To będzie trudny rok dla biznesu z Chinami

To będzie trudny rok dla biznesu z Chinami
W przypadku Polski wymianę handlową z Państwem Środka charakteryzuje od wielu lat wysoki ujemny bilans handlowy fot. Shutterstock

Jeszcze kilka lat temu rozpoczęcie współpracy gospodarczej z Chinami było niemalże synonimem sukcesu. Stanowiło przede wszystkim szansę na dobry zarobek. Podczas pandemii COVID-19, zamknięcie się Państwa Środka na podróże biznesowe, wobec tarć geopolitycznych z USA i dalszego zacieśniania kontroli nad gospodarką przez KPCh, spowodowało, że rozpoczęcie biznesu z Chinami staje się coraz bardziej ryzykowne. Co przyniesie 2022 r. w handlu z Państwem Środka? Jak biznes powinien przygotować się do zmieniających się warunków?

  • COVID-19, zacieśnianie kontroli nad firmami, drastycznie rosnące ceny frachtu morskiego i transportu kolejowego, a także długi czas dostaw - to tylko niektóre z wyzwań, z którymi w tym roku mierzyć się będą firmy działające na chińskim rynku. 
  • Część biznesów z powodu rosnących ryzyk już opuszcza nie tylko Państwo Środka, ale także sprzyjający do tej pory międzynarodowemu biznesowi Hongkong.
  • Zostają przede wszystkim ci, którzy przez lata zainwestowali w przedsięwzięcia w Chinach, a obecnie decyzji mogą żałować. A także ci, którzy z Chin wciąż importują. Nieprzewidywalne ceny frachtu jednak nawet tutaj mogły ograniczyć zyski.

Na co przygotować się w 2022 r.?

Wobec pojawiania się nowych odmian wirusa COVID-19 nie należy spodziewać się, że Chiny ułatwią międzynarodowemu biznesowi wjazd na swój teren. Obowiązkowa kwarantanna, którą trzeba opłacić z własnej lub firmowej kieszeni w specjalnych hotelach, może trwać nawet 2-3 tygodnie. W 2021 r. Brytyjski „The Economist” donosił, że wielu reprezentantów zagranicznych firm po spędzeniu w Chinach dwóch lat z ograniczoną możliwością wyjazdu w celu odwiedzenia rodziny decyduje się na powrót do domu na stałe. 

Do tej pory decydującą rolę w powodzeniu biznesu miały relacje osobiste, tzw. guanxi, i umiejętność poruszania się w chińskim świecie. Ograniczony osobisty kontakt szczególnie negatywnie oddziałuje na firmy utrzymujące w Pekinie siedziby i posiadające znaczące inwestycje w Państwie Środka. 

Zmiany dotknęły także Hongkong. Pod koniec 2021 r. rząd w Hongkongu na czele z Carrie Lam zdecydował się na dostosowanie swoich wymogów kwarantanny do standardów Chin kontynentalnych. Do tej pory Hongkong był bardziej otwarty na zagranicznych gości od Pekinu, jednak decydenci w Hongkongu uznali, że podtrzymanie kontaktu z Państwem Środka jest dużo ważniejsze niż utrzymanie statusu hubu międzynarodowego.

W konsekwencji większość zasad, jak donosi BBC, jest dostosowywana do Pekinu. Te zmiany już odstraszyły ekspatów, którzy powracają do domu. Warto zaznaczyć, że w 2021 r. Hongkong opuściło szereg biznesmenów, w tym również założyciel jednej z czołowych giełd kryptowalut, Sam Bankman-Fried. Na nową siedzibę dla swojego biznesu obrał Wyspy Bahama. 

Kolejną strefą niepewności jest cały obszar regulacyjny. Chiny zacieśniają kontrolę nad rodzimymi i międzynarodowymi firmami. Wśród ostatnich regulacji znajduje się między innymi szereg przepisów ograniczających używanie algorytmów do targetowania reklamowego. Jak informowaliśmy w 2021 r. na chińskie big techy w  ostatnich miesiącach spadła sieć regulacji uszczelniających kwestie zarządzania danymi użytkowników, co wpłynęło również na zagranicznych graczy w sektorze RTB. To właśnie zacieśnianie kontroli nad big techami i biznesem będzie zwiększało niepewność związaną z operowaniem na chińskim rynku. Chiński regulator dotyka również sektora gamingowego. Arbitralne ograniczanie czasu, którą młodzież może spędzić na grach komputerowych, negatywnie odbija się na sprzedaży i każe zastanawiać się, jakie mogą być kolejne kroki chińskiej administracji.

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,624 złoty (PLN)

    0,137 EUR, 0,157 USD

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: To będzie trudny rok dla biznesu z Chinami

  • miki 2022-01-08 08:23:51
    Dlatego ja produkuje w Europie to są produkty najwyższej jakości "premium"
    • seth 2022-01-08 09:28:53
      Premium to ty masz cenę a nie produkty....
  • ooo 2022-01-07 21:06:47
    Przepraszam, markowa odzież kosztuje za podkoszulek w okolicach 60 zł, producent płaci pracownikowi kilka dolarów dziennie, który wytworzy powiedzmy z 200 takich podkoszulków dziennie, zatem z czego wynika tak wysoka cena, bo na pewno nie z tego, że pracownik dostaje uczciwe wynagrodzenie. W zasadzie oprócz trochę lepszej jakości materiałów to w zasadzie nie ma różnicy czy kupicie podkoszulek za 10, czy za 60 pracownik i tak dostanie jednakowe wynagrodzenie. Więc wy kupujący myślicie, że jak kupujecie drogie markowe to, że dzięki wam pracownik lepiej zarabia, a tymczasem zarabia przede wszystkim właściciel marki, pracownik dostaje taką samą pensję. Można ubrania produkować w UE, jedynie właściciel marki musiałby zarobić mniej, aby cena nie wzrosła.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.172.135.8
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!