PARTNERZY PORTALU

#TydzieńwAzji. Azja Centralna bez tajemnic. Jak podbić rynek milionów konsumentów

#TydzieńwAzji. Azja Centralna bez tajemnic. Jak podbić rynek milionów konsumentów
Azjatycki Bank Rozwoju w swoim najnowszym raporcie wskazuje trendy w transporcie kolejowym i drogowym w Azji Centralnej. fot. Shutterstock

Rynki państw Azji Centralnej i pobliskie części Zakaukazia czy Azji Południowej mają ogromny, choć wciąż niewykorzystany potencjał. Barierą dla eksporterów często pozostaje niewiedza na temat obowiązujących tam warunków prowadzenia biznesu. Dla tych wszystkich, którzy chcą ruszyć na podbój tego regionu, powstał cenny "drogowskaz", jak poruszać się w Azji Centralnej.

  • Azjatycki Bank Rozwoju w najnowszym raporcie wskazuje trendy w transporcie kolejowym i drogowym w Azji Centralnej. 
  • Nowy raport rzuca światło na zmiany w szybkości i kosztów przewozu towarów przez granice i wzdłuż sześciu priorytetowych korytarzy transportowych, przecinających region CAREC (Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan i Uzbekistan).
  • W raporcie można również znaleźć informacje o produktach, usługach, które - potencjalnie, w dłuższej perspektywie - mogą lub powinny cieszyć się zainteresowaniem w poszczególnych krajach. 

W lipcu br. Azjatycki Bank Rozwoju opublikował opracowanie "CAREC corridor performance measurement and monitoring annual report 2019". Ten obszerny, przeszło stustronicowy dokument jest cennym „drogowskazem” dla wszystkich podmiotów, które wysyłają towary do 11 państw członkowskich inicjatywy CAREC czyli Azji Centralnej (Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu i Uzbekistanu), jak również Mongolii, Azerbejdżanu, Gruzji, Afganistanu, Pakistanu i Chin.

CAREC (Central Asia Regional Economic Cooperation Program) to program regionalnej współpracy gospodarczej w Azji Środkowej ustanowiony w 1997 r. przez Azjatycki Bank Rozwoju. Jego celem jest  wspieranie współpracy gospodarczej między krajami Azji Środkowej i pobliskimi częściami Zakaukazia i Azji Południowej.

Nowy raport rzuca światło na zmiany w szybkości i kosztach przewozu towarów przez granice i wzdłuż sześciu priorytetowych korytarzy transportowych, przecinających region CAREC.

Jak informuje Azjatycki Bank Rozwoju, zaobserwowano stopniowe skracanie czasu potrzebnego na przemieszczanie towarów koleją przez 36 przejść granicznych analizowanych w raporcie. Przeciętny czas potrzebny na przekroczenie granicy koleją wyniósł w 2019 r. około 21 godzin. Rezultat ten był prawie 35 proc. lepszy niż w 2014 r.

Ta pozytywna zmiana jest w dużej mierze wynikiem działań podjętych przez Chińską Republikę Ludową, w tym dotyczących usprawnienia procesów przekraczania granic i zwiększenia zdolności przeładunkowych.

Całkowity średni koszt transportu towarów koleją wzdłuż sześciu głównych korytarzy transportowych CAREC spadł z ponad 1300 dol. za jednostkę w 2014 r. do nieco ponad 800 dol. w 2019 r.

Azjatycki Bank Rozwoju zaobserwował stopniowy wzrost czasu potrzebnego na transport drogowy towarów przez granice - z około 6 godzin w 2009 roku do ponad 12 godzin dekadę później. Było to w dużej mierze spowodowane opóźnieniami na kluczowych przejściach granicznych między Uzbekistanem, Kazachstanem i Turkmenistanem.

Na marginesie tych ogólnych rozważań można również znaleźć informacje na temat produktów, usług, które - potencjalnie, w dłuższej perspektywie - mogą lub powinny cieszyć się zainteresowaniem w poszczególnych  krajach.

Tak np. w przypadku Uzbekistanu mowa jest o niedoborze wagonów. Tamtejsze koleje używają wagonów z innych krajów, zwłaszcza prywatnych z Białorusi, Kazachstanu, Rosji i Ukrainy. Jak wskazują autorzy raportu, by wesprzeć dalszy wzrost gospodarczy tego kraju, tamtejsze koleje powinny „znaleźć inne sposoby na zwiększenie podaży wagonów”.
×
  • Uzbekistan

    Przelicz walutę
  • sum (UZS)

  • 0,037 złoty (PLN)

    0,008 EUR, 0,010 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #TydzieńwAzji. Azja Centralna bez tajemnic. Jak podbić rynek milionów konsumentów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!