PARTNERZY PORTALU

#TydzieńwAzji: Armatorzy mocno odczuwają skutki koronawirusa

#TydzieńwAzji: Armatorzy mocno odczuwają skutki koronawirusa
Wuhan na mapie Chin. Fot. Shutterstock.com

Epidemia z Wuhan, śródlądowym centrum logistycznym w prowincji Hubei, spowodowała ogromne zatłoczenie portów z powodu niedoborów siły roboczej. Są one spowodowane blokadami miast w całym kraju, które powstrzymują ludzi przed powrotem z miejsc pochodzenia do ośrodków, gdzie pracują.

Wedle informacji chińskich władz największe porty kontenerowe nadrabiają jednak zaległości ładunkowe w dokach po tym, jak pracownicy stopniowo wracają do pracy. Deklaracje Pekinu nie pokrywają się jednak z informacjami napływającymi od armatorów i przedsiębiorstw zajmujących się analizą przewozów drogą morską. 

Zwykle w okresie księżycowego nowego roku chińska wymiana towarowa przeżywają spadek, jednak wraz z końcem przerwy świątecznej szybko wracają do normy. Tym razem nic takiego nie nastąpiło. Między 7 a 17 lutego tonaż importu do Chin spadł o 27 proc., w przypadku suchych ładunków masowych spadek wyniósł aż 40 proc.  Według firmy analitycznej CargoMetrics chiński import surowców znalazł się obecnie w fazie “swobodnego spadania”, nawiązując do fazy skoku spadochronowego, kiedy skoczek spada najszybciej, nie spowalniany rozłożonym spadochronem. Analitycy z firmy Clarkson szacują, że w lutym liczba kontenerów przechodzących przez chińskie porty spadła o 20 do 30 proc. Kolejni armatorzy zakazują załogom schodzić na ląd. Eksport nie zanotował tak drastycznych zmian, ale obniżenie dynamiki jest również widoczne.

Chińscy armatorzy stają także przed innymi problemami. Obowiązek dwutygodniowej kwarantanny dla wszystkich przybywających do Chin utrudnia skompletowanie załóg. Nakłada się na przestoje spowodowane brakiem ładunku w dokach i pracą portów na niższych obrotach. Już doszło z tego powodu do blokady globalnych łańcuchów dostaw oraz spadku liczby zawieranych umów, co nie jest dobrym prognostykiem na przyszłość.

Perspektywy dla rynku frachtów nie są pomyślne. Nawet szybki powrót chińskich portów do pracy na pełnych obrotach nie oznacza końca kłopotów. Biorąc pod uwagę czas podróży statków zmierzających do Chin, m.in. z ropą naftową, na portowych redach w najbliższych dniach powstaną “korki”, których nie uda się prędko rozładować. Statki te wypłynęły zwykle na długo przed wiadomościami o wybuchu epidemii. Oznacza to dla armatorów kolejne straty. 

Na razie Clarkson obniżył jedynie swoją prognozę wzrostu transportu morskiego na ten rok z 2,5 do 2,2 proc., co oznacza spowolnienie, ale nie recesję. Jednak analiza składowych Baltic Dry Index (BDI), publikowanego w Londynie wskaźnika przewozów okrętowych, wskazuje, że zapotrzebowanie na największe frachtowce jest niezwykle niskim poziomie. Oznacza to spadki przewozu w przyszłości. Wszystko wskazuje na to, że niezależnie od tego jak szybko Chiny otrząsnął się ze skutków koronawirusa, rok 2020 będzie trudny dla przewoźników.

Czytaj także: Nieoczekiwane konsekwencje epidemii koronawirusa z LNG w tle


×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,553 złoty (PLN)

    0,126 EUR, 0,141 USD


KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #TydzieńwAzji: Armatorzy mocno odczuwają skutki koronawirusa

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.38.214
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!