#TydzieńwAzji. Uzbekistan krajem 2019 roku. Reformy kuszą międzynarodowych graczy

#TydzieńwAzji. Uzbekistan krajem 2019 roku. Reformy kuszą międzynarodowych graczy
Adobe Stock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Instytut Boyma
  • Dodano: 23-12-2019 20:00

Brytyjski „The Economist” przyznał właśnie Uzbekistanowi nagrodę kraju roku 2019 r. Żadne państwo na świecie nie dokonało bowiem w tym okresie tak wielu reform jak ten kraj z Azji Centralnej. Znane koncerny międzynarodowe, korzystając z wolnorynkowych przemian, ruszają na Taszkent.

  • Uzbekistan przekonał już takich międzynarodowych graczy jak właściciele marek KFC, RC Cola, Carrefour, Marriott, Hilton i wielu innych.
  • Sieci hotelowe wierzą w znaczący napływ turystów i zagranicznych biznesmenów do kraju, a sprzedawcy dóbr konsumpcyjnych we wzrost popytu na rynku wewnętrznym.
  • Ci, którzy pierwsi tam będą, mają szansę zdobyć mocną przewagę na starcie.
W grudniu tego roku upłynęły trzy lata odkąd Szawkat Mirzijojew wygrał wybory i został zaprzysiężony na prezydenta Uzbekistanu. Punkt ten stał się symbolicznym początkiem reform, które zaczęły zmieniać oblicze tego kraju.

W ramach reform Mirzijojewa zniesiono większość restrykcji w zakresie wyjazdów obywateli z kraju, otwarto szereg punktów granicznych, uruchomiono nowe połączenia lotnicze, kolejowe i autobusowe Uzbekistanu z krajami sąsiednimi. Uzbekistan zaczął bardziej niż wcześniej dostrzegać swój niewykorzystany potencjał turystyczny. W kraju brakuje dostatecznej ilości miejsc hotelowych, szczególnie tych o wyższym standardzie.
Biznes zachodni przybywający do kraju potrzebuje adekwatnych do swojej zamożności i oczekiwań warunków pobytu nie tylko w samej stolicy, ale chociażby w oddalonej od niej ważnych miastach historycznych - Samarkandzie, Chiwie, Bucharze. Szanse te dostrzegła sieć hoteli Marriott, która nie była dotychczas obecna w tym kraju. W grudniu br. informowano, że na początek 2020 roku zaplanowano otwarcie czterogwiazdkowego Courtyard by Marriott Tashkent Yakka-Saray. Natomiast już w zeszłym roku na Facebooku pojawiło się oświadczenie, że spółka córka holdingu Marriott - Ritz-Carlton Hotel Company będzie obecna na terenie budowanego centrum biznesowego Tashkent City. Centrum to jest jednym z elementów, nakierowanych na zmianę wizerunku Uzbekistanu na świecie. Ma stać się wyrazem otwartości kraju, być miejscem przyciągającym inwestorów zagranicznych. Dokładnie w trzecią rocznicę zaprzysiężenia Mirzijojewa na prezydenta - 14 grudnia 2019 r. odbyła się konferencja prasowa z okazji otwarcia Hilton Tashkent City. 

Wielkie amerykańskie marki branży hotelowej od lat zdają się wyczuwać powiew zmian politycznych i gospodarczych. Potwierdza to również przykład Polski. Właśnie w symbolicznym dla naszego kraju czasie - w 1989 r. otwarto hotel Marriott w Warszawie, który to następnie zwykł gościć kolejnych amerykańskich prezydentów podczas ich wizyt w Polsce. Kto wie, może i jeden z hoteli sieci amerykańskich będzie gościć w podróży po Uzbekistanie Donalda Trumpa bądź jego następcy? 

Atrakcyjny, ale niełatwy rynek

Sieci hotelowe  nie są jedynymi znanymi markami globalnymi, wywodzącymi się z USA, które pojawiły się w Uzbekistanie w ostatnich latach. Światowe marki często wkraczają do Uzbekistanu na zasadzie franczyzy.
Jesienią 2018 r. w Taszkencie otwarto pierwszą restaurację KFC. Firma zamierza wejść również do regionów i otworzyć co najmniej 25 kolejnych placówek. W sierpniu 2017 r. ambasador USA w tym kraju - Pamela Spratlen,  przedstawiciele rządu Uzbekistanu, RC Cola International oraz lokalny partner - Family Group, uczestniczyli w oficjalnym uruchomieniu linii rozlewniczej napojów bezalkoholowych - będącym symbolem wejścia RC Coli na rynek uzbecki. W grudniu 2019 r. w Uzbekistanie ruszyła licencjonowana produkcja marek papierosów Marlboro, Parliament i L&M. Projekt ten jest elementem współpracy inwestycyjnej Tashkent Tobacco i Philip Morris International (PMI). 

Znamienne, że sporo marek znanych na całym świecie wchodzi do Uzbekistanu przy pomocy lokalnych partnerów. Być może dlatego, że działalność na tym rynku na tyle odbiega od zasad przyjętych w gospodarkach rozwiniętych, że właśnie partnerzy z wewnątrz tego systemu są w stanie skutecznie na nim funkcjonować.

Tutaj przykładem jest francuski Carrefour, który pojawi się na uzbeckich ulicach już w 2020 r. poprzez partnerstwo z Grupą Majid Al Futtaim (MAF). Ta arabska firma z branży nieruchomości z siedzibą w Dubaju jest od 1995 roku partnerem franczyzowym Carrefour dla 285 hipermarketów i supermarketów w 14 krajach, głównie na Bliskim Wschodzie. Ekspansja w Uzbekistanie jest na razie ograniczona do stołecznego Taszkentu i następuje po podpisaniu umowy między MAF a Grupą Akfa - największym prywatnym konglomeratem w Uzbekistanie, z portfelem obejmującym firmy z branży budowlanej, hotelarskiej, telekomunikacyjnej, usług finansowych, opieki zdrowotnej i produkcji żywności. W ciągu najbliższych dwóch lat w Taszkencie zostanie uruchomionych siedem sklepów Carrefour: w 2020 dołączą jeszcze trzy supermarkety i jedna powierzchnia hurtowa, a w 2021 r. kolejne dwa supermarkety i jeden hipermarket. 

Rynek uzbecki szybko rośnie. Wielkość samego rynku stołecznego w 2023 r. jest prognozowana na 5 mld USD. Wedle statystyk portalu spot.uz od jesieni 2017 r. po grudzień 2019 r. do Uzbekistanu weszło ponad 30 nowych marek. Uzbekistanem aktywnie interesują się nie tylko marki zachodnie, ale również te wywodzące się z krajów leżących bliżej. W 2018 r.  w Taszkencie otwarto sklepy dwóch znanych marek tureckich: producenta obuwia - FLO, oraz LC Waikiki oferującego odzież dla całej rodziny.

Z ubeckiego „otwarcia” chcą skorzystać również Kazachowie, czy Rosjanie, przy czym angażuję się w przeróżne branże. Latem 2019 r. spółka zależna Narodowego Banku Kazachstanu - Tenge Bank stała się pierwszym całkowicie zagranicznym bankiem na rynku Uzbekistanu. Kazachowie otworzyli w Uzbekistanie portal Avtoelon.uz (Kolesa Group). Firmy zagraniczne operujące w Kazachstanie chcą stamtąd zawojować rynek uzbecki. W styczniu 2019 r. firma Hyundai Auto Kazakhstan/Astana Motors weszła na rynek uzbecki, który zdominowany jest przede wszystkim przez auta produkowane na terenie Uzbekistanu, głównie Chevrolety. W 2018 r. do kraju przybyła największa rosyjska sieć kawiarni Szokoladnica. W tym samym roku słynny w krajach rosyjskojęzycznych Jandeks zaczął uruchamiać kolejne serwisy internetowe.  

Więcej informacji z 47. odcinka naszego cyklu #Tydzień w Azji:
Dlaczego Bank Światowy daje pożyczki Chinom?
Zapaść tadżyckiego systemu transferów finansowych

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Uzbekistan

    Przelicz walutę
  • sum (UZS)

  • 0,041 złoty (PLN)

    0,009 EUR, 0,009 USD

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: #TydzieńwAzji. Uzbekistan krajem 2019 roku. Reformy kuszą międzynarodowych graczy

  • WIESLAW Nowak 2019-12-25 21:46:20
    A co czyni polski SZ i resort gospodarczy, by wspomóc krajowy biznes w ekspansji w Uzbekistanie Od wielu lat postuluje, by LOT, uruchomił połączenie lotnicze do Taszkientu, napoczatek 3 razy w tygodniu Bez właściwej bezposredniej komunikacji, trudno jest skutecznie działać polskiemu biznesowi

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.210.77.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!