PARTNERZY PORTALU

Z polskimi stoczniami coraz gorzej?

Europoseł PO Janusz Lewandowski ocenił, że sytuacja państwowego sektora stoczniowego w ostatnich czterech latach "dramatycznie się pogorszyła". fot. pixabay.com

Do państwowych stoczni wracają demony z przeszłości: ręczne sterowanie zamówieniami i przetargi polityczne - ocenił w Gdyni poseł Platformy Obywatelskiej Tadeusz Aziewicz, szef gabinetu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w gabinecie cieni PO.

Podczas briefingu prasowego przy Nabrzeżu Pilotowym Aziewicz mówił, że od dłuższego czasu starał się dotrzeć do "prawdy o wynikach państwowych stoczni".

"Ta prawda była skrzętnie skrywana. Wielokrotnie pytałem o to ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka; zawsze uciekał od odpowiedzi. W tej chwili są oficjalne wyniki tych stoczni za 2018 r. W przypadku Stoczni Remontowej Nauta jest to minus 51 milionów złotych, a w 2015 r. - kiedy zdaniem prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego polskie stocznie były w ruinie, Nauta miała zysk w wysokości 5 milionów zł. Jeśli chodzi o PGZ Stocznię Wojenną to jest strata na poziomie 26 milionów złotych" - podkreślił Aziewicz, ubiegający się o kolejną kadencję w Sejmie z szóstego miejsca listy Koalicji Obywatelskiej w okręgu gdyńsko-słupskim nr 26.

Czytaj też: Polskie stocznie odbijają się od dna. Będzie już tylko lepiej?

Zdaniem posła, w państwowych stoczniach "wracają wszystkie demony z przeszłości". "Wraca ręczne sterowanie zamówieniami, wracają przetargi polityczne na to, która stocznia który statek ma budować" - dodał.

"Stocznie stały się elementem polityki i sposób tzw. ich odbudowy wynika ewidentnie z priorytetów ideologicznych, a na drugim planie jest gospodarka. W tej chwili mam wrażenie, że głównym celem PiS-u jest dotrwanie do wyborów bez jakiejś spektakularnej upadłości i przeciwko temu protestujemy" - zaznaczył Aziewicz.

Europoseł PO Janusz Lewandowski ocenił, że sytuacja państwowego sektora stoczniowego w ostatnich czterech latach "dramatycznie się pogorszyła". "Jest dotknięty powszechną plagą w polskim systemie państwowym dobrej zmiany tzn. nomenklatura, mierni, ale wierni, karuzela stanowisk. Jeden z prezesów Nauty przetrwał 9 miesięcy, drugi 10 miesięcy. Wyniki znacząco się pogorszyły. Panuje system nakazowo-rozdzielczy tzn. o lokowaniu zamówień decyduje zwykle zarząd Polskiej Grupy Zbrojeniowej. I w tymże konglomeracie Polskiej Grupy Zbrojeniowej można ukryć każdą niegospodarność i uprawiać kuglarstwo rachunkowe" - stwierdził eurodeputowany.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (6)

  • jj 2019-08-27 18:11:52
    PO z Tuskiem na czele doprowadzili do likwidacji i totalnego zniszczenia polskich stoczni i jeszcze maja czelność podnosić głos.Cytowany tu Aziewicz to totalny głąb z Gdyni.
  • Gość 2019-08-26 19:14:58
    W mojej ocenie gorzej ze stoczniami jak za rządów PO PSL to nie było. Wystarczy porozmawiać o tym w Szczecinie.
    • obserwator 2019-08-26 21:43:55
      Co jest dzisiaj lepiej z państwowymi stoczniami jak mają coraz większe straty chociaż prywatne stocznie sobie dobrze radzą? To jest skutek złego zarządzania przez nieudolnych misiewiczów którzy za to nie ponoszą żadnej odpowiedzialności. Dlatego też podatnicy już od dawna muszą dopłacać do coraz większej ilości nierentownych firm z górnictwa, zbrojeniówki, hutnictwa a teraz jeszcze do stoczni. Ale ta niedozwolona pomoc publiczna się szybko skończy tak samo jak to już było ze stoczniami czyli ich prywatyzacją albo bankructwem.
  • Nigdy więcej lewicy 2019-08-26 16:47:44
    Gamonie platformiane, gryfie i msr swinoujscie to oni zniszczyli, zero inwestycji, wyciskanie ostatnich kropel, sprzedaż wszystkiego na czym można zarobić, w cenie złomu, tzw outsourcing czyli wyprowadzanie pieniędzy to swoich kieszeni, jak oni śmia zabierać w tej sprawie głos, Pomorze zachodnie NIGDY wam tego pasożyty nie zapomni, wara wam od Polski i polskich stoczni niszczyciele
    • slakuc 2019-08-27 10:50:22
      No to może popatrzmy na historię nauty ostatnich czterech lat. Po zmianie rządu prezesem Nauty zostaje facet z nadania bez jakiejkolwiek wiedzy na temat branży stoczniowej. W efekcie radosnej twórczości nowych władz w kwietniu 2017 w Naucie zdarza się bezprecedensowy wypadek. Tonie suchy dok wraz z remontowanym tam norweskim okrętem Hordafor. W październiku 2017 w atmosferze ogromnego skandalu Lotos zrywa z Nautą kontrakt na remont platformy wiertniczej. Podobno decyzje zapadły na samych szczeblach ministerialnych a w tle był konflikt pomiędzy MON a ministerstwem energii. No i sama Nauta prowadziła remont w sposób wysoce niezadowalający. Najlepiej efekty widać w funduszu Mars, który decyzjami politycznymi zainwestował w przemysł stoczniowy m.in. Nautę i Gryfię. Od trzech lat spółki stoczniowe jadą na stratach. A jeszcze stocznia szczecińska . Tak, tak, to ta od stępki Morawieckiego. Istnieje tylko na papierze i zarabia na wynajmie powierzchni. A słynny prom dla PŻB? Czyli argentyńska nowela ministra Gróbarczyka? Eh, nie będę się dalej znęcał. A tak a propos za PO wszystkie stocznie z wyjątkiem Gdańskiej były na plusie.
  • obserwator 2019-08-26 16:38:52
    No to państwowe stocznie są na minusie czyli znowu są w ruinie. Ciekawe czy chociaż jedna z nich jest bez długów no bo chyba to nie jest stocznia gdańska Lenina która została przez pis najpierw sprzedana Ukraińcom i potem znowu odkupiona albo stocznia szczecińska która miała budować te słynne i już opóżnione promy Morawieckiego. Dlatego aby ratować stocznie należy znowu powołać zjednoczenie przemysłu okrętowego jak za komuny.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.134.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!