PARTNERZY PORTALU

Zagraniczna ekspansja polskich firm. Świat stoi otworem przed "Made in Poland"

Zagraniczna ekspansja polskich firm. Świat stoi otworem przed "Made in Poland"
Polskie firmy myślą o zagranicznej ekspansji, między innymi w Indiach. Na zdjęciu panorama Bombaju Fot. © A.Savin, Wikimedia Commons

Stopniowo tworzy się przyjazny klimat dla zagranicznej ekspansji polskich firm. Do sukcesów potrzebna będzie między innymi ofensywna dyplomacja ekonomiczna oraz budowa silnych narodowych czempionów, którzy pociągną za sobą mniejsze podmioty.

  • W Afryce czy w Azji, na wszystkich tych rynkach, gdzie dopiero tworzy się infrastruktura, jest również miejsce dla nowych firm. Tu mogą zaistnieć rodzime przedsiębiorstwa.
  • Jednak aby skutecznie wchodzić na te rynki, potrzebne będzie aktywne wsparcie ze strony państwa.
  • Powinno mieć ono miejsce na poziomie finansowym i administracyjnym. Ważne, aby skutecznie promować za granicą marki "Made in Poland".
  • Mowa o tym wszystkim będzie w trakcie sesji: "Ekspansja zagraniczna firm", która odbędzie się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Przykładem firmy, która za jeden z głównych celów postawiła sobie intensyfikację ekspansji na międzynarodowym rynku, jest Famur, produkujący maszyny i urządzenia dla branży wydobywczej. Według prezesa Famuru Mirosława Bendzery, barierą w zagranicznej ekspansji nie jest jakość produktów, która w przypadku polskich firm często jest na bardzo wysokim poziomie.
- Jednak sam produkt to nie wszystko, bowiem musi być również dobrze opracowana, a później wprowadzona cała koncepcja sprzedaży - wskazuje Bendzera.

I podkreśla, że ekspansję zagraniczną trzeba traktować jako proces, do którego należy się odpowiednio przygotować. Famur przejął Kopex i tym samym jego możliwości rynkowego oddziaływania wzrosły. - W procesie integracji potencjałów Famuru i Kopeksu widzimy szansę na przyspieszenie realizacji programu ekspansji Go Global - ocenia Bendzera.

W konsekwencji Famur chce w najbliższych czterech latach osiągnąć poziom 50 proc. przychodów pochodzących z eksportu. Połączenie wiedzy, doświadczeń i zasobów Famuru i Kopeksu, a także wypracowanych przez lata sposobów działania na konkretnych rynkach ma pozwolić na dalszą intensyfikację programu ekspansji zagranicznej Go Global, otwierając ścieżkę do skutecznej rywalizacji na rynkach globalnych z największymi firmami branży okołogórniczej oraz dalszego dynamicznego rozwoju. 

Wiadomo, że Europa to za mało dla wielu polskich przedsiębiorstw. Myślą one o ekspansji m.in. w Afryce czy Azji. Indie czy Iran to z pewnością rynki perspektywiczne. W Indiach tworzy się klasa średnia, tworzy się rynek i warto na ten rynek wejść zanim się on nasyci. Polskie firmy posiadają ofertę, która może wyjść naprzeciw oczekiwaniom indyjskiego rynku. Wystarczy wymienić sektor węglowy, energetyczny, obronny, branżę medyczną, meblarstwo czy branżę rolno-spożywczą. Program Make in India ogłoszono we wrześniu 2014 roku. Ma on na celu wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej na rynku indyjskim dla inwestorów krajowych i zagranicznych. Program ma także sprzyjać budowaniu infrastruktury produkcyjnej. Szacunki wskazują, że program Make in India zwiększy udział produkcji w indyjskim PKB z 15 do 25 proc. w ciągu najbliższych ośmiu lat i przynosić będzie około dziesięć milionów nowych miejsc pracy rocznie.

Każdy kraj ma swoją specyfikę, swoje zwyczaje. W przypadku górnictwa światowym hegemonem pozostają Chiny. Polskie firmy produkujące na rzecz przemysłu wydobywczego nie zapominają o chińskim rynku. Wiedzą, że do osiągnięcia sukcesu w Państwie Środka nie wystarczy jedynie znajomość lokalnego systemu prawnego i podatkowego. Niezbędne są kontakty osobiste i świadomość tamtejszych zwyczajów i zachowań. W Chinach nie ufa się firmie, w Chinach ufa się człowiekowi.
×
  • Stany Zjednoczone

    Przelicz walutę
  • dolar (USD)

  • 3,704 złoty (PLN)

    0,830 EUR, 1 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zagraniczna ekspansja polskich firm. Świat stoi otworem przed "Made in Poland"

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.107.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!