PARTNERZY PORTALU

#TydzienwAzji. Jak przesyłki z Chin wpływają na polski rynek e-commerce?

#TydzienwAzji. Jak przesyłki z Chin wpływają na polski rynek e-commerce?
Chińska platforma zakupowa odniosła niewątpliwy sukces komercyjny, lecz jej działania budzą wątpliwości zarówno przedsiębiorców, związków konsumenckich jak i urzędów skarbowych. Fot. Marco Verch/Flickr, licencja CC BYSA 2.0

Chiński Aliexpress podbił polskie smartfony i rynek zakupów online. Wśród platform do zakupów e-commerce aplikacja ta w kategorii urządzeń mobilnych dystansuje pod względem korzystającej z niej liczby internautów takie znane marki, jak Allegro czy Olx.pl. Ta rosnąca popularność budzi spore obawy nie tylko konkurentów, ale też organizacji konsumenckich i administracji skarbowej. Często pojawia się zarzut uchylania się od płacenia ceł i podatku VAT przez sprzedawcę poprzez zakwalifikowanie przesyłki jako prezentu lub zaniżanie ceny produktu. Straty mogą sięgać miliarda złotych rocznie.

  • Z jednej strony na przesyłkach z Chin tracą rodzimi przedsiębiorcy i państwo polskie, z drugiej jednak strony wielu Polaków podkreśla, że to dzięki chińskim platformom stać ich na zakup wymarzonych produktów.
  • Chińska platforma zakupowa odniosła niewątpliwy sukces komercyjny, lecz jej działania budzą wątpliwości zarówno przedsiębiorców, związków konsumenckich jak i urzędów skarbowych.
  • Być może przyszedł czas na nowe działania regulacyjne na poziomie narodowym lub całej Unii Europejskiej.

Dane Gemius z listopada 2019 r. pokazują, że wśród platform do zakupów e-commerce Aliexpress zajmuje pierwsze miejsce pod względem liczby korzystających internautów na urządzeniach mobilnych. W rankingu TOP 20 wszystkich rodzajów aplikacji Aliexpress zajmuje 15. miejsce pod względem korzystającej z niej liczby internautów przez urządzenia mobilne w Polsce. Zaraz za Aliexpress plasują się Allegro i Olx.pl.  

Grupa Alibaba to nie tylko Aliexpress, ale również portal Alibaba do zakupów hurtowych, Tmall zajmujący się B2C (łączący przedsiębiorców z konsumentami) i Alimama, czyli serwis marketingowy dla sprzedawców. Jednak to Aliexpress stał się jedną z najpopularniejszych platform i aplikacji, za pośrednictwem której do Polski corocznie trafia kilka milionów przesyłek z Państwa Środka.

Wkrótce na liście popularnych platform w Polsce mogą znaleźć się kolejni chińscy pośrednicy. W szybkim tempie amatorów zakupów zyskuje sobie na przykład Gearbest, póki co działający jedynie w języku angielskim. 

Konkurenci chińskich sieci oraz związki konsumenckie w krajach UE zwracają uwagę na liczne wątpliwości. Po pierwsze, nie wszystkie produkty spełniają standardy bezpieczeństwa wymagane w Europie. Przypomnijmy, że sprowadzanie towarów niespełniających norm unijnych i standardów bezpieczeństwa, szczególnie w celach odsprzedaży, jest nielegalne.

Kolejnym problemem jest powszechna praktyka wysyłania przez sprzedawcę podrobionych towarów, których loga są chronione prawem. W takim przypadku kupujący już w Polsce może zostać zmuszony do zapłaty wysokich kar.

Po trzecie, sama aplikacja, jak i produkty na niej sprzedawane, są opisane niepoprawną polszczyzną, rodząc wątpliwości co do spełniania obowiązku rzetelnej informacji wobec użytkowników.

Po czwarte, polskie związki konsumenckie zwracają uwagę na brak możliwości zwrotu towaru w ciągu 14 dni przez klienta bez uzasadnienia. Innym ważnym aspektem są utrudnienia dotyczące rozstrzygania sporów prawnych. Jeśli między konsumentem a sprzedawcą nie dojdzie do polubownego rozwiązania rozbieżności, wówczas sprawy rozstrzyga sąd arbitrażowy w Hongkongu. Ta zasada narusza przepisy prawa unijnego, ponieważ konsumenci powinni móc dochodzić swoich praw przed sądem we własnym kraju. 
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,563 złoty (PLN)

    0,126 EUR, 0,141 USD

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: #TydzienwAzji. Jak przesyłki z Chin wpływają na polski rynek e-commerce?

  • Łukasz 2020-01-02 14:36:43
    państwo traci miliard, a polscy importerzy, sprzedawcy, kurierzy drugi miliard
  • jang. 2019-12-31 11:09:53
    Pan poseł Horała weźmie te uszczuplenia na warsztat swej komisji tak efektownie /nie mylić z efektywnie/zwalczającej "lukę "VAT???
  • otgees 2019-12-31 09:30:09
    Teraz chętnie kupujemy towary produkowane przez chińskich więźniów w obozach koncentracyjnych. Za 50 lat będziemy produkować w obozach koncentracyjnych towary dla Chińczyków.
  • Don Martinez 2019-12-31 03:03:20
    Ciekawe, że problemami wymienionymi głównie są dobra konsumenta....bleeeee, dobrem konsumenta jest zakup towaru za 1/4 jego wartości odliczajac chore koszta podatkowe.
  • Agat 2019-12-30 23:29:53
    Parafrazując... Jak nie potrafią działać w realiach państwa polskiego, to nie są przedsiębiorcami.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.108.61
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!