PARTNERZY PORTALU

#TydzieńwAzji: W Duszanbe pojedziemy tylko nowymi taksówkami

#TydzieńwAzji: W Duszanbe pojedziemy tylko nowymi taksówkami
Stare irańskie samochody dożywały w Duszanbe swoich dni. Teraz będzie to niemożliwe. Fot. Shutterstock.com

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu Tadżykistanu z początkiem 2020 r. stołecznym taksówkarzom nie wolno używać samochodów wyprodukowanych przed 2014 r. Akt prawny został przyjęty "w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom taksówek i poprawy poziomu obsługi tego rodzaju transportu w stolicy".

  • Wedle danych nieoficjalnych stolicę Tadżykistanu zamieszkuje około 1, 2 mln osób. Szacunków po ulicach Duszanbe jeździ około 2300 taksówek, z czego przeszło połowa nie spełnia wskazanego w dokumencie wymogu.
  • Istnieją obawy, że nowe prawo w praktyce spowoduje utratę pracy przez liczną rzeszę taksówkarzy oraz przyczyni się do pogorszenia sytuacji transportowej w stolicy.
  • Władze kraju już wcześniej "wypowiedziały wojnę" starym środkom transportu.
Warto zaznaczyć, że już od 15 lutego 2018 r. zabrania się importowania do Tadżykistanu pojazdów wyprodukowanych przed 2005 r. Surowe normy dotyczące wieku samochodów z jednej strony mogą przyczynić się do poprawy standardu przewozów mieszkańców oraz turystów odwiedzających stolicę, a także znacząco polepszyć jakość powietrza w Duszanbe. Z drugiej zaś powodują, że nabycie auta dla przeciętnego obywatela staje się coraz trudniejsze, a warto zauważyć, że Tadżykistan należy do grupy najbiedniejszych krajów świata.  

Wprowadzenie nowego prawa dotyczącego wieku taksówek w Duszanbe może faktycznie mieć na celu ograniczenie roli transportu indywidualnego a zwiększenie wykorzystywania transportu publicznego. Taksówki były przez wiele lat bardzo popularnym środkiem transportu z uwagi na bardzo niski poziom taryf za przejazd.

Z wywiadu przeprowadzonego z opublikowanego przez tadżycką grupę medialna Asia-Plus z dyrektorem państwowego przedsiębiorstwa świadczącego przewozy pasażerskie - Duszanbenaklijothadamotrason wynika, że w stolicy Tadżykistanu taksówki wykorzystywane są przede wszystkim na niewielkie odległości (3-5 km), realizowane przez nie przewozy często pokrywają się z tymi, jakie wykonują środki transportu publicznego. Taksówkarze przyczyniają się do korków oraz często łamią zasady ruchu drogowego.

Czytaj także: Zapaść tadżyckiego systemu transferów finansowych

Jak twierdzi dyrektor w Duszanbe na tysiąc mieszkańców przypada jeden pojazd transportu publicznego, a park maszynowy jego firmy jest relatywnie młody. Kilka dni temu wzbogacił się o 8 nowych trolejbusów, a w najbliższej przyszłości na drogi Duszanbe wjedzie jeszcze  100 nowych pojazdów tego rodzaju.

Według Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju mniej niż połowa istniejącego w mieście taboru trolejbusowego w Duszanbe jest używana, a zaledwie 28 proc. trolejbusów jest niskopodłogowa. W październiku 2019 r. EBOiR informował, że przygotowuje pakiet finansowania w wysokości 8 mln USD na modernizację przestarzałej infrastruktury trolejbusów w mieście. Ma on dotyczyć modernizacji istniejących podstacji energetycznych oraz instalacji kabli zasilających, a także przewodów i słupów służących do przesyłu energii do trolejbusów. 

Mieszkańcy miasta uskarżają się na transport publiczny twierdząc, że nie kursuje on dostatecznie często, szczególnie dotyczy to godzin późno popołudniowych i wieczornych. Jeżeli chodzi o transport zbiorowy, oprócz trolejbusów, po Duszanbe jeżdżą również autobusy oraz popularne w krajach b. ZSRR tzw. marszrutki czyli taksówki zbiorowe  (busy) poruszające się po ustalonej trasie. Władze mają w planach wybudowanie pierwszej linii metra do 2040 r.  

Czytaj także: Japończycy wchodzą w rosyjski sektor energetyczny. Nie przeszkadza im formalny stan wojny


×
  • Tadżykistan

    Przelicz walutę
  • somoni (TJS)

  • 0,333 złoty (PLN)

    0,074 EUR, 0,088 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #TydzieńwAzji: W Duszanbe pojedziemy tylko nowymi taksówkami

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.138.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!