PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wspieranie narodowych czempionów bardzo nam się opłaci

WNP.PL (Jerzy Dudała) • 15-05-2018 17:55
Wspieranie narodowych czempionów bardzo nam się opłaci

Polskie firmy będą umacniać pozycję polski za granicą.

Fot. Shutterstock

Czempioni narodowi dają motywację do rozwoju biznesu i są wizytówką za granicą. Warto wspierać czempiony narodowe, budują one bowiem pozycję Polski w świecie - wskazywano w trakcie sesji: "Narodowe czempiony - ambicje i perspektywy", która odbyła się 15 maja w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Na wstępie sesji przypomniano raport "Polityki Insight" zatytułowany "Czempioni narodowi, jakich potrzebuje Polska", którego partnerem jest Polpharma SA.
Adam Czerniak, główny ekonomista Polityka Insight wskazał, że sam termin "czempion narodowy" pojawia się często w wielu kontekstach i konfiguracjach. Jako kategoria ekonomiczna jest to pojęcie nieostre i nie doczekało się dotąd jednej uniwersalnej definicji. W zależności od tego, w jakim kontekście i przez kogo jest używane, posiada ono różne konotacje znaczeniowe.

Mimo to pojęcie "czempion narodowy" odnoszone jest do firm o konkretnych charakterystykach. Ich wspólną cechą jest głównie duże znaczenie dla gospodarki (rozumiane jako wysoki wkład w potencjał gospodarczo-polityczny kraju), a także znacząca rola, jaką pełnią w rozwoju społeczno-ekonomicznym.

Czempioni narodowi dają motywację do rozwoju biznesu i są wizytówką za granicą. Czempionów narodowych cechuje wysoka aktywność na arenie międzynarodowej, silna pozycja w branży i duża skłonność do finansowania badań nad innowacjami.

Oprócz wielkości przedsiębiorstw, wskazywał Adam Czerniak, istotna jest właśnie ich wydajność, rola w branży, obecność na rynku międzynarodowym czy inwestycje w rozwój i innowacyjność. Podstawowym kryterium, które pozwala na wyróżnienie narodowego czempiona jest jego wielkość.

Wartość rocznych przychodów jest podstawowym kryterium odróżniającym firmy, które mogą być narodowymi czempionami od tych, które nimi nie zostaną. W Polsce granica przebiega w okolicach 1 mld zł rocznie. Próg przekracza blisko 200 grup kapitałowych zarejestrowanych na terytorium Polski, w których pakiet kontrolny jest pośrednio lub bezpośrednio w rękach polskiego przedsiębiorcy.

Ważnymi cechami narodowych czempionów są także: wysokie wynagrodzenia oraz duża płynność i wystarczająca do terminowego regulowania zobowiązań wypłacalność. Czempioni dbają o zrównoważony rozwój i dobrostan ekonomiczny pracowników i kontrahentów. Istotną cechą narodowego czempiona w wymiarze gospodarczym jest jego wkład do budżetu państwa. Czempioni narodowi nie mogą prowadzić aktywnej optymalizacji podatkowej. Zyski powinni konsolidować w kraju, a podatki opłacać w sposób proporcjonalny do wielkości przedsiębiorstwa. Ważna jest innowacyjność mierzona liczbą patentów, znaków towarowych i wartością dodaną wytwarzaną przez jednego pracownika.

Zgodnie z polskim podejściem tytuł czempiona narodowego może otrzymać tylko firma, która jest liderem w swojej branży pod względem wartości dodanej, wysokości zatrudnienia czy wydatków inwestycyjnych. Poza tym powinna stosować wydajne technologie i przynosić swoim właścicielom zyski. Istotnym wyznacznikiem jest też działalność zagraniczna firmy.

Bazując na powyższych założeniach Polityka Insight przygotowała wskaźnik czempionów narodowych, na który składa się średni wynik w czterech kluczowych kategoriach: gospodarka, branża, zagranica i innowacyjność. Do obliczeń, wskazał Adam Czerniak, wykorzystano publicznie dostępne informacje za 2016 rok o działalności biznesowej polskich grup kapitałowych zatrudniających co najmniej 100 osób i z przychodami przekraczającymi 1 mld zł. Dodatkowo do klasyfikacji firm wykorzystano wypełnione przez spółki-matki ankiety. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń wyróżniono 44 polskie firmy, które mogą być uważane za narodowych czempionów. Pogrupowano je w cztery kategorie: Czempioni Międzynarodowi, Czempioni Narodowi, Aspirujący Czempioni Narodowi i Czempioni Lokalni.

Pierwsze miejsce zajął KGHM, drugie PKN Orlen, trzecie PGNiG, czwarte - Ciech, piąte Synthos. Tak właśnie przedstawia się pierwsza piątka.

Markus Sieger, prezes zarządu Polpharmy SA wskazał, że wielu ludzi mówi o innowacjach, ale warto się zastanowić nad tym, kto je naprawdę tworzy. Przykładowo w Szwajcarii około 11 proc. małych i średnich firm działa na skalę międzynarodową, m.in. dzięki systemowi zachęt. Sprzyja temu także odpowiednio prowadzona dyplomacja gospodarcza.

Markus Sieger zaznaczył, że w Polsce szybko rozwija się na przykład biotechnologia. A żeby być innowacyjnym, trzeba sporo przeznaczać na inwestycje.

Wojciech Hann, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego zaznaczył, że warto wspierać czempiony narodowe. Przypomniał, że BGK przed trzema laty był obecny w 14 krajach na świecie, a dziś jest obecny w 58 krajach na 6 kontynentach - w zakresie finansowaniu działalności czy eksportu. BGK wspiera zarówno eksport, jak i ekspansję polskich firm na zagranicznych rynkach. BGK jest w stanie udzielić finansowania na przykład na zakup firmy za granicą.

Zbigniew Warmuz, prezes zarządu firmy Synthos zaznaczył, że firmy państwowe są ważnymi partnerami dla Synthosu.

- Im lepiej im się wiedzie, tym lepiej dla nas - zaznaczył Warmuz. - A więc dobrze, że są te firmy wspierane przez państwo. Ważne, by nie utracić konkurencyjności. Dziś nie ma czegoś takiego, jak lokalny rynek. Na przykład PKN Orlen operuje na światowym rynku. I nie ma też czegoś takiego, że interwencjonizm państwowy może do końca uchronić firmę, bo zawsze następuje konfrontacja z rynkiem.

Wojciech Hann podkreślił z kolei, że brand "made in Poland" jest coraz lepiej postrzegany na rynkach międzynarodowych.
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,233 EUR, 0,265 USD

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.