PARTNERZY PORTALU

Czy korporacje umieją współpracować ze start-upami?

Młode firmy potrzebują kapitału, a duże świeżego spojrzenia na rynek Fot. Shutterstock
  • Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
  • Dodano: 25-05-2018 20:00

Nie wszystkie duże firmy, ale i nie wszystkie nowo powstające start-upy są przygotowane do wzajemnej współpracy w dobie IV rewolucji przemysłowej. Obie strony będą musiały się tego nauczyć, jeśli ta współpraca ma przynieść wymierne rezultaty.

  • Zarówno duże korporacje, jak i start-upy powinny zdawać sobie sprawę ze znaczenia wzajemnej współpracy.
  • Młode firmy potrzebują kapitału, a duże świeżego spojrzenia na rynek, stąd obie strony podejmują próby oddziaływania na siebie.
  • Jak ocenia Filiberto Amati, cały fenomen zjawiska corporate venture, czyli funduszy tworzonych przez wielkie korporacje do wspierania start-upów, wynika z tego, że duże firmy nie są w stanie wewnątrz swoich organizacji odtworzyć tego podejścia do biznesu, jaki reprezentują młode firmy. - Co nie zmienia faktu, że znaczna część start-upów finansowana jest właśnie przez duże korporacje - podkreśla.
  • Pomóc w przekroczeniu bariery wejścia do Przemysłu 4.0 ma "Platforma Przemysłu Przyszłości".

- Dla start-upów widzę dwie potencjalne ścieżki - wchłonięcie przez dużego gracza lub budowanie sieci sojuszy mniejszych firm. Z przygotowanego przez nas we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii raportu Smart Industry Poland 2018 wynika, że przedsiębiorcy gotowi są inwestować tam, gdzie widzą w tym zysk w postaci ograniczenia kosztów. 60 proc. z nich jako lewar rozwoju wskazuje zwiększenie poziomu automatyzacji i zarządzania danymi. Tu widzę pole rozwoju dla start-upów - mówi Michał Kot, dyrektor sprzedaży w firmie Siemens Polska.

- Jeśli jesteś start-upem, minimum tego, co masz, to wizja i często niewiele więcej. Tego rodzaju podmioty dysponują bardzo ograniczonymi zasobami, dlatego muszą postawić na szybkie uczenie się, rozmawianie z innymi, właśnie na tym polegają innowacje, że jesteśmy w stanie dzięki szybkiej nauce stworzyć coś nowego - przekonuje Filiberto Amati, konsultant marketingowy, ekspert ds. innowacji, brandingu i rozwoju w firmie Amati & Associates.
Jednym ze sposobów na naukę tej współpracy, która jest niezbędna, by można było mówić o sukcesie, ma być zainicjowany przez rząd projekt „Platforma Przemysłu Przyszłości”. - Celem jest zwiększenie konkurencyjności sektora przemysłowego poprzez pomoc w przełamywaniu barier wejścia do Przemysłu 4.0 - wyjaśnia Andrzej Soldaty, lider projektu.

Jego zdaniem chodzi o inspirowanie, inicjowanie i wspomaganie firm w procesie transformacji cyfrowej. Docelowo platforma ma dysponować zarówno środkami miękkimi, w postaci wiedzy, jak i twardymi (wsparcie organizacyjne, technologiczne i finansowe). - Kluczem jest właściwe zastosowanie środków miękkich, przekonanie przedsiębiorców, że to ważne, żeby do Przemysłu 4.0 dotrzeć - mówi Andrzej Soldaty. I przekonuje, że jeśli uda się zbudować tę świadomość, w następnych etapach włączane będą elementy twarde w oparciu o centra kompetencji, gdzie firmy będą miały możliwość sprawdzenia swoich rozwiązań.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy korporacje umieją współpracować ze start-upami?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.240.143
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!