PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zdrowa i wysokiej jakości. Chińscy konsumenci żywności zmieniają nawyki

OKO/GTAI • 20-03-2019 11:26
Zdrowa i wysokiej jakości. Chińscy konsumenci żywności zmieniają nawyki

Chińczycy chcą jeść mniej, ale zdrowiej

Fot. Shutterstock

W ubiegłym roku Chińscy konsumenci wydali na żywność średnio około 852 USD. W przeliczeniu na całą populację rynku 1 mld 400 mln konsumentów wartość całego rynku detalicznego w tym sektorze wynosi prawie 1,2 bln USD.

  • Chińscy konsumenci zwiększają wydatki na wysokiej jakości, zdrową żywność.
  • Pomału szukają też nowych smaków z zagranicy.
  • Wieprzowina traci klientów, którzy wolą wołowinę.

Co charakterystyczne, przy rosnących dochodach konsumentów konsumpcja nie rośnie, lecz zmienia się jej struktura na rzecz droższych, ale lepszych jakościowo produktów. Oprócz aspektów jakościowych, chińscy konsumenci coraz bardziej zwracają uwagą na pochodzenie produktów. Nową tendencją w ich zachowaniach jest sprawdzanie za pomocą aplikacji cyfrowych kodów kreskowych. W ten sposób szukają informacji kto jest dostawcą, skąd pochodzi produkt i jak został zapakowany.

Podczas gdy w Europie wiele firm reklamuje swoje produkty żywnościowe dopiskiem "wolne od” („free of"), chińscy konsumenci zwracają uwagę na „dobre dla” ("good for"). Zachowanie to jest podyktowane zasadami tradycyjnej medycyny chińskiej, według której żywność powinna nie tylko zaspokajać głód lub gasić pragnienie, ale także przynosić dodatkowe korzyści takie jak dobre samopoczucie i poprawę kondycji fizycznej.

Bardzo popularne są warzywa i owoce, rośnie też popyt na produkty mleczne (zwłaszcza na jogurt, który jest uważany za bardziej strawny niż mleko do picia, a ostatnio na ser jako dostawcę wapnia). Sprzedaż wyrobów cukierniczych ma tendencję do stagnacji - jeśli czekolada, to gorzka (uważana za produkt dietetyczny) lub owocowa.

Mniej wieprzowiny, więcej wołowiny

Spożycie mięsa nadal rośnie, ale konsumenci przestawiają się z wieprzowiny (nadal około dwóch trzecich sprzedaży) na wołowinę i inne rodzaje mięsa. Afrykański pomór świń, który szerzy się od 1 sierpnia 2018 r., może przyspieszyć ten trend. Ponadto choroba doprowadziła do regionalnej rozpiętości cenowej wynoszącej około 100 procent. Władze poważnie ograniczyły dotychczas dominujący handel żywymi świniami. W niektórych prowincjach występują wąskie gardła wynikające z braku mocy w chłodniach, transporcie i powierzchni magazynowych.

Ogólnie rzecz biorąc, popyt dzieli się na coraz to nowe trendy mikrotrendy. Klienci zaczynają szukać nowych smaków. Można również zaobserwować zainteresowanie zagranicznymi nawykami żywieniowymi. Popularne stają się zachodnie wyroby piekarnicze, rośnie konsumpcja kawy.

Rozdrobniony sektor

Według chińskich służb celnych w 2018 r. import detaliczny towarów wzrósł o 39,8 proc. do równowartości 11,9 mld USD. Oprócz internetowego giganta Alibaby w boomie sprzedażowym uczestniczą też platformy zagraniczne takie jak jak Sam's Club, platforma Walmartu czy Amazon China.

Chiński sektor przemysłu spożywczego jest rozdrobniony. Sama Chińska Sieć Informacji Gospodarczej (CEInet) naliczyła 41 tys. firm przemysłowych o rocznych obrotach przekraczających 20 mln RMB. W sektorze mleczarskim i częściowo w hodowli trzody chlewnej działają tylko duże przedsiębiorstwa.

Pomimo ogólnie dobrej koniunktury gospodarczej branża odczuwa brak ma inwestycji. Główną przyczyną są już istniejące nadwyżki mocy produkcyjnych w wielu przedsiębiorstwach (np. w przemyśle browarniczym). Gospodarstwa trzody chlewnej znajdują się pod znaczną presją. Niektóre firmy ogłaszają upadłość, ponieważ import soi stał się droższy w wyniku sporu handlowego z USA.

(źródło: Germany Trade&Invest)
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,556 złoty (PLN)

    0,130 EUR, 0,145 USD

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.20.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.