PARTNERZY PORTALU

W. Brytania: Ruszyła budowa linii szybkiej kolei z Londynu na północ Anglii

W Wielkiej Brytanii oficjalnie ruszyła w piątek budowa największego obecnie projektu infrastrukturalnego w Europie - linii szybkiej kolei HS2, która ma połączyć Londyn z północą Anglii.

Jak zapowiada rząd, budowa pozwoli na stworzenie 22 tys. nowych miejsc pracy zaś sama linia, gdy będzie gotowa, umożliwi zmniejszenie dysproporcji rozwojowych między północą a południem kraju.

Linia kolei dużych prędkości ma najpierw połączyć Londyn z Birmingham, a w drugiej fazie zostanie pociągnięta dalej dwiema odnogami - do Manchesteru i Leeds. Pozwoliłoby to skrócić podróż ze stolicy do Birmingham z 1 godz. 21 minut do 52 minut, a z Londynu do Manchesteru - z 2 godz. 7 minut do 1 godz. 7 minut.

"Jako kręgosłup sieci transportowej naszego kraju, projekt ten będzie miał kluczowe znaczenie dla zwiększenia łączności między naszymi miastami. Ale potencjał transformacyjny HS2 idzie jeszcze dalej. Poprzez stworzenie setek praktyk zawodowych i tysięcy miejsc pracy dla wykwalifikowanych pracowników, HS2 pobudzi wzrost gospodarczy i pomoże przywrócić równowagę szans w tym kraju na kolejne lata" - mówił podczas inauguracji premier Boris Johnson.

Ale projekt z kilku powodów budzi spore kontrowersje. Po pierwsze, już na starcie jest on mocno opóźniony, bo idea budowy takiej kolei powstała w latach 2009-10. Według pierwotnych założeń, pierwszy odcinek miał zostać zbudowany do 2026 r., zaś dalsze odnogi - do 2032-33. Obecnie obowiązująca wersja zakłada, że pociągi na pierwszym odcinku pojadą najwcześniej w latach 2028-2031, zaś druga faza powstanie do 2035-2040 r.

Druga sprawa to rosnące koszty. W początkowej fazie projektu ówczesny koalicyjny rząd Partii Konserwatywnej i Liberalnych Demokratów zakładał, że całość przedsięwzięcia będzie kosztowała nieco ponad 31 mld funtów. W 2017 roku, gdy projekt został zaaprobowany przez parlament i ruszyły wstępne prace, budżet ustalono na 56 mld. We wrześniu 2019 roku rząd oceniał, że koszty budowy zamkną się w kwocie 81-88 mld, zaś według rządowego raportu ze stycznia tego roku, istnieje "znaczące ryzyko", że wzrosną one do 106 mld.

Do tego dochodzi kwestia potencjalnych szkód dla środowiska naturalnego, związanych z konicznością wycinki lasów czy prowadzenia torów przez tereny cenne przyrodniczo, a także samej przydatności takiej kolei. Już wcześniej jej przeciwnicy wskazywali, że zamiast budować szybką kolej, lepszym pomysłem jest rozwój połączeń między poszczególnymi miastami na północy Anglii. Argumenty na temat przydatności nabrały znaczenia zwłaszcza w obliczu pandemii koronawirusa, która zmieniła sposób pracy wielu osób i mobilność nie jest teraz tak istotna jak możliwość pracy zdalnej.

Rząd jednak podkreśla, że Wielka Brytania pozostaje w tyle w porównaniu z takimi krajami jak Francja, Hiszpania czy Niemcy jeśli chodzi o szybką kolej, co jest barierą rozwojową, szczególnie dla północy Anglii, a epidemia koronawirusem nie powinna być argumentem, gdyż projekt jest obliczony na następne dekady.

Z Londynu Bartłomiej Niedziński

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W. Brytania: Ruszyła budowa linii szybkiej kolei z Londynu na północ Anglii

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.101.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!