PARTNERZY PORTALU

Wina made in China coraz popularniejsze

Wina made in China coraz popularniejsze
Chociaż chińskie wino lodowe nie zaistniało jeszcze w szerszej świadomości to Chiny odpowiadają już za jedną szóstą globalnej produkcji tego trunku. fot. Shutterstock

Chiny nie są kojarzone z winnicami, ani z produkcją wina. Tymczasem branża winiarska w Państwie Środka pomimo zmiennych kolei losu systematycznie się rozwija i zaczyna zdobywać uznanie na świecie.

Rozwój dotyczy zwłaszcza winnic z okolic miasta Ji’an w prowincji Jilin w północno-wschodniej części kraju, które w ciągu ostatnich pięciu lat zdobyły blisko 40 nagród na międzynarodowych konkursach i targach. Tamtejszy klimat wbrew pozorom sprzyja uprawie winorośli, ponieważ Góry Wschodniomandżurskie chronią Ji’an przed zimnym powietrzem z północy, natomiast dolina rzeki Yalu zapewnia napływ ciepłego, morskiego powietrza. Niemniej mrozy są regułą, co pozwoliło lokalnym winnicom wyspecjalizować się w produkcji wina lodowego (Eiswein, ice wine).

Ten specyficzny typ wina wytwarzany jest z winogron zbieranych po pierwszych mrozach. Za optymalną temperaturę do zbiorów uważa się -8 stopni Celsjusza. Efektem jest wysoko cenione gęste, słodkie wino. Do tej pory Eiswein kojarzony był głównie z Niemcami i Austrią, chociaż wytwarzany jest również w Czechach, Luksemburgu, Francji, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

Chociaż chińskie wino lodowe nie zaistniało jeszcze w szerszej świadomości to Chiny odpowiadają już za jedną szóstą globalnej produkcji tego trunku. Atutem winnic z okolic Ji’an jest nie tylko klimat. Okazało się, że wyhodowany w roku 2008 przez Chińską Akademię Nauk Rolniczych szczep beibinghong, odmiana winorośli amurskiej nadaje się bardzo dobrze do produkcji wina lodowego. Średnia cena chińskiego Eiswein wynosi ok. tysiąca yuanów (około 145 USD).

Chińscy producenci wina otrzymują także hojne wsparcie od władz. Winiarnie mogą liczyć na coroczne granty w wysokości kilkuset tysięcy yuanów. Jednak pomimo subsydiów i rosnącego uznania za granicą chińska branża winiarska przeżywa problemy.

Konsumpcja krajowego wina spadła z 1,5 miliarda litrów w roku 2015 do 904,5 miliona litrów w roku 2019, co odpowiada spadkowi z 75% do 50% ogólnego spożycia. Przyczyną są zmiany w nawykach konsumentów. Chińska klasa średnia woli zapłacić więcej za zagraniczne wina wyższej jakości i unika krajowych win stołowych. Mimo robiących wrażenie liczb, konsumpcja wina w przeliczeniu na jednego mieszkań jest cały czas niższa niż we Francji, Włoszech, czy nawet w Australii. Wino cały czas traktowane jest jako napój spożywany odświętnie, a nie regularny dodatek do posiłków.

Szczególne uznanie chińskich konsumentów zdobyło wino australijskie, znacznie łatwiej dostępne niż europejskie, czy amerykańskie. W latach 2013-2019 wartość sprowadzanego do Chin australijskiego wina wzrosła kilkukrotnie. Państwo Środka stało się tym samym głównym odbiorcą produktów australijskich winnic. Jednak wraz z pogorszeniem relacji na linii Pekin-Canberra nad głowami winiarzy z antypodów zaczęły gromadzić się czarne chmury. Chińscy producenci zarzucili konkurentom sprzedaż wina po cenach dumpingowych. Władze zapowiedziały przeprowadzenie osiemnastomiesięcznego dochodzenia mającego sprawdzić praktyki australijskich eksporterów. Ci ostatni zapowiedzieli pełną współpracę, jednak media w Australii już spekulują, że wino może stać się kolejną po wołowinie ofiarą oziębłych relacji australijsko-chińskich.

Wiecej komentarzy o Azji stronie Instytutu Boyma
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,575 złoty (PLN)

    0,126 EUR, 0,147 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Wina made in China coraz popularniejsze

  • strażak 2020-09-08 14:20:19
    Bardzo ciężkie odtruwanie po GLIKOLU.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.250.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!