Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu Tadżykistanu z początkiem 2020 r. stołecznym taksówkarzom nie wolno używać samochodów wyprodukowanych przed 2014 r. Akt prawny został przyjęty "w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom taksówek i poprawy poziomu obsługi tego rodzaju transportu w stolicy".
- Wedle danych nieoficjalnych stolicę Tadżykistanu zamieszkuje około 1, 2 mln osób. Szacunków po ulicach Duszanbe jeździ około 2300 taksówek, z czego przeszło połowa nie spełnia wskazanego w dokumencie wymogu.
- Istnieją obawy, że nowe prawo w praktyce spowoduje utratę pracy przez liczną rzeszę taksówkarzy oraz przyczyni się do pogorszenia sytuacji transportowej w stolicy.
- Władze kraju już wcześniej "wypowiedziały wojnę" starym środkom transportu.
Wprowadzenie nowego prawa dotyczącego wieku taksówek w Duszanbe może faktycznie mieć na celu ograniczenie roli transportu indywidualnego a zwiększenie wykorzystywania transportu publicznego. Taksówki były przez wiele lat bardzo popularnym środkiem transportu z uwagi na bardzo niski poziom taryf za przejazd.
Z wywiadu przeprowadzonego z opublikowanego przez tadżycką grupę medialna Asia-Plus z dyrektorem państwowego przedsiębiorstwa świadczącego przewozy pasażerskie - Duszanbenaklijothadamotrason wynika, że w stolicy Tadżykistanu taksówki wykorzystywane są przede wszystkim na niewielkie odległości (3-5 km), realizowane przez nie przewozy często pokrywają się z tymi, jakie wykonują środki transportu publicznego. Taksówkarze przyczyniają się do korków oraz często łamią zasady ruchu drogowego.
Czytaj także: Zapaść tadżyckiego systemu transferów finansowych
Jak twierdzi dyrektor w Duszanbe na tysiąc mieszkańców przypada jeden pojazd transportu publicznego, a park maszynowy jego firmy jest relatywnie młody. Kilka dni temu wzbogacił się o 8 nowych trolejbusów, a w najbliższej przyszłości na drogi Duszanbe wjedzie jeszcze 100 nowych pojazdów tego rodzaju.
Według Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju mniej niż połowa istniejącego w mieście taboru trolejbusowego w Duszanbe jest używana, a zaledwie 28 proc. trolejbusów jest niskopodłogowa. W październiku 2019 r. EBOiR informował, że przygotowuje pakiet finansowania w wysokości 8 mln USD na modernizację przestarzałej infrastruktury trolejbusów w mieście. Ma on dotyczyć modernizacji istniejących podstacji energetycznych oraz instalacji kabli zasilających, a także przewodów i słupów służących do przesyłu energii do trolejbusów.
Mieszkańcy miasta uskarżają się na transport publiczny twierdząc, że nie kursuje on dostatecznie często, szczególnie dotyczy to godzin późno popołudniowych i wieczornych. Jeżeli chodzi o transport zbiorowy, oprócz trolejbusów, po Duszanbe jeżdżą również autobusy oraz popularne w krajach b. ZSRR tzw. marszrutki czyli taksówki zbiorowe (busy) poruszające się po ustalonej trasie. Władze mają w planach wybudowanie pierwszej linii metra do 2040 r.
Czytaj także: Japończycy wchodzą w rosyjski sektor energetyczny. Nie przeszkadza im formalny stan wojny