PARTNERZY PORTALU

#TydzieńwAzji: W testach PISA przebili wszystkich. Czy Azja Wschodnia odkryła patent na edukację?

Uczniowie z Chin, Singapuru i Tajwanu mieli na testach znacząco więcej punktów niż ich rówieśnicy z Europy Fot. Shutterstock

Polskie 15-latki wypadły bardzo dobrze w teście PISA na tle swoich rówieśników z innych krajów OECD. Pomimo ponadprzeciętnych wyników zostały znacząco prześcignięte przez uczniów z Chin kontynentalnych, Tajwanu, Makao, Hongkongu i Singapuru. Szkoły Azji Wschodniej potrafią edukować zarówno prymusów, jak i windować osiągnięcia średniaków i słabych. Rządy i społeczeństwa tych krajów wiele inwestują w edukację, bo widzą w niej receptę na przyszły dobrobyt. Nie wszyscy w Chinach są jednak zadowoleni z wpływu wyników uczniów w międzynarodowych testach na cele nauki szkolnej.

  • Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) zrzeszająca najbogatsze państwa z obu Ameryk, Europy i Azji, opublikowała na początku grudnia wyniki testów PISA za 2018 rok.
  • Uczniowie z Chin, Singapuru i Tajwanu, państw nienależących do OECD, ale objętych porównywalnym badaniem, mieli na testach znacząco więcej punktów niż ich rówieśnicy z Europy, Ameryki czy nawet Japonii i Korei.
  • Azja Wschodnia potrafi wyedukować prymusów. Najwyższy, szósty stopień umiejętności matematycznych osiągnął co szósty uczęszczający do szkoły w Pekinie czy Szanghaju (16,5 proc.) i co siódmy w Singapurze.

Spośród największych gospodarek świata (G20) badania PISA nie przeprowadzono wyłącznie w RPA i Indiach. Badanie to określa od kilku dziesięcioleci umiejętności 15-latków w sposób umożliwiający międzynarodowe porównywanie wyników. Na podstawie wyników młodzieży tworzy się ranking, a ich umiejętności określa się podobnie, jak w polskiej szkole, w 6-stopniowej skali.  W 2018 roku jednostki badawcze w ponad 79 krajach zbadały, jak uczennice i uczniowie potrafią wyciągać wnioski z tekstów, w jakim stopniu opanowali matematykę oraz podstawy nauk przyrodniczych i ścisłych.

Wyniki 15-latków nie przesądzają bezpośrednio o szansach gospodarczych społeczeństw, bowiem wiele zależy od tego, czy uczniowie znajdą dla siebie miejsce w dobrych szkołach wyższych lub na rozwijającym rynku pracy. W edukacji ważne jest także i to, czy nie stracą przez nużący trening szkolny apetytu na wiedzę. Dodatkowo, kraje bogate, a osiągający słabe wyniki edukacyjne jak na przykład Luksemburg, mogą deficyty własnego szkolnictwa pokrywać imigracją zdolnych cudzoziemców. Prawie wszędzie jednak wyniki PISA zostały odebrane - niesłusznie - jako ocena zdolności całości systemu edukacyjnego do przygotowania młodzieży do funkcjonowania w konkurencyjnym świecie.

Uczniowie z Chin, Singapuru i Tajwanu, państw nienależących do OECD, ale objętych porównywalnym badaniem, mieli na testach znacząco więcej punktów niż ich rówieśnicy z Europy, Ameryki czy nawet również znajdujących się w czołówce Japonii i Korei. Szkoły w wybranych regionach Chin kontynentalnych, Makao czy Singapuru przygotowały swoich wychowanków znacznie lepiej niż pierwsza w tym roku spośród krajów OECD Estonia, a tajwańscy i hongkońscy uczniowie wypadli porównywalnie z europejskim championem.

Należy zwrócić uwagę na dwa aspekty. Po pierwsze Azja Wschodnia potrafi wyedukować prymusów. Najwyższy, szósty stopień umiejętności matematycznych osiągnął co szósty uczęszczający do szkoły w Pekinie czy Szanghaju (16,5 proc.) i co siódmy w Singapurze. Dla porównania najlepszych uczniów z matematyki w krajach OECD było średnio niespełna 2,5 proc. Po drugie sprawność systemu widać również  w wynikach uczniów przeciętnych i słabych. Umiejętność znajdowania podstawowych informacji w tekście i jego rozumienia (poziom 2 sprawności czytania) opanowało średnio trzech na czterech uczniów w krajach OECD i prawie dziewięciu na dziesięciu w części Chin kontynentalnych, Hongkongu i Singapurze. Minimalne umiejętności zastosowania wiedzy przyrodniczej (poziom 2) opanowało średnio 78 proc. uczennic i uczniów w krajach OECD i aż 95 proc. we wschodnich prowincjach Państwa Środka.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,554 złoty (PLN)

    0,130 EUR, 0,144 USD
  • Singapur

    Przelicz walutę
  • dolar (SGD)

  • 2,846 złoty (PLN)

    0,670 EUR, 0,740 USD
  • Tajwan

    Przelicz walutę
  • n. dolar (TWD)

  • 0,128 złoty (PLN)

    0,030 EUR, 0,033 USD

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: #TydzieńwAzji: W testach PISA przebili wszystkich. Czy Azja Wschodnia odkryła patent na edukację?

  • Azja XD 2019-12-11 08:50:51
    To jest pochodna wychowania konfucjańskiego, kiedy w dawnych Chinach były testy na urzędników to musieli oni wykuć na pamięć teksty, ale nie musieli ich rozumieć. Tutaj mamy taką samą zależność, Azjaci potrafią zapamiętać olbrzymie ilości informacji, ale nie potrafią ich później wykorzystać.
    • Krzysztof 2019-12-11 13:52:39
      Co dowychowania- zgoda. Edukacja dziecka to wysiłek całej rodziny. Ale akurat PISa mierzy zrozumienie zagadnień: wiedzę trzeba w testach zastosować, a nie odtworzyć
  • Szymon 2019-12-11 07:12:05
    Inteligencja jest zależna od pochodzenia etnicznego. A o sile intelektualnej kraju nie świadczą wyniki 15-latków tylko to jak kształci się na uczelniach wyższych.
    • Krzysztof 2019-12-11 13:56:40
      Ta zależność istnieje, ale jest pochodna kultury, wychowania, systemu wczesnej opieki nad dzieckiem, a nie tylko genów. 15-łatki zostały wybrane, bo do tego czasu edukacja jest w większości państw obowiązkowa. Co do wagi uniwersytetów - zgoda. W 1000 najlepszych ma świecie 123 chińskie....

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.195.82
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!