PARTNERZY PORTALU

Brak zaufania barierą w e-zakupach

28 proc. skarg prowadzonych w 2007 r. przez Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) dotyczyło zagranicznych zakupów przez internet.

Według ECK, najczęściej spotykanym problemem jest niedostarczenie towaru, mimo opłacenia zamówienia przez klienta. Druga duża grupa spraw dotyczy odmowy uznania prawa do odstąpienia od umowy.

15 marca, po raz siódmy jest obchodzony Europejski Dzień Konsumenta. W tym roku pod hasłem "zanim klikniesz - poznaj swoje prawa".

Zdaniem Piotra Stańczaka z ECK, mimo stałego wzrostu obrotów sklepów internetowych w UE, wciąż pozostają problemy, które ograniczają zaufanie konsumentów do tej formy zakupów. Świadczy to o niskiej świadomości praw konsumentów prowadzących działalność w internecie.

Spore trudności sprawiają konsumentom błędy lub braki w opisach produktów. Np. jedna z osób, która złożyła skargę do ECK, kupiła w zagranicznym sklepie elektroniczną mapę Europy do nawigacji samochodowej. Niestety okazało się, że mapa nie zawiera Polski.

Zdarzają się także problemy z zaniżoną jakością zamówionych produktów lub dostarczenie towaru zupełnie innego niż w zamówieniu.

Niektóre zagraniczne witryny nie zgadzają się na sprzedaż towarów klientom z Polski. Kierują ich do polskiej wersji sklepu, gdzie ceny są wyższe. Takie praktyki zniechęcają konsumentów do korzystania z zagranicznych e-sklepów.

Z danych ECK wynika, że polscy konsumenci kupują za granicą głównie sprzęt elektroniczny - laptopy, części komputerowe, aparaty fotograficzne i zestawy kina domowego.

Według Stańczaka, częstym problemem przy zakupach w zagranicznych sklepach internetowych jest bariera językowa, która powoduje, że warunki zawieranej umowy nie do końca są zrozumiałe. Takie niezrozumienie obciąża konsumenta i nie może być podstawą do skargi.

Konsumenci nie zwracają też uwagi na zasięg obowiązywania gwarancji i często mogą stanąć przed koniecznością wysłania sprzętu do naprawy do innego kraju UE. W tym przypadku obowiązek sprawdzenia zasad gwarancji także spoczywa na kupującym.

Istotne jest także sformułowanie umowy kupna-sprzedaży. Musi ona zawierać cenę (wraz z podatkami i umowami manipulacyjnymi), informacje o wszystkich innych kosztach i określenie warunków dostaw, sposób anulowania zamówienia, a także sposoby zapłaty.

ECK zwraca uwagę, że e-klienci są bardziej chronieni przez unijne przepisy niż osoby kupujące w tradycyjnych sklepach. Oprócz prawa do reklamacji towaru na podstawie niezgodności z umową mogą oni bez żadnych konsekwencji odstąpić od umowy w ciągu maksimum 7 dni.

W Polsce konsumenci mają 10 dni na odstąpienie od umowy zawartej przez internet, w Niemczech aż 14 dni, a w Wielkiej Brytanii tylko 7 dni. Z tego prawa nie mogą skorzystać jednak osoby nabywające usługi transportowe (np. zakup biletów lotniczych), gastronomiczne i wykupujące miejsca hotelowe.

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) działa w Polsce od roku 2005. Prowadzi ono działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie praw konsumentów w UE oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brak zaufania barierą w e-zakupach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!