PARTNERZY PORTALU

#Azjatech: Hyundai, Toyota, Nissan… Azjatyckie firmy chcą zmienić rynek samochodów elektrycznych

#Azjatech: Hyundai, Toyota, Nissan… Azjatyckie firmy chcą zmienić rynek samochodów elektrycznych
Jeden z modeli koncepcyjnych Toyoty. Fot. Mario Puskar / Shutterstock.com

Na początku grudnia południowokoreański Hyundai zapowiedział wprowadzenie nowych, bardziej pojemnych i szybciej ładujących się akumulatorów. Choć koncern nie zdradził jeszcze szczegółów nowego rozwiązania, jego zapowiedzi rozbudziły już oczekiwania fanów motoryzacji na świecie. Niewiele później ze swoim projektem wystąpiła japońska Toyota, która dzięki nowym technologiom chce zmienić zasady gry na rynku samochodów elektrycznych.

  • Kluczem do sukcesu e-motoryzacji mogą stać się akumulatory półprzewodnikowe.
  • Mają one umożliwić samochodowi osobowemu przejechanie na jednym ładowaniu co najmniej 500 km, a docelowo ich zasięg będzie mógł wynosić nawet dwukrotność tej odległości.
  • Model prototypowy zasilanego nimi samochodu Toyota planuje zaprezentować światu już w 2021 r.
Wraz z przybierającym na sile trendem odchodzenia od paliw kopalnych, samochody elektryczne umacniają swoją pozycję wśród rozwiązań przyszłości motoryzacji. Główną przeszkodą na drodze do popularyzacji tego rodzaju pojazdów jest obecnie niewystarczająca pojemność ich akumulatorów. Przełamanie bariery krótkiego zasięgu samochodów elektrycznych może stanowić kamień milowy w ich rozwoju, a dla producentów niezwykle cenną przewagę rynkową, o którą zabiegają już największe koncerny na świecie. 

Kluczem do sukcesu mogą stać się akumulatory półprzewodnikowe. Mają one umożliwić samochodowi osobowemu przejechanie na jednym ładowaniu co najmniej 500 km, a docelowo ich zasięg będzie mógł wynosić nawet dwukrotność tej odległości. Co więcej, pełne naładowanie ma zajmować zaledwie 10 minut. Akumulatory półprzewodnikowe mają charakteryzować się również wysokim stopniem bezpieczeństwa i niezawodności. Model prototypowy tak zasilanego samochodu Toyota planuje zaprezentować światu już w 2021 r.

Czytaj także: W 2021 r. w polskiej elektromobilności utrzyma się trend wzrostowy przekraczający 100 proc.

Japończycy pokładają w nowej technologii duże nadzieje. Tamtejsze koncerny były wcześniej pionierami prac nad akumulatorami i bateriami litowo-jonowymi, a jako pierwsze do komercyjnego użytku wprowadziło je Sony już w 1991 r. Jednak w ciągu ostatnich kilkunastu lat palmę pierwszeństwa w tym obszarze przejęły firmy z Chin i Korei Południowej. 

Akumulatory półprzewodnikowe postrzegane są przez Japończyków jako szansa na zwiększenie własnej konkurencyjności, a tym samym odzyskanie przodującej pozycji na rynku. Prace w tym zakresie dofinansowywane są z liczącego 2 biliony jenów (19,2 mld USD) rządowego pakietu wspierającego rozwój technologii umożliwiających odchodzenie od węgla.

Także Nissan pracuje już nad rozwojem samochodów elektrycznych zasilanych akumulatorami półprzewodnikowymi. Producent ten zamierza wprowadzić je do powszechnej sprzedaży najpóźniej w 2028 r. Jednocześnie postępują prace nad stworzeniem odpowiedniej infrastruktury produkcyjnej. Koncern przemysłowy Mitsui Kinzoku szykuje się do uruchomienia w 2021 roku pilotażowej produkcji elektrolitów do akumulatorów półprzewodnikowych. Podobne działania prowadzą Sumitomo Chemical i koncern naftowy Idemitsu Kosan.

Przygotowania do uruchomienia produkcji akumulatorów półprzewodnikowych wyróżnia jeszcze jeden istotny aspekt. O ile japońskie koncerny motoryzacyjne dostrzegają wielką szansę w rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Chinach, produkcja tego rodzaju akumulatorów ma być w jak największym stopniu niezależna od chińskich podwykonawców i dostawców. Wpisuje się to w zainicjowaną przez Tokio w następstwie pandemii COVID-19 politykę reorganizacji łańcuchów dostaw i ich uniezależnienie od Chin.

Więcej komentarzy na temat Azji na stronie Instytutu Boyma
×
  • Korea Południowa

    Przelicz walutę
  • won (KRW)

  • 0,337 złoty (PLN)

    0,074 EUR, 0,090 USD

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: #Azjatech: Hyundai, Toyota, Nissan… Azjatyckie firmy chcą zmienić rynek samochodów elektrycznych

  • Wehrmacht 2021-01-05 07:39:26
    Najlepsze jest to że samochody elektryczne są gorsze dla środowiska niż benzyna czy disel taki akumulator będzie się utylizował nawet 100lat chcecie dbać o środowisko pomyślcie ludzie o samochodach na wodór bo już doszczędnie zniszczyci ziemię

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.133.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!