Brytyjski premier Boris Johnson chce pokazać dobrą wolę w negocjacjach z nową amerykańską administracją.
- Zniesienie brytyjskich ceł ma na celu złagodzenie napięcia między krajami.
- Unijne cła zostały wprowadzone w listopadzie w ramach trwającego od 15 lat konfliktu, w którego centrum są lotnicze koncerny Boeing i Airbus.
- Ze względu na zlokalizowanie zakładów Airbusa również we Francji i w Niemczech jakiekolwiek porozumienie będzie zależne również od organów Unii Europejskiej.
Ruch ten ma na celu złagodzenie napięcia między krajami i pokazać, że "Wielka Brytania poważnie traktuje osiągnięcie kompromisu" - napisał w oświadczeniu brytyjski Departament Handlu Międzynarodowego. UK zamierza prowadzić po brexicie własną politykę celną.
Boeing kontra Airbus, taryfa kontra taryfa
Unijne cła zostały wprowadzone w listopadzie w ramach trwającego od 15 lat konfliktu, w którego centrum są lotnicze koncerny Boeing i Airbus i udzielane im subwencje, które rzutują na pozycję konkurencyjną lotniczych gigantów.Jeszcze wcześniej, w lutym, USA zapowiedziały podwyżkę ceł na samoloty Airbusa z 10 do 15 proc. W sumie karnymi cłami objęto towary sprowadzane do USA z Unii Europejskiej o wartości 7,5 mld dolarów.
- Wielka Brytania pokazuje Stanom Zjednoczonym, że dąży do zakończenia sporu, na którym tracą obydwa kraje - napisała w oświadczeniu Liz Truss, brytyjska sekretarz ds. handlu międzynarodowego.
Część ceł zostaje
Jednocześnie Wielka Brytania zamierza utrzymać cła nałożone na towary z USA w odpowiedzi na amerykańskie taryfy wymierzone w brytyjski przemysł stalowy.Wielka Brytania od kilku miesięcy prowadziła już negocjacje z administracją Donalda Trumpa w sprawie rozwiązania konfliktu dotyczącego producentów samolotów i naciskała na złagodzenie amerykańskich taryf, zwłaszcza dotyczących szkockiej whisky. Ale ze względu na zlokalizowanie zakładów Airbusa również we Francji i w Niemczech jakiekolwiek porozumienie będzie zależne również od organów Unii Europejskiej - pisze Bloomberg.
Unijny komisarz ds. handu Valdis Dombrovskis powiedział w zeszłym tygodniu, że trwają negocjacje na linii Bruksela-Wszyngton. Dodał, że "możliwe jest", iż porozumienie w sprawie pomocy dla Boeinga i Airbusa zostanie zawarte już w styczniu 2021 roku. Podtrzymał ofertę zniesienia unijnych 4-miliardowych ceł, jeśli Amerykanie uczynią to samo z taryfami na towary z Europy warte 7,5 mld dol.