PARTNERZY PORTALU

Tydzień w Azji#4: Huawei chce inwestycji w Polsce, umowa UE z Japonią

1 lutego weszła w życie umowa o wolnym handlu z Japonią. W Indiach pojawi się problem 100 mln konsumentów? shutterstock

Umowa handlowa między Japonią a Unią Europejską eliminuje w perspektywie dekady cła i bariery pozataryfowe dla olbrzymiej większości produktów będących obecnie przedmiotem handlu. Ze względu na swój kompleksowy charakter może wpłynąć w sposób decydujący na zawierane układy gospodarcze na świecie. Dla polskich firm tworzy ona nowe możliwości handlu w otoczeniu regulacyjnym zbliżonym do zasad UE. Warunkiem osiągnięcia sukcesu w Japonii jest jednak cierpliwość, rozpoznanie przyzwyczajeń konsumentów i drobiazgowe planowanie.

  • Od początku miesiąca 90 proc. eksportowanych z UE do Japonii typów dóbr jest zwolnionych z ceł.
  • Mamy deklaracje inwestycji Huawei w Polsce i dalsze problemy firmy w UE.
  •  Co jeszcze dzieje się w Azji? Są oskarżenia władz chińskich wobec giganta stoczniowego CSIC; przed wyborami obniżono stopy procentowe w Indiach. Mamy także przełamanie impasu w afgańskim procesie pokojowym, a tokijskie lotnisko międzykontynentalne wydłuży godziny pracy.

Nowy model umowy handlowej


1 lutego weszła w życie umowa o partnerstwie ekonomicznym między Japonią a Unią Europejską (EPA). Ten wynegocjowany w latach 2013-2017 układ reguluje kwestie handlu dobrami i usługami, inwestycji, udziału w przetargach publicznych, praw autorskich, ochrony prywatności i danych osobowych, a także przestrzegania norm prawa pracy i zasad zrównoważonego rozwoju.

EPA stanowi więc modelowy przykład partnerstwa ekonomicznego nowego typu, co jest odpowiedzią Japonii i Unii Europejskiej na światowe tendencje protekcjonistyczne. Umowa łączy państwa z ponad 600 mln konsumentów, które wytwarzają jedną trzecią światowego PKB. EPA będzie służyć jako model w negocjacjach umów handlowych przez UE w przyszłości. Dla Japonii z kolei to kolejny po „Partnerstwie Transpacyficznym” (TPP-11) układ handlowy ułatwiający działanie eksporterom.

Z polskiego punktu widzenia najistotniejsze jest zniesienie lub znaczne obniżenie ceł oraz likwidacja licznych barier pozataryfowych. Sama obecność polskich wyrobów ma aspekt promocyjny nie tylko w Japonii, ale też pośród turystów i imigrantów, którzy od tego roku mają w dużej liczbie z Azji Południowo-Wschodniej przyjeżdżać na wyspy.

Od początku miesiąca 90 proc. eksportowanych do Japonii typów dóbr jest zwolnionych z ceł, a po upłynięciu okresów przejściowych jedynie trzy na sto typów produktów nie będą w całości zwolnione z tych opłat. Także te ostatnie obejmie jednak japoński system kwot importowych i znaczne redukcje opłat celnych. Szybko znikać będą opłaty wwozowe na produkty chemiczne, plastiki, kosmetyki i tekstylia, a te nakładane na buty, produkty przemysłu drzewnego i skórzane zredukowane zostaną w ciągu dekady.

Cła i bariery w dół


Producenci w Japonii i UE mogą już korzystać z wzajemnego uznawania certyfikatów w przemyśle maszynowym, urządzeń medycznych, tekstylnym, farmaceutycznym oraz piwnym. Szanse stwarza również uczestnictwo polskich firm w przetargach publicznych w 54 największych japońskich miastach, w których mieszka co szósty Japończyk. Ponadto znacznie ułatwiono przemieszczanie się pracowników w ramach jednej firmy między rynkami japońskim i europejskim, łącznie z prawem do czasowych przenosin wraz z rodzinami. Jest to szczególnie istotne w przypadku planów wejścia nowych podmiotów na rynek japoński.

Dla państw Unii Europejskiej wyzwaniem może być napływ większej liczby samochodów z Japonii. Według umowy rynek motoryzacyjny będzie otwierał się stopniowo, w ciągu 7 lat.

W najbardziej wrażliwej politycznie części umowy dotyczącej rolnictwa, sześć na siedem typów produktów będzie zwolnione z ceł po upływie okresów przejściowych (np. wieprzowina), a resztę obejmą znaczne redukcje danin (np. na wołowinę, z prawie 40 proc. do niespełna 10 proc.). Sukcesem strony europejskiej jest wynegocjowanie identycznej ochrony produktów oznaczonych geograficznie w Japonii, co w UE, na czym skorzystać mogą producenci wyrobów oznaczonych na przykład jako „Polska Wódka”. Japonia to obecnie czwarty kierunek eksportowy żywności z UE.
×
  • Afganistan

    Przelicz walutę
  • afgani (AFN)

  • 4,937 złoty (PLN)

    1,150 EUR, 1,273 USD
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,551 złoty (PLN)

    0,128 EUR, 0,142 USD
  • Indie

    Przelicz walutę
  • rupia (INR)

  • 5,400 złoty (PLN)

    1,258 EUR, 1,392 USD
  • Japonia

    Przelicz walutę
  • jen (JPY)

  • 3,578 złoty (PLN)

    0,834 EUR, 0,922 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tydzień w Azji#4: Huawei chce inwestycji w Polsce, umowa UE z Japonią

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.195.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!