PARTNERZY PORTALU

#TydzieńwAzji: Problemy polskiej strategii promocji gospodarczej

#TydzieńwAzji: Problemy polskiej strategii promocji gospodarczej
Polska agencja posiada w Chinach dwóch stałych pracowników (jedna osoba w Szanghaju i jedna w Chengdu). Tymczasem włoska Italian Trade Agency ma 36-osobowy zespół, Austriacy zatrudniają zaś aż 46 osób. fot. Needpix

O niepowodzeniach strategii promocji gospodarczej Polski prowadzonej przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu słychać od dawna. Rząd szykuje kolejne reformy zagranicznej promocji, tym razem proponując powstanie równoległej sieci koordynowanej przez Ministerstwo Rozwoju. Czy ciągłe zmienianie nazw, struktur, prezesów i siedzib doprowadzi do faktycznych zmian jakościowych, czy kolejnych zmian jedynie fasadowych? Czy kilkadziesiąt milionów zainwestowanych w Zagraniczne Biura Handlowych przez PAIH to historia klęski? Co zrobić, aby poprawić realnie jakość wsparcia w ekspansji zagranicznej dla polskich firm w krajach Dalekiego Wschodu? O tych i innych sprawach w nowej analizie przygotowanej przez Instytut Boyma.

  • W ciągu ostatnich tygodni pojawiło się w przestrzeni publicznej kilka dosyć krytycznych artykułów dotyczących funkcjonowania Zagranicznych Biur Handlowych. W kuluarach o niepowodzeniach strategii promocji gospodarczej Polski prowadzonej przez PAIH słychać było od dawna.
  • W wielu przypadkach biznes negatywnie ocenia działania ZBH i PAIH-u. Podstawowym wyzwaniem jest brak realnych działań i pomocy zagranicą.
  • Możliwe do wprowadzenia systemowe zmiany mogłyby się wiązać z umożliwieniem otrzymania statusu dyplomatycznego przez pracowników agencji, utworzenia ZBH na strategicznych azjatyckich rynkach w obrębie ambasad, czy skomercjalizowanie części działań PAIH-u. Potrzebne są również zmiany w strukturze biur.
Do głównych grzechów PAIH-u należą nie tylko 22 mln zł straty za 2018 r. czy ciągły brak rzetelnych informacji na temat planowanej działalności komercyjnej PAIH. Lista wyzwań i problemów jest dosyć długa, a nagłe usunięcie Krzysztofa Sengera z zarządu PAIH w tym miesiącu może ten kryzys pogłębić.

Dodatkowo patową sytuację pogłębia fakt, że zapewne jeden z byłych pracowników PAIH, w każdym bądź razie osoba świetnie poinformowana o problemach agencji, systematycznie upublicznia informacje na temat nieścisłości i nieefektywności polskiej promocji gospodarczej.

Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych wad funkcjonowania systemu, który polskiego podatnika może kosztować kilkadziesiąt milionów złotych rocznie:

  • Utworzenie kilkudziesięciu ZBH (Zagranicznych Biur Handlowych) w krótkim czasie bez zapewnienia należytych warunków pracy

Szacuje się, że założono ich blisko siedemdziesiąt, mimo tego, że trudno przyjąć biuro za założone, jeśli faktycznie nie funkcjonuje ono na co dzień, lub pracownik przez wiele miesięcy poszukuje biura pracując z domu ze służbowej komórki.

Problemy wiążą się również z brakiem statusu dyplomatycznego dla pracowników PAIH, które przysługują np. pracownikom włoskiej Italian Trade Agency czy austriackiej Advantage Austria. W efekcie jednoosobowe biura borykają się z szeregiem wymagań prawnych, podatkowych i administracyjnych na obcych rynkach, co konsumuje spory wymiar ich czasu pracy.

  • Zatrudnienie w części biur jednej osoby, co wiąże się z niską efektywnością wykonywanych zadań

Jedna osoba na kilkusetmilionowy region nie ma szans wypracować wymiernych efektów. Pojawia się kolejne ryzyko - jedna nietrafnie dobrana osoba może sprawić, że wszelki wysiłek ekspansji na dany rynek legnie w gruzach.

Takie sygnały dochodziły z niektórych placówek położonych w Azji Centralnej i Południowo-Wschodniej. Podczas gdy polska agencja posiada dwóch stałych pracowników (jedna osoba w Szanghaju i jedna w Chengdu), włoska agencja (Italian Trade Agency) posiada 36-osobowy zespół w czterech miastach na terenie ChRL. Dla porównania austriacki zespół zatrudnia na terenie Chin 46 osób.

  • Częste rotacje

Warto zaznaczyć, że już czwarta osoba kieruje PAIH-em od jego utworzenia w 2016 r.  - w ten sposób nikt nie ponosi długoterminowej odpowiedzialności za projekt działań, wykonanie i rzetelną ewaluację. Takie zarządzanie sprzyja kolejnej patologii jaką jest „spychologia”.
×
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,223 EUR, 0,266 USD

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: #TydzieńwAzji: Problemy polskiej strategii promocji gospodarczej

  • Krak 2020-02-26 08:55:06
    Za czasów WPHI (Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji) na Portalu Promocji Eksportu dziennie publikowano nawet kilkadziesiąt zapytań (może nie zawsze wartościowych) zagranicznych kontrahentów poszukujących polskich towarów lub usług, co dawało kilkaset zapytań rocznie. Polskie firmy lub wspomagające eksport instytucje z tego korzystały i często dochodziło do eksportu. Po zastąpieniu WPHI przez Zagraniczne Biura Handlowe i utworzeniu nowych placówek w 2018 roku takich ofert kupna było 33, w tym roku 2!!! Pomaganie wielkim firmom do zawarcia znaczących kontraktów powinno należeć do rządu (tak, jak to robią inni), a ZBH mają służyć głównie MŚP.
  • gość 2020-02-25 09:04:19
    Jeden prosty komentarz. Jeśli chcemy, żeby jakakolwiek organizacja działała prawidłowo, to musimy w niej zatrudnić ludzi merytorycznie przygotowanych do wykonywania, postawionych im zadań. Im bardziej odpowiedzialna praca, tym większe umiejętności I doświadczenie są wymagane. Ta prosta I oczywista zasada nie jest stosowana ani w PAIH ani w innych organizacjach. W ostatnich czasach możemy podziwiać jedynie festiwal rotacji miernot na różnych kluczowych stanowiskach. Jak ma coś funkcjonować dobrze, skoro obsadza się stanowiska z klucza partyjnego a nie wg. wyżej wymienionej zasady. Skąd zdziwienie I pytania w rodzaju; dlaczego nam nie idzie? Po co tracić czas na dogłębne analizy problemu, który jest jasno zdefiniowany?
  • Patrycja 2020-02-24 22:38:23
    Publikujemy, bo zależy nam na rozwoju gospodarczym kraju. Bez trzeźwej ewaluacji trudno jest budować kolejne strategie.
  • jang. 2020-02-24 19:05:27
    Gratuluję odważnego i merytorycznego artykułu o niezwykle ważnej dla firm sprawie.W czasach działania BRH/WEH /nawet za Morawieckiego jako ministra/bywały i przydatne informacje a i możliwy ,często merytoryczny kontakt ze zorientowanym na miejscu urzędnikiem...Nasze firmy to nie tylko eksport do Unii i USA ale często szansa na egzotyczne rynki gdzie i regulacje prawno-podatkowe,obyczajowe i wpływy koterii mają ogromne znaczenie. Biura Radcy i WEH lepiej czy czasem gorzej/w zależności od obsady/ spełniały tę ważną rolę....A teraz......Stadnina w Janowie w eksportowym wydaniu.Szkoda gadać!
    • jang. 2020-02-24 19:28:57
      minusujący... A wystękać merytoryczne uwagi jest w stanie?? Czy tylko polecenie realizuje??
  • obywatel 2020-02-24 18:45:35
    Teoretyczne państwo.
    • paws 2020-02-24 20:10:30
      od 30 lat na pewno nieudolne, skoro nie potrafi stworzyć ani jednej rozpoznawalnej na świecie marki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.255.5
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!