Jak się zmienił świat po pandemii? - Cyfryzacja, digitalizacja, dostęp do sieci stały się biznesowym być-albo-nie-być na wszystkich poziomach życia: w organizacji pracy, w dystrybucji towarów i usług, w zapewnieniu bezpieczeństwa cyklu produkcyjnego - odpowiada Weronika Achramowicz, partner w Baker McKenzie, która podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego będzie dyskutowała o zmianach w handlu międzynarodowym.
- - Pandemia przedefiniowała gospodarcze priorytety. Odsłoniła słabe strony strategii just-in-time i braku dywersyfikacji łańcuchów dostaw, pokazała też, jak ważne są digitalizacja, cyfryzacja i dostęp do krytycznej infrastruktury - twierdzi Weronika Achramowicz, partner w Baker McKenzie.
- - Regionalizacja, skracanie łańcuchów dostaw to trwający proces, wspierany zachętami ze strony państwa - tak jej zdaniem wygląda świat po pandemii.
- Poruszone tematy rozwiniemy podczas sesji „Międzynarodowy handel i relacje gospodarcze po pandemii” w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego, w poniedziałek, 20 września, w godzinach 12.30-14.00.
- Pandemia przedefiniowała gospodarcze priorytety: odsłoniła słabe strony strategii just-in-time i braku dywersyfikacji łańcuchów dostaw, pokazała też, jak ważne są digitalizacja, cyfryzacja i dostęp do krytycznej infrastruktury.
Dobrze obrazują to ostatnie zmiany legislacyjne i inicjatywny prawodawcze, które widzimy w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie. Kontrola inwestycji zagranicznych, systemy zachęt i wsparcia finansowego krajowych przedsiębiorstw są wyrazem nowego podejścia do gospodarki, bardziej narodowej, regionalnej.
Jednocześnie to, że już przed pandemią społeczeństwa i gospodarka były zaawansowane cyfrowo, że zdecydowana większość przedsiębiorstw, nawet pracownicy banków, mogli pracować online - na tzw. home office - jest jedną z głównych przyczyn mniejszego niż prognozowany spadku światowego handlu. Ludzie w większości branż nie tracili pracy ani dochodów wskutek pandemii. Zachowali siłę nabywczą, a jednocześnie - efekt uboczny restrykcji w podróżach i korzystaniu z usług - zwiększyli budżety na zakupy towarów online.
Zobacz także: Wielki europejski bank dołoży się do polskiej transformacji
W rezultacie, jak podaje Światowa Organizacja Handlu (WTO), przy prognozowanym spadku światowego handlu towarami o 9,2 proc., wyniósł on tylko 5,3 proc. w ubiegłym roku, a w bieżącym WTO prognozuje wzrost o 8 proc.
Cyfryzacja, digitalizacja, dostęp do sieci stały się biznesowym być-albo-nie-być na wszystkich poziomach życia - w organizacji pracy, w dystrybucji towarów i usług czy zapewnieniu bezpieczeństwa cyklu produkcyjnego. Państwa próbują zapewnić sobie przewagę na tym polu za pomocą różnych instrumentów prawnych.
Czy znajduje to już odzwierciedlenie w zmianach łańcuchów dostaw?
- Tak, zdecydowanie. Odnośnie łańcuchów dostaw mam dwie refleksje.
Po pierwsze, spowodowane pandemią opóźnienia, zwiększone koszty transportu, braki w dostawach krytycznych komponentów i półproduktów, ograniczenia w eksporcie surowców zmieniły podejście do strategii łańcucha dostaw. Z globalnego, azjocentrycznego na zdywersyfikowany i samostanowiący w ramach danego regionu.
Czytaj również: Polski fenomen eksportowy. Sprzedajemy coraz więcej mimo wzrostu ryzyka