PARTNERZY PORTALU

AUTODESK: cyfrowy bliźniak w zarządzaniu produktem

AUTODESK: cyfrowy bliźniak w zarządzaniu produktem
mat.pras.
  • Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez Autodesk
  • Dodano: 15-10-2020 17:46

O „cyfrowym bliźniaku” mówi się coraz więcej, jednak koncepcja ta nie zawsze jest poprawnie rozumiana. Często traktuje się ją jako wizję, która ma szansę ziścić się dopiero w odległej przyszłości. Tymczasem koncepcja ta jest już od lat stosowana w niektórych branżach, a jej wdrożenie już dziś może wielu polskim przedsiębiorstwom produkcyjnym pomóc budować przewagę nad niskokosztową konkurencją.

CZYM JEST CYFROWY BLIŹNIAK?

Artykuły na temat „cyfrowego bliźniaka” zwykle ilustrowane są przy pomocy fotografii jakiegoś obiektu – maszyny, samolotu, statku czy budynku – zestawionej z wizualizacją reprezentującą jego cyfrową wersję. Jednak „cyfrowy bliźniak” to nie model 3D, lecz sposób kompleksowego zarządzania informacjami dotyczącymi rzeczywistego obiektu. Jego istotą jest stworzenie spójnego, autorytatywnego źródła informacji („single source of truth”) poprzez zebranie w jednym miejscu zarówno informacji początkowych (np. rysunków technicznych, dokumentacji produkcyjnej itp.), jak i danych z okresu eksploatacji tak, żeby w możliwie pełny sposób odzwierciedlały zmiany obiektu rzeczywistego. Na przykład w przypadku maszyn i urządzeń do „cyfrowego bliźniaka” powinny być dołączane informacje o ich wykorzystaniu, konserwacjach, wymianach części, realizowanych procedurach serwisowych czy naprawach.


Jednak bliźniak bliźniakowi nierówny. W ramach tej samej, ogólnej, koncepcji można realizować różne poziomy doskonałości, automatyzacji i szczegółowości przetwarzanych danych – podobnie, jak to ma miejsce w przypadku samochodów autonomicznych, w których najprostsza i dość powszechnie stosowana automatyka (Poziom 0) odpowiada za zapobieganie poślizgom (ABS) czy utrzymywanie stałej prędkości (tempomat), natomiast docelowa i najbardziej zaawansowana (Poziom 5) ma w przyszłości pozwolić na całkowicie automatyczne funkcjonowanie pojazdów, bez kierowcy, a nawet bez kierownicy. Podobnie, jeżeli firma chce po prostu usprawnić i obniżyć koszty zarządzania zasobami albo zwiększyć jakości obsługi klientów, być może wystarczą jej nawet podstawowe dane, nawet wprowadzane ręcznie przez obsługę. W tym sensie, za element cyfrowego bliźniaka mogłaby być uznana np. historia serwisowa samochodu tworzona przez dobre stacje obsługi – zwłaszcza, jeżeli system informatyczny zapewnia także dostęp do dokumentacji technicznej pojazdu i pełnej historii diagnostyki, a przy tym dopilnuje się, żeby nawet żarówka nie została wymieniona bez odnotowania tego w systemie. Z drugiej strony, jeżeli celem jest modelowanie zachowania danego obiektu czy np. przewidywanie awarii, potrzebne dane muszą być dużo bardziej szczegółowe i gromadzone automatycznie, w czasie rzeczywistym, zgodnie z koncepcją Internetu Rzeczy – ponieważ ich ilość lawinowo rośnie.

JET PROPULSION-AS-A-SERVICE

Początków „Cyfrowego Bliźniaka” można upatrywać już w latach 60-tych ub. wieku, kiedy to firma Rolls Royce zaoferowała liniom lotniczym możliwość eksploatacji silników lotniczych w modelu usługowym. Zamiast kupować silnik wraz z samolotem, klient wynajmuje go od producenta, płacąc jednak tylko za faktyczny czas pracy urządzenia („Power by the Hour”). Ponieważ producent jest wówczas zainteresowany utrzymywaniem sprawności silników, a nie sprzedawaniem do nich części zamiennych, model ten pozwolił liniom lotniczym obniżyć koszty operacyjne i – przede wszystkim – bezpośrednio powiązać je z przychodami. Przy okazji, dzięki bieżącym konserwacjom i wymianie zużytych komponentów jeszcze zanim doprowadzą one do poważnej i kosztownej awarii, dwukrotne wydłużono żywotność silników. Równocześnie producent otrzymuje ogromną ilość danych zbieranych w warunkach rzeczywistej eksploatacji (a nie podczas tylko prób technicznych), co pozwala mu nieustannie doskonalić i rozwijać swoje produkty. Model ten stał się już standardem w branży lotniczej, a dziś, dzięki obniżeniu kosztów gromadzenia i przetwarzania gigantycznych ilości informacji, jest lub może być wykorzystywany także w innych branżach – np. w produkcji („Production Line as-a-Service”), przemyśle i energetyce („Equipment as a Service”), czy w budownictwie.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: AUTODESK: cyfrowy bliźniak w zarządzaniu produktem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!