PARTNERZY PORTALU

Współpraca z KOLami. Część 6 przewodnika po e-commerce

Współpraca z KOLami. Część 6 przewodnika po e-commerce
KOL jest ekspertem, który dba o "twarz". Nie będzie polecał produktów niesprawdzonych Fot. Shutterstock

W poprzednim tekście przybliżyliśmy temat KOLów (Key Opinion Leaders), opisując, kim są te osoby i jakimi cechami powinny się one charakteryzować. Wiedząc, że KOLe odgrywają kluczową rolę w marketingu w Chinach, w szczególności w handlu elektronicznym, trzeba dodatkowo omówić rolę KOLów w chińskim Internecie, a także sposób powiązania kampanii przy użyciu KOLów ze sprzedażą.


  • Gdy myślimy o mediach społecznościowych na Zachodzie, głównym ich elementem jest interakcja pomiędzy użytkownikami (znajomymi). Obecność podmiotów komercyjnych w mediach społecznościowych jest już nieodłącznym elementem wirtualnej rzeczywistości.
  • Pomimo powolnego wprowadzania elementów sprzedażowych do mediów społecznościowych firmy głównie wykorzystują kanały społeczne do budowania świadomości swojej marki wśród konsumentów.
  • Działania sprzedażowe są w dalszym ciągu opcjonalne.

Czytaj też: KOL, czyli niezbędny element e-commerce w Chinach. Część 5 przewodnika po e-commerce

W Chinach sytuacja wygląda odmiennie, element społeczny jest bezpośrednio powiązany z elementem komercyjnym. Wynika to przede wszystkim z kompleksowego podejścia do tworzenia aplikacji, co ujawnia się w ich wielofunkcyjności. Początkowo zaprojektowana jako komunikator aplikacja WeChat pozwala nam nie tylko na napisanie wiadomości do znajomego, ale również zapłacenie za niemalże każdy rachunek.

Mieć i móc chwalić się, czyli media społecznościowe jako platformy sprzedażowe

Obecnie WeChat oferuje liczne usługi, które określane są jako miniprogramy (elementy komplementarne z podstawową funkcją aplikacji). Nie dotyczy to jednak tylko WeChatu, ale wszystkich innych aplikacji i platform e-commerce. Weibo, chiński Twitter, ma możliwość przekierowywania ruchu bezpośrednio do stron Tmall oraz Taobao (platformy e-commerce grupy Alibaba). Nawet aplikacja Douyin (na zachodzie znana pod nazwą TikTok), służąca do publikowania treści w postaci krótkich filmików, pozwala na bezpośrednią konwersję również na platformach grupy Alibaba.

Z drugiej strony same platformy e-commerce (JD.com, Taobao, Tmall) posiadają funkcje streamingowe (nagrywanie i publikowanie filmów w internecie w czasie rzeczywistym). Co więcej, Alibaba posiada własną platformę społecznościową Weitao, na której publikowane są rekomendacje zakupowe. W ten trend wpisują się również nowe media, na przykład Xiaohongshu. Jest to połączenie medium społecznościowego oraz platformy e-commerce w sposób, który powoduje, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć, która rola Xiaohongshu jest dominująca.

Nie jest to trend stworzony jednak przez chińskich gigantów internetowych, a jedynie odzwierciedla charakterystykę chińskiego społeczeństwa. Chińczycy przywiązują wielką wagę do swojego statusu w społeczeństwie, co opiera się w znacznej mierze na posiadaniu i okazywaniu symboli statusu. Tym samym kupując produkt, chcą się nim pochwalić, co sprzyja łączeniu platform handlu z mediami społecznościowymi. Opinia innych osób odgrywa ogromną rolę w procesie zakupowym. Chińczycy chcą kupować rzeczy, które są pożądane, a jednocześnie sprawdzone przez innych, dlatego rekomendacje innych osób są jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie danej rzeczy.

Rola KOLi

Wpływa to bezpośrednio na pozycję i rolę KOLów. Na Zachodzie ludzie przyglądają się treściom tworzonym przez influencerów i pod ich wpływem nabywają jakiś produkt. Influencer tym samym stanowi źródło inspiracji. Rola KOLów jest szersza, bo oprócz inspiracji Chińczycy, którzy chcą kupić jakiś produkt (na przykład samochód), poszukają odpowiedniego KOLa i posłuchają jego rekomendacji. To główny czynnik, aczkolwiek nie jedyny, przez który KOLe w Chinach odgrywają znacznie większą rolę niż influencerzy na Zachodzie.

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,600 złoty (PLN)

    0,131 EUR, 0,154 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Współpraca z KOLami. Część 6 przewodnika po e-commerce

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.23.193
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!