Cyfryzacji fabryki nie trzeba zaczynać od zera. To mit

Cyfryzacji fabryki nie trzeba zaczynać od zera. To mit
Obecnie obserwujemy przyspieszenie trendów związanych z cyfrową rewolucją, co jest częściowo efektem pandemii COVID-19 Fot. PAP/DPA

- Jednym z mitów dotyczących cyfryzacji przemysłu jest przekonanie, że można przeprowadzić ją zgodnie z ideą inwestycji „greenfield”, czyli od zera, w całości. Lepszym podejściem będzie natomiast „brownfield”, czyli wykorzystanie i udoskonalenie posiadanych zasobów – jest to mniej obciążające kosztowo i pozwala firmom zacząć od najważniejszych potrzeb, stopniowo przechodząc do kolejnych - twierdzi w rozmowie z WNP.PL Konrad Dróżka, dyrektor ds. ryzyka w firmie Transition Technologies PSC.

  • - Polscy przedsiębiorcy coraz częściej pytają o zastosowanie internetu rzeczy, algorytmów sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości, uczenia maszynowego czy chmury - mówi Konrad Dróżka.
  • - Najważniejsze jest podejście do cyfrowej transformacji na zasadzie krok po kroku. Na początek warto zdefiniować kluczowe obszary, które powinny się szybko zwrócić - twierdzi.
  • - Istotne jest też odejście od podziałów wewnątrz firmy; przedsiębiorstwa powinny zastanowić się, jak połączyć pracę poszczególnych działów i usprawnić ją między partnerami - dodaje.
W jakiej kondycji pod względem ucyfrowienia jest dziś przemysł w Polsce?

- Przemysł w Polsce coraz częściej i więcej inwestuje w cyfrową transformację. Pandemia COVID-19 przyspieszyła ten proces, zwłaszcza w zakresie internetu rzeczy i sztucznej inteligencji, jednak nadal nie są to tak zaawansowane inwestycje, jak w krajach zachodnich.

Szacuje się, że obecnie w Polsce tylko około 40 proc. dużych przedsiębiorstw przemysłowych (głównie z branży energetyczno-paliwowej, motoryzacyjnej, elektrotechnicznej i przemysłu ciężkiego) wykorzystuje urządzenia lub systemy internetu rzeczy i są to zwykle rozwiązania ograniczone do monitorowania za pomocą czujników podstawowych parametrów maszyn, w celu optymalizacji wydajności produkcyjnej i ograniczenia ryzyka operacyjnego.

Zobacz także: Pandemia odczarowała cyfryzację. Polski biznes szybko się uczy

Co ciekawe, polskie firmy zwykle przechodzą cyfrową transformację stopniowo, zaczynając od wdrożenia usprawnień dla procesów, które są dla nich w danym momencie kluczowe, z czasem dopiero decydując się na kolejne. Wynika to z dobrej obserwacji rynku globalnego – firmy nie muszą i rzadko decydują się na ogromne inwestycje, skupiając się na rozwiązaniach obecnych problemów i usprawnieniach działań operacyjnych; zmiany są planowane etapowo, zgodnie z priorytetami przedsiębiorstwa.
W proces cyfrowej transformacji angażowane są różne działy (biznesowe, produkcyjne, IT czy automatyka) traktowane jako jedno spójne środowisko, które stale się ze sobą komunikuje i wymienia informacjami. Naszym zadaniem jest rozbudowa posiadanych przez firmę systemów lub stworzenie nowych rozwiązań, które spełnią te oczekiwania.

Polscy przedsiębiorcy zaczynają traktować cyfrową transformację jako element rozwoju biznesowego i coraz częściej pytają o zastosowanie internetu rzeczy, algorytmów sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości, uczenia maszynowego czy chmury – i właśnie te technologie stanowią przyszłość i drogowskaz do cyfrowej transformacji firm.

Jakie są w tym względzie zagraniczne trendy?

- Obecnie obserwujemy przyspieszenie trendów związanych z cyfrową rewolucją, co jest częściowo efektem pandemii COVID-19 i konieczności usprawnienia procesów tak, żeby praca zdalna nie spowodowała dużych spadków wydajnościowych produkcji. Wzrosło zatem zainteresowanie rozwiązaniami umożliwiającymi ciągłość pracy, lepszą komunikację i wymianę informacji (pomiędzy maszynami, pracownikami oraz pomiędzy maszynami i pracownikami) oraz szybką reakcję na pojawiające się przestoje, brak pracowników czy awarie.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Cyfryzacji fabryki nie trzeba zaczynać od zera. To mit

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.2.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!