PARTNERZY PORTALU

#TydzieńwAzji. Uzbekistan chce wyjść z zamknięcia

#TydzieńwAzji. Uzbekistan chce wyjść z zamknięcia
Położenie geograficzne i historyczne zaszłości wciąż są przeszkodą dla Uzbekistanu, by zwiększyć swój udział w wymianie międzynarodowej. fot. Shutterstock

Położenie geograficzne i historyczne zaszłości wciąż są przeszkodą dla Uzbekistanu, by zwiększyć swój udział w wymianie międzynarodowej. Nowe otwarcie w polityce zagranicznej przyniosła prezydentura Szawkata Mirzijojewa.

  • Uzbekistan ma wiele do nadrobienia, by w większym stopniu brać udział w wymianie międzynarodowej. Położenie geograficzne wymusza przekroczenie co najmniej dwóch granic, by dostać się do najbliższego portu pełnomorskiego.
  • Na niekorzyść Uzbekistanu działa również odziedziczony po czasach istnienia ZSRR schemat szlaków transportowych.
  • Nowe otwarcie w polityce zagranicznej, jakie nastąpiło wraz z prezydenturą Mirzijojewa, umożliwiło ożywienie współpracy międzynarodowej w dziedzinie transportu.
Od momentu zaprzysiężenia na prezydenta Szawkata Mirzijojewa branża transportowa Uzbekistanu, podobnie jak wiele innych w tym kraju, podlega bardzo dynamicznym przemianom prawnym i organizacyjnym. W pierwszej połowie 2019 r. prezydent zatwierdził “Strategię rozwoju systemu transportu Republiki Uzbekistanu na okres do 2035 r.” Opiera się ona na założeniu, że w przypadku tego kraju, który jest oddalony od międzynarodowych szlaków morskich, koszty transportu ładunków eksportowych i importowych stają się kluczowym czynnikiem konkurencyjności i należy je obniżyć. 

Wiele pozostaje do nadrobienia, by kraj miał szansę w większym stopniu brać udział w wymianie międzynarodowej. Położenie geograficzne wymusza przekroczenie co najmniej dwóch granic, by dostać się do najbliższego portu pełnomorskiego. Jest to jednym z czynników, dla których według ekspertów Asian Development Bank (ADB) transportowa część składowa w cenie większości eksportowych dóbr konsumpcyjnych w Uzbekistanie jest 2,5–2,6 raza wyższa niż analogiczne wskaźniki średnich kosztów na świecie.

Na niekorzyść Uzbekistanu działa również odziedziczony po czasach istnienia ZSRR schemat szlaków transportowych. Korytarze transportowe pozostałe z okresu sowieckiego były głównie zorientowane na północ, w kierunku centrum w Moskwie, nie było bezpośrednich korytarzy transportowych do przemieszczania towarów na zachód, wschód i południe. 

Nowe otwarcie w polityce zagranicznej, jakie nastąpiło wraz z prezydenturą Mirzijojewa, umożliwiło ożywienie współpracy międzynarodowej w dziedzinie transportu. Uzbeckie władze zrozumiały, że ważne w tym zakresie są dobre relacje w obrębie regionu Azji Centralnej, jak również z państwami z nim graniczącymi. W ostatnich latach obserwowano znaczny wzrost nowych międzynarodowych pasażerskich połączeń autobusowych, kolejowych i lotniczych.

Na początku 2019 r. w administracji państwowej Uzbekistanu dokonano poważnych zmian organizacyjnych. Powołano do życia ministerstwo transportu. Owocem ubiegłorocznych działań administracji uzbeckiej stała się również reforma rynku lotniczego. W przemianach w tym zakresie aktywnie uczestniczą eksperci Banku Światowego.  

Wywołany pandemią kryzys gospodarczy może podkopać te plany rozwojowe. Chwalący się do niedawna ambitnymi planami rozwojowymi Uzbekistan Airways, podobnie jak wiele innych linii lotniczych, broni się przed całkowitym brakiem przychodów. W obliczu zawieszenia połączeń pasażerskich, linie zdecydowały się na wymontowanie foteli z części swoich samolotów, aby zwiększyć w nich powierzchnię użyteczną do transportu towarów.

 

×
  • Uzbekistan

    Przelicz walutę
  • sum (UZS)

  • 0,035 złoty (PLN)

    0,008 EUR, 0,009 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #TydzieńwAzji. Uzbekistan chce wyjść z zamknięcia

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.157.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!