Czy "inteligentne domy" naprawdę są inteligentne?

Zwrot „inteligentny dom” sugeruje zdolność do rozumienia, uczenia się i rozwiązywania problemów. Chętnie używamy tego pojęcia, ale raczej nie porozmawiamy z domem o literaturze czy odkryciach naukowych.

  • Na rynku pojawiają się systemy automatyki domowej, które naprawdę potrafią uczyć się i rozwiązywać problemy.
  • Najczęściej związane są jednak z wydajnością i wygodą, co nie ma żadnego związku z „inteligencją”.
  • Na razie „inteligentne domy” są głównie marketingowym hasłem.

Angielski „smart home” tłumaczymy na „inteligentny dom”. Jeśli człowiek jest inteligentny, możemy się po nim spodziewać elokwencji, oczytania i błyskotliwości. A jeśli dom jest inteligentny? Może włączyć ogrzewanie o określonej godzinie.

Dyrektor krajowy Fibaro Mikołaj Pertek uważa jednak, że współczesne systemy zarządzania domami naprawdę potrafią uczyć się i rozwiązywać problemy, a to już uznaje się za cechy inteligencji.

- Systemy inteligentnych domów już stanowią wygodę dla użytkownika. W szerokim rozumieniu klient ma po prostu czuć się dobrze. Jak to zrobić, żeby użytkownikowi było jak najwygodniej? System uczy się użytkownika. Z każdym dniem zbiera o nim informacje, aby dopasować to, co się dzieje do jego wygody - tłumaczył podczas 4 Design Days.



Automatyka domowa pozwala kontrolować funkcje domu tak, żeby zminimalizować albo całkiem zlikwidować działania człowieka. Chodzi o kontrolę oświetlenia, zużycia energii, pozorowania obecności, zabezpieczeń, teleinformatyki, połączenia z Internetem rzeczy itd. Obecnie pojawiają się systemy, które nie tylko odtwarzają zaprogramowane scenariusze, ale też uczą się i przewidują oczekiwania domowników. Do tego zmierzają podłączeni do chmury obliczeniowej domowi asystenci, jak Alexa, Siri i Google Assistant.

Chodzi tylko o wygodę


Najczęściej producenci skupiają się raczej na wydajności i uprawnianiu rozwiązań, które już znamy.

- Każdy operuje marketingowymi definicjami, jak smart home, inteligentny budynek czy BMS (ang. Building Management System), które mają za zadanie zaczarować klienta i skłonić do kupna. A chodzi niekoniecznie o technologię smart, ale o technologię, która jest potrzebna i używana - tłumaczy prezes Apa Group Artur Pollak. Jego zdaniem, „inteligencja” jest potrzeba o tyle, o ile dzięki niej jest bezpiecznie, oszczędnie, nie ma zakłóceń w środowisku lub zanieczyszczeń.

W takim sensie szukanie „inteligencji” wydaje się nadużyciem.

- Klienci pytają czasem „czy ekspres do kawy jest inteligentny?” albo „czy zrobi mi kawę o 9:00?”. A ważniejsze jest zrozumienie, że np. okap będzie cichy i wydajny. To już nie ma związku ze sterowaniem z poziomu smartfona. Ale daje klientom poczucie komfortu, bezpieczeństwa, kontroli i oszczędności na bazie technologii, która jest ukryta - zgadza się Ewa Łusiak, menedżer marki Comitor.

Systemy, które zwiększają poziomy kontroli i bezpieczeństwa są nie tyle inteligentne, co wydajne. Czekamy jednak z niecierpliwością, aż asystent podłączony do serwerów sztucznej inteligencji sam zamówi jedzenie, bazując na naszej dotychczasowej rutynie, a robot rozpocznie sprzątanie, wiedząc, o której wychodzimy do pracy. Te rozwiązania są już możliwe, ale dopiero po ich upowszechnieniu będziemy mogli mówić o „inteligentnych” domach.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy "inteligentne domy" naprawdę są inteligentne?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.248.200
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!