#TydzieńwAzji: Kryzys irańskiego przemysłu samochodowego zapowiada dalsze problemy gospodarcze i polityczne

#TydzieńwAzji: Kryzys irańskiego przemysłu samochodowego zapowiada dalsze problemy gospodarcze i polityczne
Ceny aut używanych w Iranie wzrosły od lutego o ponad 60 proc. Mimo to producenci aut dalej zmuszeni są sprzedawać swoje maszyny autoryzowanym dealerom po zaniżonym, sztywnym kursie Fot. sladkozaponi / Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Instytut Boyma
  • Dodano: 26-05-2020 12:00

12 maja prezydent Islamskiej Republiki Iranu Hasan Rouhani poinformował o odwołaniu ministra przemysłu, górnictwa i handlu Rezy Rahmaniego. To już siódma dymisja w 18-osobowym gabinecie prezydenta w ostatnim czasie. Choć rzecznik Rouhaniego nie podał oficjalnej przyczyny tej decyzji, irańskie gazety spekulują, że jej głównym powodem są narastające problemy sektora samochodowego, który odpowiada za ok. 4 proc. PKB kraju.

Według szacunków gazety "Tejarat News" produkcja samochodów osobowych spadła w pierwszym miesiącu irańskiego roku (trwającym od 21 marca do 20 kwietnia) o prawie 50 proc. Jest to konsekwencją epidemii, amerykańskich sankcji, przerwania łańcuchów dostaw, ale także braku bodźców dla producentów. Rynek samochodowy w tym bogatym w ropę naftową kraju, uważany za kluczowy dla gospodarki, jest ściśle regulowany przez państwo. Ceny samochodów muszą być oficjalnie zatwierdzone przez Główny Urząd Regulacji Rynku (Setad-e Tanzim-e Bazar). 

Obecna wysoka inflacja odbija się na rynku samochodowym, gdzie ceny aut używanych wzrosły od lutego o ponad 60 proc.  Mimo to producenci aut dalej zmuszeni są sprzedawać swoje maszyny autoryzowanym dealerom po zaniżonym, sztywnym kursie. 4 maja Główny Urząd Regulacji Rynku wydał wstępną zgodę podniesienia pierwotnych cen samochodów o 5 proc., co nie rozwiąże problemów producentów aut, postulujących podwyższenie oficjalnych cen przynajmniej o 40 proc.

Do największych irańskich producentów aut należą SAIPA i Iran Khodro, które odpowiadają za znaczną część sprzedawanych w Iranie samochodów. Powstają one na bazie francuskich i południowokoreańskich licencji, często starszych produkcji, takich jak KIA Pride. 

Obecne problemy irańskiego sektora motoryzacyjnego to symptom szerszego problemu, jakim jest trwający w Iranie poważny kryzys gospodarczy, wywołany ponownym nałożeniem w 2018 r. amerykańskich sankcji. Kryzys wzmacniany jest przez panującą w kraju korupcję i klientelistyczny charakter gospodarki. Wielkość irańskiego PKB wg. szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego osiągnie w tym roku ok. 82,5 proc. poziomu z 2017 r.

Więcej komentarzy na temat Azji znajdą Państwo na stronie Instytutu Boyma




 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Iran

    Przelicz walutę
  • rial (IRR)

  • 0,010 złoty (PLN)

    0,002 EUR, 0,002 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #TydzieńwAzji: Kryzys irańskiego przemysłu samochodowego zapowiada dalsze problemy gospodarcze i polityczne

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.211.239.1
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!