Wojna na Ukrainie zamknęła polskim eksporterom wschodnie rynki. Przedsiębiorcy zostali zmuszeni do szukania nowych kierunków ekspansji. Ta reorientacja to także wyzwanie dla instytucji wspierających ekspansję zagraniczną polskich firm. - Nie chcemy oferować tylko produktów finansowych, chcemy oferować kompleksowe rozwiązania finansujące ekspansję zagraniczną i eksport polskich firm. W dalszym horyzoncie będzie to wsparcie już bezpośrednich inwestycji za granicą - mówi wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego Paweł Nierada.
- Wojna na Ukrainie sprawiła, że w kontekście ekspansji zagranicznej zaczyna się mówić o odleglejszych rynkach, w tym o Afryce i Bliskim Wschodzie.
- Bank Gospodarstwa Krajowego w nowej strategii bardzo mocno podkreśla wagę ekspansji zagranicznej i współpracy międzynarodowej.
- Jak zaznacza wiceprezes BGK, wspierając polskich przedsiębiorców, bank stawia na komplementarne działania, przede wszystkim w bliskiej współpracy, czy to z PAIH, czy z KUKE.
- Globalny handel i geopolityka będą jednym z głównych nurtów tematycznych Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w dniach 25-27 kwietnia 2022 r. w Katowicach. ZAREJESTRUJ SIĘ tutaj.
Afryka nieodkryta
- Jest to sytuacja bardzo trudna i nieprzewidywalna. Bank Gospodarstwa Krajowego miał bardzo dużo interakcji wspierających polskich przedsiębiorców, działających za wschodnią granicą, na Białorusi, a także w Rosji. Na teraz te kierunki są zamknięte - mówił wiceprezes BGK Paweł Nierada podczas Polsko-Afrykańskiego Forum Gospodarczego, zorganizowanego w trakcie Expo 2020 w Dubaju.Jak podkreślił nasz rozmówca, można jednak znaleźć w tej sytuacji odrobinę pozytywnej narracji.
- Być może dzięki temu wreszcie uda się nam wszystkim mocniej spojrzeć na rynek afrykański. Kontynent ten - jak wszyscy już wiedzą - ma bardzo duży potencjał. Natomiast jest to rynek, który chyba wszyscy do tej pory trochę traktowaliśmy po macoszemu - ocenia Paweł Nierada, zwracając uwagę, że są tego oczywiste powody.
Bliski Wschód też ma potencjał
Nie tylko Afryka ma nieodkryty przez polskich przedsiębiorców potencjał. Nowe szanse otwierają się także na Bliskim Wschodzie, gdzie przez ostatnich sześć miesięcy Polska mocno się promowała podczas Expo 2020 w Dubaju. Na rynkach bliskowschodnich mówimy jednak o innym wymiarze współpracy, niż w Afryce.- Tu w sposób naturalny na pierwszym planie stawiałbym kwestie surowców energetycznych, ale także przeniesienie rozmów w przestrzeń inwestycji kapitałowych. Do tej pory wiele razy słyszeliśmy o słynnych inwestorach z Zatoki, z Kataru, jednak nigdy się to jakoś nie zmaterializowało. Teraz jesteśmy w innej przestrzeni, nie tylko z perspektywy tego, co się dzieje za naszą wschodnią granicą - zaznacza nasz rozmówca.
Jego zdaniem jesteśmy obecnie w ciekawym momencie, gdy nie tylko po naszej stronie otwierają się nowe możliwości i rośnie zainteresowanie nowymi rynkami, ale także po stronie krajów arabskich wiele się zmienia - nie tylko w sferze inwestycji, ale także obyczajów.
Wsparcie eksportu po nowemu
Jak zatem z tej perspektywy powinno wyglądać wsparcie eksportu w dobie reorientacji polskich firm na nowe kierunki?- Jako bank rozwoju w nowej strategii bardzo mocno podkreślamy wagę ekspansji zagranicznej i współpracy międzynarodowej. Aktualnie z polskimi przedsiębiorstwami jesteśmy już obecni w 77 krajach na całym świecie. Jednak nie chcemy tylko skupiać się na wspieraniu ich na zagranicznych rynkach, ale chcemy działać szerzej, mocno akcentować miejsce Polski na mapie świata, jako interesującego hubu dla robienia biznesu, zarówno poprzez wspieranie bezpośrednich inwestycji zagranicznych, jak i inwestycji kapitałowych - mówi Paweł Nierada.