PARTNERZY PORTALU

Czechy mogą obniżyć planowany podatek cyfrowy

Czechy mogą obniżyć planowany podatek cyfrowy
Plany wprowadzenia podatków cyfrowych oprotestowały władze USA fot. Shutterstock

Rząd Czech rozważy obniżenie planowanego podatku od usług cyfrowych z 7 do 5 proc. - zapowiedziała minister finansów Alena Schillerova. W obecnej formie nowa danina byłaby najwyższa w całej Europie, co oprotestowały Stany Zjednoczone.

  • Według projektu czeskich władz cyfrowy podatek ma objąć firmy z rocznym przychodem globalnym ponad 750 mln euro i przekraczające 100 mln koron (3,9 mln euro) obrotu w kraju.
  • Liczba użytkowników danej usługi musi też wynosić ponad 200 tys.
  • Według ministerstwa finansów zasady oparto na wcześniejszych wytycznych dla prawa na poziomie europejskim.

Jak podała w czwartek agencja Bloomberga, Schillerova poprosiła premiera Andreja Babisza o przedyskutowanie zagadnienia obniżenia wysokości podatku na spotkaniu koalicjantów 18 marca; kolejnym środkiem może być opóźnienie daty wprowadzenie prawa w życie - dodała.

Babisz jest zwolennikiem zainicjowanego przez Francję projektu jednolitego podatku cyfrowego, obowiązującego na terytorium całej Unii Europejskiej. Prace nad takim prawem wstrzymano w ubiegłym roku, ze względu na brak jednomyślnego poparcia członków Wspólnoty.

Poszczególne państwa rozpoczęły jednak prace nad tego typu daninami na poziomie krajowym. Oprócz Francji i Czech własne projekty podatku opracowały już m.in. Włochy, Hiszpania, Austria, Turcja czy Wielka Brytania.

Plany wprowadzenia podatków cyfrowych oprotestowały władze USA. Siedziby w tym kraju ma bowiem wiele koncernów technologicznych - m.in. Alphabet (spółka matka Google'a i YouTube'a), Facebook czy Amazon.

Ambasador Stanów Zjednoczonych w Pradze Stephen King miał wysłać do członków komisji budżetowej czeskiego parlamentu listy, w których wskazał, że podatek "dyskryminuje" koncerny technologiczne, a planowana 7-proc. danina jest "wyjątkowo wysoka".

Sekretarz skarbu USA Steven Mnuchin podkreślał zaś w lutym, że nałożenie na firmy internetowe specjalnej daniny na poziomie poszczególnych krajów najpewniej spotka się z cłami odwetowymi ze strony Waszyngtonu.

Według projektu czeskich władz cyfrowy podatek ma objąć firmy z rocznym przychodem globalnym ponad 750 mln euro i przekraczające 100 mln koron (3,9 mln euro) obrotu w kraju. Liczba użytkowników danej usługi musi też wynosić ponad 200 tys. Według ministerstwa finansów zasady oparto na wcześniejszych wytycznych dla prawa na poziomie europejskim.

Planowany podatek dotyczyć będzie przychodów z reklam kierowanych, prowadzenia platform internetowych czy dochodów ze sprzedaży danych użytkowników. Płatnikami mają być głównie firmy zapewniające usługi obywatelom, m.in. Google, Facebook, Amazon czy Apple.

Bloomberg wskazał, że w 2019 r. czeski oddział Google'a zgłosił dochody netto na poziomie 15,9 mld koron (697 tys. USD) oraz opłacił 8,8 mld koron podatku. Lokalna filia Amazona potwierdziła zaś roczny zysk na poziomie 19 mln koron i zapłaciła 9,7 mln koron daniny.

Agencja podkreśla, że liczby te są przyćmiewane przez zyski i podatki opłacane przez lokalnych rywali amerykańskich koncernów, jak zarządzające popularną wyszukiwarką internetową oraz portalem przedsiębiorstwo Seznam.cz oraz internetowy sklep Alza.cz.

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czechy mogą obniżyć planowany podatek cyfrowy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.188.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!