PARTNERZY PORTALU

#TydzieńwAzji. W Indiach Internet  tani już był

#TydzieńwAzji. W Indiach Internet  tani już był
Rozwój rynku może powodować szybki wzrost cen połączeń telekomunikacyjnych i abonamentów internetowych, zwłaszcza dla firm obecnych w Indiach. Fot. Shutterstock

Wedle planów rozwojowych indyjskiego rządu firmy z tego państwa mają umocnić swoją pozycję jako globalnego dostawcy usług IT i produktów dla biznesu. W ostatnich latach wiele zainwestowano także w szereg cyfrowych polityk publicznych, opartych na bazie danych Aadhaar (rodzaj PESEL, zawierającego dodatkowo dane biometryczne dostępne online).

Programy  rządowe Digital India  czy rozwój inteligentnych miast (smart cities) miały przyspieszyć przechodzenie tego olbrzymiego kraju do ery cyfrowej. Jednak rozwój finansów, biznesów oraz usług publicznych online wymaga stabilnej podstawy: pewnego i taniego dostępu do internetu.

Ten ostatni warunek został spełniony w ostatnich latach. Szczególnie po wejściu sieci Jio w latach 2015-16, która oferowała właściwie darmowe telefony i bardzo tanie połączenia, dostęp do telefonii komórkowej, a przez to także internetu, stał się masowy. W Indiach wedle różnych szacunków 500 do 600 mln ludzi jest online, a niemal dumpingowe ceny zaoferowane przez Jio zmusiły konkurentów do bardzo zdecydowanej obniżki cen.

Internet stał się w Indiach stosunkowo tani, ale pogłębiły się problemy z solidnością dostępu do sieci. Połączenia są nierzadko rwane. Pozostałe na rynku telekomy - z dziesięciu liczących się  przed paru laty ostały się obecnie trzy wielkie - twierdzą, że bardzo niskie ceny doprowadziły firmy do strat, przez co nie mają one pieniędzy na inwestycje w infrastrukturę.

Według badań indyjskiej firmy Capitaline Databases cytowanej przez “The Economist”, ostatni raz sektor telekomunikacyjny jako całość przyniósł zysk przed dekadą. Od 2010 roku rozpoczęły się problemy z rentownością, które w ostatnich latach się pogłębiły. W tym roku budżetowym (kończącym się w marcu 2020) przewiduje się deficyt sektora na poziomie 16 mld USD. Do tego dochodzi polityka rządu, który stara się poprawić napiętą sytuację budżetową agresywnym ściąganiem danin publicznych. Opłaty licencyjne naliczane są w Indiach w zależności od obrotów firm telekomunikacyjnych. Podmioty te uiszczały daniny jednak wyłącznie od części swej działalności związanej z telekomunikacją. 

Rząd pozwał telekomy domagając się płatności licencyjnych od całości obrotów firm. Ostatnio ogłoszony wyrok zobowiązuje je do wielomiliardowych dodatkowych opłat za licencje na działalność, wraz z odsetkami. Ponieważ sprawa dotyczy okresu niemal od początku wieku do połowy obecnej dekady, na olbrzymie wydatki narażeni są wszyscy operatorzy - nawet ci, który nie świadczą obecnie usług telekomunikacyjnych. Wyjątkiem jest właściciel marki Jio, Reliance Industries, której wtedy nie było na rynku. Mukesh Ambani, najbogatszy Azjata i właściciel holdingu, zapewne cieszy się już perspektywą rynkowego duopolu. Jest bowiem możliwe, że ostatnie wydarzenia zmuszą Vodafone do opuszczenia Indii, pozostawiając na placu boju Jio i jej lokalnego konkurenta - Bharti.

Taki rozwój rynku może powodować szybki wzrost cen połączeń telekomunikacyjnych i abonamentów internetowych, zwłaszcza dla firm obecnych w Indiach. Wedle Bloomberg India przedsiębiorstwa ogłosiły już bądź planują kilkunasto- bądź nawet kilkudziesięcioprocentowe podwyżki dla klientów. Z powodu niewystarczającej, przeciążonej infrastruktury podmioty kooperujące z Indiami mogą być dodatkowo narażone na ponadstandardowe opóźnienia w dostawach usług IT i dla biznesu.
×
  • Indie

    Przelicz walutę
  • rupia (INR)

  • 5,256 złoty (PLN)

    1,146 EUR, 1,358 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: #TydzieńwAzji. W Indiach Internet  tani już był

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.89.87.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!