PARTNERZY PORTALU

Tydzień w Azji#10: Historia zatacza koło. Jedwabny Szlak znowu skończy się we Włoszech?

Włochy przystąpiły do Inicjatywy Pasa i Szlaku. Czy Chiny pomogą we wzroście gospodarczym? Fot. Shutterstock

Włochy formalnie dołączyły do chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI, Nowy Jedwabny Szlak), podpisując 23 marca porozumienie podczas oficjalnej wizyty przewodniczącego Xi Jinpinga. Podobnie jak w średniowieczu, Jedwabny Szlak będzie się kończył w Rzymie. Stanowi to dobitne świadectwo trudności w koordynacji polityki Zachodu wobec Pekinu. Rozbudowa połączeń między Europą a Chinami to jednak także szansa dla portów bałtyckich. Położone w połowie drogi między Włochami a Skandynawią mogłyby łączyć arktyczną i śródziemnomorską odnogę głównych szlaków Eurazji, poprawiając jednocześnie połączenia Europy Północnej z Południową.

  • Propozycja budowy hubu morskiego w Wenecji zakłada stworzenie kompleksu portowego złożonego z Wenecji, Rawenny, Triestu i Kopru w Słowenii.
  • Włochy dołączyły do Inicjatywy Pasa i Szlaku w momencie, gdy trwają prace nad spójną unijną polityką wobec Chin.
  • Głównym motywem Rzymu wydaje się szukanie ogromnych inwestycji, aby wyjść z trwającej od lat stagnacji gospodarczej. Chińskie zaangażowanie tworzy szansę dla polskich portów.
  • Poza tym w Przeglądzie Tygodnia Azji piszemy o kontrolowanej sukcesji w Kazachstanie, megafuzji w południowokoreańskim przemyśle stoczniowym,  automatyzacji pól ryżowych w Japonii oraz poprawie klimatu inwestycyjnego w Malezji.

Włochy idą w stronę Chin

Zmagające się z narastającym kryzysem Włochy, podobnie jak kilka lat wcześniej Grecja, widzą w Chinach źródło finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Podczas pierwszego Szczytu Inicjatywy Pasa i Szlaku w Pekinie w maju 2017 r. ówczesny premier Paolo Gentiloni wstrzymał akcesję do chińskiego megaprojektu rzekomo tylko pod wpływem innych państw UE. Nie oznaczało to jednak zawieszenia prac koncepcyjnych.

Już na początku 2018 r. Włosi wystąpili z propozycją budowy hubu morskiego w Wenecji, która zakładała stworzenie kompleksu portowego złożonego z Wenecji, Rawenny, Triestu i Kopru w Słowenii. Dzięki wpisaniu projektu w unijny program Trans-European Network – Transport (TEN-T) towary rozładowywane w wymienionych portach trafiałyby następnie do Włoch, Szwajcarii, Austrii, Niemiec, na Węgry i zachodnie Bałkany. Tym sposobem Rzym chciał stworzyć konkurencję dla portów w Hamburgu i Rotterdamie, tworzyć nowe miejsca pracy i rozruszać gospodarkę.

Projekt zyskał życzliwe zainteresowanie Pekinu. Po raz kolejny okazało się jednak, że interesy państw zainteresowanych Nowym Jedwabnym Szlakiem i Chin niekoniecznie są zbieżne. Zamiast budowy wielkiego hubu na północnym wybrzeżu Adriatyku Pekin zaproponował inwestycje w trzech portach: adriatyckim Trieście, Genui położonej nad Morzem Liguryjskim i sycylijskim Palermo. Tym samym Chiny uzyskałyby „strategiczny trójkąt wsparcia” w centralnej części Morza Śródziemnego, zapewniający swobodny dostęp gospodarczy nie tylko do południowej Europy, ale także do Afryki Północnej.

Włosi jednak podtrzymali swoje wcześniejsze zamierzenia i po raz kolejny zaproponowali rozwój połączeń między Triestem, a Europą Środkową i zachodnimi Bałkanami. Propozycje zostały przyjęte przez Pekin.

Wyłom we wspólnym froncie UE?

Decyzja Włoch wywołała negatywne reakcje w świecie zachodnim. Stany Zjednoczone zagroziły Rzymowi oziębieniem stosunków dwustronnych. Swojego niezadowolenia nie kryją też Berlin, Paryż i instytucje wspólnotowe. Włochy dołączyły do BRI w momencie, gdy trwają prace nad spójną unijną polityką wobec Chin i kształtuje się projekt europejskich inwestycji infrastrukturalnych w bezpośrednim sąsiedztwie UE, mających być m.in. przeciwwagą dla Nowego Jedwabnego Szlaku.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,558 złoty (PLN)

    0,130 EUR, 0,144 USD
  • Włochy

    Przelicz walutę
  • euro (EUR)

  • 4,279 złoty (PLN)

    1 EUR, 1,102 USD
  • Japonia

    Przelicz walutę
  • jen (JPY)

  • 3,569 złoty (PLN)

    0,834 EUR, 0,919 USD
  • Korea Południowa

    Przelicz walutę
  • won (KRW)

  • 0,329 złoty (PLN)

    0,077 EUR, 0,085 USD
  • Malezja

    Przelicz walutę
  • ringgit (MYR)

  • 0,951 złoty (PLN)

    0,222 EUR, 0,245 USD

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Tydzień w Azji#10: Historia zatacza koło. Jedwabny Szlak znowu skończy się we Włoszech?

  • rrr 2019-03-26 11:42:53
    Dlaczego pisze się, że możemy skorzystać? Skorzystać to mogliśmy, gdy prezydent Duda pojechał do Chin, a Chińska delegacja do Polski na rozmowy. Od tego czasu mamy na terytorium wojsko USA i zgodziliśmy się zostać ich jedynym sojusznikiem. Od tamtego czasu już nie słychać nic o tym, że Polska ma się stać centralnym hubem przeładunkowym dla jedwabnego szlaku. Kto myśli to domyśli się dlaczego. Czy nie lepiej byłoby uzyskać pieniądze od USA za pomoc w byciu ich dywersantem w Europie i za nie rozbudowywać własną armię, a dodatkowo współpracować z Chinami? Bylibyśmy miejscem gdzie zachód styka się ze wschodem, a korzysta Państwo. Z kimś trzeba współpracować i nie mówię że z USA jest źle, gdyż jest to wspaniały i silny kraj, ale rozsądni ludzie mają więcej opcji niż postawienie się w sytuacji uzależnienia od jednego gracza globalnego.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.195.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!