PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UE rezygnuje z podatku od usług cyfrowych

Olaf Osica • 04-12-2018 13:05
UE rezygnuje z podatku od usług cyfrowych

UE rezygnuje z ambitnych planów podatku cyfrowego

Fot. Fotolia

Francja i Niemcy - promotorzy idei szeroko zakrojonego podatku cyfrowego na firmy technologiczne działające na rynku UE - zrezygnowały z jego forsowania na rzecz opodatkowania części przychodów reklamowych takich gigantów jak Amazon i Apple - donosi Financial Times.

  • Unia nie opodatkuje działalności platform cyfrowych takich jak Facebook czy Google.
  • Francja i Niemcy wycofały się z ambitnych planów pod naciskiem innych państw.
  • Opodatkowane mają być jedynie zyski z reklam. Nowe prawo ma wejść w życie w 2021 r.
Próbując uratować reformę przepisów podatkowych dla usług świadczonych przez platformy cyfrowe, Paryż i Berlin przedstawiły we wtorek projekt planu nałożenia 3-proc. podatku od dochodów ze sprzedaży reklam w gospodarce cyfrowej w miejsce bezpośredniego opodatkowania działalności samych firm.

Pomysł podatku cyfrowego jest jednym z fundamentów programu politycznego prezydenta Francji Emmanuela Macrona. Zapowiedział on stworzenie sprawiedliwszych zasad opodatkowania przedsiębiorstw cyfrowych jeszcze przed wyborami do Parlamentu Europejskiego w maju przyszłego roku. Wycofanie się z pierwotnego projektu jest zatem kolejnym porażką Macrona po tym, jak dzisiaj rząd ogłosił wycofanie się z podatku paliwowego w pod naciskiem protestów ruchu "żółtych kamizelek".  

W nowym kompromisie zrezygnowano z szerokiej regulacji, która objęłaby około 180 największych grup technologicznych, poprzez opodatkowanie takich działań jak sprzedaż danych i działalność platform internetowych. Podatek miał przynieść rocznie około 5 mld euro.

Zgodnie z nową francusko-niemiecką wersją kompromisu takie firmy jak Facebook i Google będą objęte podatkiem od przychodów reklamowych, a pozostali sprzedawcy detaliczni, tacy jak Amazon, AirBnB i Spotify prawdopodobnie nie będą w ogóle objęci nowymi regulacjami. Przychody z reklam stanowiłyby "minimalny wspólny zakres" unijnego podatku technologicznego.

Według "Financial Timesa" zmiana podejścia miała na celu złagodzenie obaw niemieckich koncernów, że podatek może dotknąć sektor automotive. Kompromis Berlina i Paryża  jest również próbą przezwyciężenia ostrego oporu ze strony gospodarek skandynawskich, które sprzeciwiły się europejskim próbom samodzielnego wprowadzenia nowych przepisów podatkowych dla firm cyfrowych, na rzecz szerszych przepisów międzynarodowych.

Kwestie podatkowe wymagają jednomyślnej zgody wszystkich rządów UE. Kompromis ma wejść w życie w 2021 r. tylko wtedy, gdy do tego czasu nie zostanie uzgodnione globalne rozwiązanie, nad którym pracuje OECD. Ponieważ podatek ma być rozwiązaniem tymczasowym, ma on automatycznie wygasnąć w 2025 r.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.190.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.