PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Amazon zrezygnował z algorytmów w rekrutacji; dyskryminowały kobiety

Autor: PAP/PA
10-10-2018 12:50
Amazon zrezygnował z algorytmów w rekrutacji; dyskryminowały kobiety

Amazon zrezygnował z wykorzystywania algorytmów sztucznej inteligencji do rekrutacji pracowników.

Fot. Shutterstock

Amazon zrezygnował z wykorzystywania algorytmów sztucznej inteligencji do rekrutacji pracowników. Okazało się, że narzędzie, nad którym firma pracowała od 2014 roku, dyskryminowało ubiegające się o pracę kobiety - poinformowała agencja Reutera.

Według Reutera narzędzie analizowało dokumenty przesyłane przez ubiegające się o pracę osoby, a następnie przyznawało im punkty w pięciostopniowej skali. Źródła agencji stwierdziły, że system punktacji kandydatów przypominał ten stosowany w sklepie internetowym Amazona do oceny nabywanych produktów. Algorytmy firmy posiłkowały się przy tym powtarzalnymi wzorami rozpoznanymi w CV, które trafiały do firmy przez 10 lat.
- Oczekiwania wobec systemu były takie, że spośród CV stu kandydatów algorytm odsieje pięcioro najlepszych, którzy następnie zostaną zatrudnieni - powiedziała Reuterowi jedna z osób zbliżonych do sprawy.

Koncern miał zrozumieć, że nowy system nie ocenia aplikantów w sposób neutralny, już w 2015 roku. Miało to związek ze znacznie większą liczbą mężczyzn wśród osób zgłaszających się do pracy w sektorze technologicznym. Wskutek tej dysproporcji system nauczył się, że to osoby płci męskiej są preferowanymi kandydatami do pracy na stanowiskach inżynierów oprogramowania bądź menedżerów produktu. Dokumenty, w których znalazły się słowa częściej stosowane przez mężczyzn, uzyskiwały wyższą ocenę, a te wskazujące na płeć żeńską - pojawiające się np. w kontekście "żeńskiej szkoły średniej" - niższą.

Amazon wielokrotnie starał się poprawić działanie algorytmów. Ostatecznie Amazon rozwiązał pracujący nad nimi zespół inżynierów na początku 2017 roku. Źródła Reutera stwierdziły, że od tego czasu firma powołała w Edynburgu nowy zespół do prac nad podobnym projektem, tym razem z naciskiem na promowanie różnorodności wśród rekrutowanych pracowników.

Osoby znające szczegóły sprawy podkreśliły, że rekruterzy Amazona posiłkowali się w swojej pracy sugestiami dostarczanymi przez narzędzie, jednak nie polegali wyłącznie na działaniu sztucznej inteligencji. Obecnie okrojona wersja oryginalnego systemu wciąż jest wykorzystywana do prostych zadań w rodzaju odsiewania duplikatów zgłoszeń.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (2)

  • Algorytm XD 2018-10-10 15:14:15
    Algorytm okazał się seksistowski i musi odejść.
  • Zeghar 2018-10-11 14:12:44
    Krąży złośliwa plotka, że algorytm nauczył się oceny ukończonych kierunków. A że panie składające swoje podania miały wpisane specjalnie utworzone dla kobiet kierunki, które nie wiedzieć czemu ogólnie są słabiej oceniane, to i przepadały w porównaniu z pierwszym lepszym kandydatem płci męskiej, który skończył zwykły stanowy college.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.190.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

25 671 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 157 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.