Tiry mogą ominąć Polskę. Rosjanie mają pomysł

Tiry mogą ominąć Polskę. Rosjanie mają pomysł
Czy rosyjskie tiry znikną z przejścia granicznego w Bezledach? Fot. PAP/Tomasz Waszczuk

W Kaliningradzie co rusz wraca dyskusja o bezpośrednich połączeniach promowych z Europą Zachodnią. Przede wszystkim chodzi tu o Niemcy. Tutejsi przewoźnicy nalegają na władze Obwodu, by te spowodowały ponownie uruchomienie linii promowej z pominięciem Polski. Otwarcie takiej linii pozwoliłoby „obchodzić” problemy z brakiem polskich pozwoleń na przejazdy TIR.

  • Sprawa braku pozwoleń na przejazdy szczególnie daje się we znaki pod koniec każdego roku, gdy ich limit się kończy.
  • Porty w Bałtijsku i w Kaliningradzie stają się także częstym miejscem przeładunku towarów płynących z Chin.
  • Linia promowa łącząca Kaliningrad z Niemcami działała już w roku 2016. Po kilku tygodniach została jednak zawieszona z powodu... małego zainteresowania firm transportowych i - wynikających z tego - deficytowych transportów. Czy tym razem będzie inaczej?
W roku 2001 otwarto linię towarową pomiędzy Obwodem Kaliningradzkim a Rosją „kontynentalną”. To linia promowa Ust Ługa (nieopodal Petersburga)-Bałtijsk.

Specjalnie pod tym kątem rozbudowano morski terminal towarowy w Bałtijsku. Średnio co tydzień do Bałtijska z Ust Ługi wpływa 5-6 transportów promowych. To około 600-800 kontenerów. Na tej linii pływają dwa promy – „Bałtijsk” i „Ambał”. Czynna jest także linia promowa na linii Ust Ługa-Kilonia, gdzie pływa prom „Kaunas” pod flagą... litewską.

To typowe towarowe promy kolejowe. Z pomocą dwóch lokomotyw wstawiane są tam całe wagony. Można też dodatkowo umieszczać w nich ciężarówki. Promy do Bałtijska często przewożą ładunki typowo wojskowe... Wszak Obwód Kaliningradzki jest pełen wojska.

Rocznie na tej linii transportowanych jest około 10 tysięcy wagonów. Promy mogłyby przewozić więcej towarów, ale prywatni właściciele wagonów niechętnie udostępniają je na tej linii. Brak bowiem z reguły towarów do przewozu w odwrotnym kierunku, a to czyni transport mało efektywny ekonomicznie.

Klęska pierwszej próby

W roku 2016 doszło do próby ustanowienia stałej linii do niemieckiego Sassnitz. Połączenie czynne było ledwie dwa tygodnie... Rejs z Bałtijska do Sassnitz trwał 19 godzin.
Pierwszy raz prom wypłynął w nocy z 21 na 22 lutego 2016. Okazało się jednak, że transport promowy jest o wiele bardziej czasochłonny niźli samochodowy - nawet uwzględniając kolejki na granicach. Narzekali na to właściciele firm spedycyjnych.

Władze obwodu liczyły jednak - bezowocnie - na maksymalne obłożenie linii promowej. To pozwoliłoby obniżyć stawki za transport morski. Ponadto linia z Bałtijska przegrała także z codziennymi, regularnymi połączeniami promowymi z pobliskiej, litewskiej Kłajpedy.

Początkowo więc prom generował straty (tylko raz był zapełniony w 100 proc.). To dawało milionowe, liczone w rublach, straty. Jeden z kursów był w ogóle opóźniony, gdyż na promie czekano na następnych chętnych do przepłynięcia do Niemiec...

Po dwóch tygodniach kursowanie promów zawieszono. Towary znów zaczęto transportować do Niemiec głównie ciężarówkami.

Problem z niedostatkiem polskich zezwoleń na transport tranzytowy towarów nadal jest aktualny. Tradycyjnie zezwolenia kończą się pod koniec roku.

Na niedawnym spotkaniu z transportowcami był w Obwodzie sam szef rosyjskiego MSZ, Sergey Ławrow. Stwierdził on, że przyczyna takiego zjawiska ma swoje źródło w tym, że polscy transportowcy nie potrzebują tak wielu pozwoleń na wjazd do Rosji, jak Rosjanie do Polski. A przy zasadzie wzajemnego bilansu doprowadza to do takiej, a nie innej sytuacji.

 

×
  • Rosja

    Przelicz walutę
  • rubel (RUB)

  • 0,068 złoty (PLN)

    0,015 EUR, 0,015 USD

KOMENTARZE (17)

Do artykułu: Tiry mogą ominąć Polskę. Rosjanie mają pomysł

  • Andrzej 2022-01-21 14:46:00
    Ha ha bo bąka puszczę 600 kontenerów na tydzień no pozwalająca liczba gdyby to było dzienne no to można rozważać a co Rosjanie myślą że nawet ich promy pływają za darmo
  • Adam 2022-01-21 12:42:02
    I to głupotą ze strony naszych władz ,powinno się zezwolic i zwiększyć limity bo kasa ucieka przez palce ,tu chodzi o biznes a nie jakieś tam zapędy polityczne ale cóż 80 lat po wojnie w tym kraju dalej idioci rządzą Niemcy,Japonia przegrani a światowe gospodarki ekonomiczne i naukowe
  • Esteban 2022-01-21 10:47:37
    Cud, że Niemcy nie domagają się korytarza.
  • Jacek 2022-01-20 22:53:02
    Pies ich jebał. Dla mnie to mogą przez Japonię docierać do Europy. Im mniej ruskich w PL tym lepiej. Mniej ruskich tirów to i polskie drogi będą w lepszym stanie. I mniej wypadków przez pijanych ruskich. Jak im tak źle się dzieje na zachodzie to po co się tu pchają. Rosja wielki kraj, niech tam szukają rynków.
    • mDyr 2022-01-21 07:13:11
      Ciekawe, jak Polacy będą więź swoje towary do np. Kazachstanu? Też promem?
  • Tomek 2022-01-17 10:29:42
    Kiedyś ktoś już żądał korytarza eksterytorialnego, żeby "ominąć" Polskę
    • Trex 2022-01-17 16:33:02
      Przeczytałeś artykuł, bo chyba utknales na tytule?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.147.28
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!