PARTNERZY PORTALU

#TydzienwAzji. Rząd Indii chce prywatyzować. Na początek Air India

#TydzienwAzji. Rząd Indii chce prywatyzować. Na początek Air India
Air India ma połowę udziałów w niskokosztowej Air India Express. Fot. Shutterstock

Rząd Indii planuje uzyskać ze sprzedaży udziałów w państwowych spółkach ok. 15 mld USD w roku budżetowym 2020 oraz 30 mld USD w 2021 r. Na pierwszy ogień trafi narodowy przewoźnik Air India. Następnymi dużymi firmami, których posiadane przez państwo akcje mogą trafić w ręce prywatnych inwestorów, mogą być gigant petrochemiczny Bharat Petroleum, firma logistyczna Shipping Corporation oraz ubezpieczyciel LIC.

  • 27 stycznia rząd Indii ogłosił zamiar sprzedaży 100 proc. akcji narodowego przewoźnika Air India.
  • Nabywca będzie mógł objąć całości akcji spółki pod warunkiem, że będzie podmiotem indyjskim oraz maksymalnie 49 proc. bez uzyskania dodatkowych zgód w przypadku inwestora zagranicznego.
  • Kupno całości akcji przez podmiot nie-indyjski jest teoretycznie możliwe, ale uzyskanie takiego pozwolenia ze względów politycznych wydaje się mało prawdopodobne.
  • Air India ma połowę udziałów w niskokosztowej Air India Express. 

Indie przeżywają największe od dekady spowolnienie gospodarcze. W obecnym kwartale wzrost może wynieść nieco ponad 4 proc., wobec ponad 8 proc. jeszcze dwa lata temu.  Spadają więc wpływy z podatków. Sprzedaż Air India wpisuje się w politykę łatania dziury budżetowej poprzez dochody z prywatyzacji.

Wedle deklaracji minister finansów z 1 lutego, cytowanej przez “The Economic Times of India” rząd planuje uzyskać ze sprzedaży udziałów w państwowych spółkach ok. 15 mld USD w roku budżetowym 2020 oraz 30 mld USD w 2021 r. Następnymi dużymi firmami, których posiadane przez państwo akcje mogą trafić w ręce prywatnych inwestorów, mogą być gigant petrochemiczny Bharat Petroleum, firma logistyczna Shipping Corporation oraz ubezpieczyciel LIC.

Rząd Indii próbował sprzedać już Air India w 2018 roku. Wtedy jednak nie wpłynęła żadna satysfakcjonująca oferta, nawet od innych prywatnych indyjskich linii lotniczych, jak IndiGo, Jet Airways, SpiceJet czy Tata Vistara. Zdaniem analityków cytowanych przez “The Wall Street Journal”, tym razem oferentów mogą zachęcić korzystniejsze warunki przejęcia spółki. Zaliczają do nich obniżenie minimalnej wyceny wartości oferenta biorącego udział w przetargu do 500 mln USD (o ok. jedną trzecią mniej wobec 2018 r.), całkowite wycofanie państwa z akcjonariatu (wtedy rząd Indii planował pozostać mniejszościowym właścicielem) oraz przejęcie 3,2 mld USD  długów spółki przez nowego właściciela, a nie całości jej zobowiązań szacowanych na ponad 8 mld USD. 

Takie sformułowanie oferty może oznaczać, że rząd federalny życzyłby sobie, by nabywcą był relatywnie mały indyjski podmiot z branży lotniczej, zasilany ewentualnie przez zagranicznego inwestora finansowego.

Obawy potencjalnych inwestorów mogą budzić spory polityczne wokół prywatyzacji oraz silna pozycja związków zawodowych w firmie (działa ich tam dziesięć). Air India od wielu lat przynosi straty, dlatego analitycy obliczają koszta inwestycji na około 7 mld USD na początku oraz dodatkowe 10 mld USD niezbędne, by przywrócić konkurencyjność linii. Zaletami firmy jest silna pozycja na dużym i szybko rosnącym rynku narodowym oraz korzystne sloty, czyli okienka startów i lądowań na największych lotniskach indyjskich, i wielu hubach światowych.
×
  • Indie

    Przelicz walutę
  • rupia (INR)

  • 5,002 złoty (PLN)

    1,117 EUR, 1,352 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #TydzienwAzji. Rząd Indii chce prywatyzować. Na początek Air India

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.67.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!