WTO: subwencje unijne dla Airbusa były nielegalne i USA mogą nałożyć cła na Unię

WTO: subwencje unijne dla Airbusa były nielegalne i USA mogą nałożyć cła na Unię
Światowa Organizacja Handlu uznała, że subwencje unijne dla Airbusa były nielegalne i USA mogą nałożyć na UE cła odwetowe na dobra warte 7,5 mld dolarów Fot. Shutterstock.com

Światowa Organizacja Handlu (WTO) uznała w środę, że subwencje unijne dla Airbusa były nielegalne i w związku ze stratami Boeinga Stany Zjednoczone mogą nałożyć na UE cła odwetowe na dobra warte 7,5 mld dolarów. UE zapowiedziała, że zareaguje retorsjami.

  • Waszyngton będzie mógł nałożyć cła na europejskie dobra eksportowe dopiero w połowie października, gdy WTO zatwierdzi środową decyzję.
  • Prezydent Donald Trump już w kwietniu napisał na Twitterze: "Światowa Organizacja Handlu uznaje, że dotacje Unii Europejskiej dla Airbusa niekorzystnie wpłynęły na Stany Zjednoczone, które w związku z tym nałożą cła na produkty UE o wartości 11 miliardów dolarów!".
  • USA opublikowały wtedy listę towarów, które mają zamiar obłożyć taryfami. Obok produktów związanych z branżą lotniczą znalazły się także inne towary, w tym wybrane rodzaje sera, olej z oliwek, pomarańcze, wino, owoce morza i odzież.

Środowa decyzja to kolejna odsłona ciągnącego się od kilkunastu lat sporu między koncernem Boeing i europejskimi producentami Airbusa, jednak zarządzona kara jest rekordem w 25-letniej historii WTO.

Waszyngton będzie mógł nałożyć cła na europejskie dobra eksportowe dopiero w połowie października, gdy WTO zatwierdzi środową decyzję.

Prezydent Donald Trump już w kwietniu napisał na Twitterze: "Światowa Organizacja Handlu uznaje, że dotacje Unii Europejskiej dla Airbusa niekorzystnie wpłynęły na Stany Zjednoczone, które w związku z tym nałożą cła na produkty UE o wartości 11 miliardów dolarów!".

USA opublikowały wtedy listę towarów, które mają zamiar obłożyć taryfami. Obok produktów związanych z branżą lotniczą znalazły się także inne towary, w tym wybrane rodzaje sera, olej z oliwek, pomarańcze, wino, owoce morza i odzież.

Po środowym wyroku USA zapewne zmodyfikują tę listę - przewiduje Associated Press. Unijna komisarz ds. handlu Cecilia Malmstroem zareagowała natychmiast na decyzję WTO podkreślając, że UE wolałaby osiągnąć porozumienie z USA, które pozwoliłoby uniknąć wojny handlowej, jeśli jednak Trump nałoży cła na europejskie dobra, to Unia na nie odpowie.

Kanclerz Niemiec Angela Merkel powiedziała, że wyrok WTO "zapadł zgodnie z prawem międzynarodowym, ale zaciąży on niestety na Airbusie". "Musimy teraz zobaczyć jak zareagują Amerykanie" - dodała.

Rząd Zjednoczonego Królestwa ogłosił, że "uciekanie się do ceł nie leży w interesie Wielkiej Brytanii, UE, czy też USA". "Ściśle współpracujemy z USA, UE i europejskimi partnerami, wspierając negocjacje na temat porozumienia w sprawie konfliktu Airbusa i Boeinga" - głosi komunikat Downing Street.

Komisja Europejska uważa, że cła odwetowe USA byłyby krótkowzroczne. Nawet jeśli Stany Zjednoczone uzyskały zgodę WTO na zastosowanie środków odwetowych wobec UE za subwencjonowanie Airbusa, wybór tej ścieżki byłby krótkowzroczny i przyniósłby efekt przeciwny do zamierzonego - ostrzegła komisarz ds. handlu Cecilia Malmstroem.

Dyrektor wykonawczy Airbusa Guillaume Faury ostrzegł, że nałożenie 7,5 mld dolarów ceł na europejskie produkty "źle się odbije na amerykańskich liniach lotniczych, jak i na miejscach pracy w USA, dostawcach i pasażerach". "Blisko 40 proc. dostaw dla Airbusa związanych z samolotami pochodzi od amerykańskich producentów i wspiera 275 tys. miejsc pracy w 40 stanach" - dodał Faury.

W odróżnieniu od nałożonych jednostronnie, wcześniejszych amerykańskich taryf na stal i aluminium oraz liczne chińskie towary eksportowe, cła odwetowe dotyczące sprawy Airbusa mają pełną aprobatę WTO.

Podobny wyrok WTO, ale wymierzony w USA, zapadł w listopadzie 2018 roku, gdy WTO uznała ulgi podatkowe stanu Waszyngton dla Boeinga za nielegalną subwencję.

Spór amerykańsko-unijny o subwencje dla przemysłu lotniczego prawdopodobnie nie zakończy się na tym wyroku. Zarówno USA, jak i UE twierdzą, że druga strona udziela niedozwolonego wsparcia finansowego gigantom lotniczym: Bruksela - Airbusowi, a USA - Boeingowi i obie strony składają na siebie nawzajem kolejne skargi w WTO.

Konflikt w sprawie samolotów nasila rozpoczętą przez administrację Trumpa wojnę handlową, a WTO rozpatruje teraz około tuzina skarg na cła odwetowe nałożone przez Waszyngton na wielu producentów stali i aluminium, w tym na partnerów USA. Unia Europejska uznaje praktyki USA za protekcjonizm, który stanowi złamanie reguł wolnego handlu.

 

×
  • Stany Zjednoczone

    Przelicz walutę
  • dolar (USD)

  • 3,927 złoty (PLN)

    0,852 EUR, 1 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: WTO: subwencje unijne dla Airbusa były nielegalne i USA mogą nałożyć cła na Unię

  • paws 2019-10-03 13:06:42
    gdzie są ci wielcy ekonomiści, którzy mowią "ze słabe musi upaść". Gdyby nie pomoc unijna to airbusa już dawno by nie było. Tak samo można było uratować nasze przedsiębiorstwa i kto wie, może dzisiaj przynosiłyby zyski jak airbus czy opel, ktory wiecznie przynosił straty, a mimo to nikt go nie zamknął
    • 1234 2019-10-03 14:25:39
      nie można było, bo nie byłoby to w interesie pewnych grup interesu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.55.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!