#TydzieńwAzji: Od dawna oczekiwana fuzja w chińskim przemyśle stoczniowym dostaje zielone światło

#TydzieńwAzji: Od dawna oczekiwana fuzja w chińskim przemyśle stoczniowym dostaje zielone światło
Przemysł stoczniowy w Chinach zmierza do konsolidacji. Fot. Steve Heap / Shutterstock.com

Chińskie władze poinformowały o zatwierdzeniu fuzji dwóch państwowych gigantów stoczniowych China State Shipbuilding Corp (CSSC) i China Shipbuilding Industry Co (CSIC). Tym samym powstanie megakorporacja o rocznych dochodach rzędu 141 mld USD, zdolna dostarczyć klientowi niemal każdy rodzaj okrętu wojennego od lotniskowca, przez fregaty po atomowe okręty podwodne i niemal każdy typ statku handlowego, od tankowców, przez masowce po kontenerowce. Nie podano jednak, kiedy mają się zakończyć wszystkie procesy formalno-prawne związane z fuzją.

Wraz z decyzją rządu chiński przemysł stoczniowy powróci do stanu sprzed 20 lat. Obie korporacje zostały rozdzielone w roku 1999. CSSC przejęła stocznie na wschodnim i południowym wybrzeżu Chin, a CSIC na północnym. Dzięki boomowi na rynku przewozów morskich i niskim cenom chińskie stocznie szybko zdobyły pozycję globalnego lidera i zdetronizowały stocznie japońskie i południowokoreańskie. Niska cena nie zawsze szła jednak w parze z jakością. Armatorzy szybko nauczyli się, że podczas całego procesu budowy konieczny jest ścisły nadzór. Z drugiej strony przyczyniło się to częściowo do stopniowej poprawy jakości statków budowanych w Chinach.

Szczyt koniunktury przypadł na rok 2009 i wtedy zaczęto się szykować na pogorszenie sytuacji. Za najlepsze wyjście uznano fuzję CSSC i CSIC, co ma pozwolić na koncentrację środków i obniżenie kosztów, przy powiększeniu zdolności biur konstrukcyjnych. Konflikt handlowy z USA przyspieszył prace.

Chiński przemysł stoczniowy w najbliższych latach będzie musiał zmierzyć się z dwoma wyzwaniami. Pierwszym jest zapowiedziane już ograniczenie zamówień okrętów wojennych przez władze ChRL.

Przyczyną jest spowolnienie gospodarcze, a tym samym ograniczenie funduszy na bardzo kosztowną budowę pełnomorskiej floty.

Druga przyczyna ma związek z ogólnymi trendami w żegludze handlowej. W celu ograniczenia kosztów transportu między Azją Wschodnią  a Europą i Ameryką Północną, armatorzy chętniej zamawiają bardzo duże kontenerowce (Ultra Large Container Vessel - ULCV) o ładowności przekraczającej 14,5 tys. TEU. Podobny trend obserwowany jest wśród tankowców. Ma to szczególne znaczenie dla Chin, gdzie stale rośnie zużycie ropy naftowej i gazu ziemnego, a tym samym zależność od importu.

Czytaj także: Powstaje strefa wolnego handlu w Azji, ale bez kluczowego państwa

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,603 złoty (PLN)

    0,132 EUR, 0,155 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #TydzieńwAzji: Od dawna oczekiwana fuzja w chińskim przemyśle stoczniowym dostaje zielone światło

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.235.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!