PARTNERZY PORTALU

#Tydzień w Azji. Chiny za trudnym rynkiem dla Wiedźmina

#Tydzień w Azji. Chiny za trudnym rynkiem dla Wiedźmina
Dla CD Projekt, której Wiedźmina śmiało można uznać za polską globalną markę, kolejną szansą na zaistnienie na rynku Państwa Środka może okazać się spodziewana wiosną premiera Cyberpunk 2077 - o ile gry nie zablokują władze fot. Shutterstock

Choć od momentu ukazania się pierwszego wiedźmińskiego opowiadania Andrzeja Sapkowskiego minęły już ponad trzy dekady, to dopiero w ciągu ostatnich kilku lat cykl stał się światowym bestsellerem. Wiele zawdzięcza serii gier wideo wydanych przez spółkę CD Projekt RED. Do rodziny mediów, w których dostępne są przygody Geralta z Rivii, dołączył ostatnio serial produkcji platformy streamingowej Netflix. Jak flagowy produkt czwartej największej polskiej spółki giełdowej radzi sobie w Chinach?

  • Pomimo ogromnego komercyjnego sukcesu na świecie, uznania krytyków i wielu zdobytych nagród, dzieło CD Projekt RED ma problem z przebiciem się w Chinach na taką skalę, jak w innych krajach. Udało się to w Japonii i innych krajach Azji Wschodniej, ale Państwo Środka rządzi się swoimi prawami.
  • Przemoc, nagość i seks, których nie brak w serii gier o Geralcie z Rivii, są na cenzurowanym w Chinach. Z tego powodu gra nie jest tam oficjalnie sprzedawana.
  • Przedstawiciele CD Projekt deklarują, że pomimo cenzury Dziki Gon zajmuje dość wysokie miejsce w rankingach sprzedaży na Steam w Chinach.

Na Zachodzie seria gier stała się najpopularniejszą i najchętniej wybieraną przez graczy RPG. Trzecia część gry, Dziki Gon, to wciąż światowy numer jeden według ranker.com. Pod koniec grudnia ponad 90 tys. nowych graczy uruchomiło grę przez Steam. Serial zaś w krótkim czasie stał się jednym z najczęściej oglądanych w 2019 r. 

Jakie szanse ma Wiedźmin na przebicie się do zbiorowej świadomości w Chinach, które są największym rynkiem gier PC i drugim co do wielkości rynkiem filmowym?

Chiny są rynkiem ogromnym, lecz kapryśnym - wiedzą o tym najwięksi producenci gier oraz filmów. Z jednej strony twórców ogranicza cenzura, z drugiej - gusta odbiorców odmienne od zachodnich. Niektóre tytuły takie jak adaptacje komiksów spod szyldu Marvela biją rekordy popularności, inne, takie jak najnowsze Gwiezdne Wojny, dołują w rankingach chińskiego box office. Gry, które na Zachodzie są uwielbiane przez graczy, w Państwie Środka często trafiają na czarną listę. 

Co w takim razie z Wiedźminem? Pomimo ogromnego komercyjnego sukcesu na świecie, uznania krytyków i wielu zdobytych nagród, dzieło CD Projekt RED ma problem z przebiciem się w Chinach na taką skalę, jak w innych krajach. Udało się to w Japonii i innych krajach Azji Wschodniej, ale Państwo Środka rządzi się swoimi prawami.

Przemoc, nagość i seks, których nie brak w serii gier o Geralcie z Rivii, są na cenzurowanym w Chinach. Z tego powodu gra nie jest tam oficjalnie sprzedawana. Można ją jednak zakupić na Steam, jednej z amerykańskich platform oferujących gry wideo w wersji cyfrowej. 

Steam do tej pory funkcjonował w szarej strefie chińskiego Internetu. Jedyną zablokowaną częścią platformy było forum użytkowników, a dostęp do gier pozostawał w zasadzie nieograniczony, choć serwis nie jest zarejestrowany oficjalnie w ChRL. Chińscy gracze właśnie poprzez Steam legalnie - z punktu widzenia producentów - kupują gry, które nie są sprzedawane w ich kraju. 

Ograniczony dostęp do rynku okazał się niejedynym problemem dla CD Projekt RED. Choć w Chinach przygodowe RPG oraz e-sport, drużynowe często zawody w gry wideo, są niesłychanie popularne, liczba rodzimych i często darmowych gier jest ogromna. Konkurencja okazuje się często zbyt silna dla wielu producentów spoza Państwa Środka. 

Pomimo wszystkich przeciwności seria gier o wiedźminie Geralcie z Rivii cieszy się w Chinach względną popularnością, a uniwersum Sapkowskiego zdobyło nowych fanów. Trudno przytoczyć dane liczbowe, bo są one w Chinach mało wiarygodne.
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,562 złoty (PLN)

    0,127 EUR, 0,140 USD

SPÓŁKI

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: #Tydzień w Azji. Chiny za trudnym rynkiem dla Wiedźmina

  • Monika 2020-01-13 20:04:19
    Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : wyspakobiet.eu/monia25

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.176.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!