PARTNERZY PORTALU

E-bank: najsłabszym ogniwem klient

W 2010 roku będzie 10 mln aktywnych użytkowników bankowości internetowej - prognozuje Związek Banków Polskich. 80 proc. użytkowników ma obawy związane z korzystaniem z usług bankowości elektronicznej. Klienci korzystający z e-bankingu muszą pamiętać, że kwestia bezpieczeństwa to nie tylko domena banku.

Rozwojowi bankowości elektronicznej powinny sprzyjać spadające ceny komputerów (szczególnie przenośnych), a także coraz bardziej dostępny internet - pisze "Gazeta Prawna". Już teraz z ogólnej liczby ok. 14 mln gospodarstw domowych połowa ma komputer, a nieco ponad 1/3 dysponuje łączem internetowym. Sprzyja temu popularyzacja szybkiego internetu szerokopasmowego, który zepchnął na margines usługę internetu wdzwanianego.

- Ze strony infrastruktury czy cen usług internetowych sytuacja powinna być sprzyjająca. Kluczowa, w popularyzacji e-bankingu, wydaje się kwestia świadomości społecznej.

- Ludziom ciężko przekonać się do bankowości elektronicznej, skoro np. media informują o coraz to nowych próbach włamania się na bankowe konta elektroniczne - mówi Piotr Siciak, menedżer w Deloitte zajmujący się rynkiem bankowym. I rzeczywiście, badania potwierdzają, że 40 proc. internautów widzi negatywny związek między popularyzacją e-bankingu a cyberprzestępcami.

- Tu wiele zależy od banków i ich aktywności w popularyzacji dostępu do internetu, bo poziom bezpieczeństwa wydaje się być wysoki. Dlatego nie spodziewam się rewolucji w przyroście aktywnych użytkowników e-bankingu, a ewolucji - mówi Piotr Siciak.

Tymczasem w ciągu ostatnich miesięcy dwa banki - PKO BP i BZ WBK stały się obiektami ataków przestępców, chcących wyłudzić od klientów tych banków dane przy pomocy fałszywych stron internetowych (tzw. phishing).

Wobec coraz lepszych metod zabezpieczeń stosowanych przez banki okazuje się, że to klient jest najbardziej narażony na ataki cybeprzestępców.

- Nie znam przypadków ataku z zewnątrz na wewnętrzny system bankowy - mówi Andrzej Koweszko odpowiedzialny za bezpieczeństwo w ING Banku.

Przyznaje on, że wokół korzystania z bankowości internetowej narosło wiele mitów.

- Jednym z nich jest stwierdzenie, że internet jest niebezpieczny i nie należy z niego korzystać. To jedna grupa użytkowników, która maleje, bo rośnie świadomość społeczna, że tak nie jest. Drugą grupą są osoby, które, otrzymując produkt w postaci e-bankingu, sądzą, że cała kwestia bezpieczeństwa używania tego produktu to domena banku. To dość liczna grupa klientów, która niefrasobliwie korzysta z komputera - mówi przedstawiciel ING.

Chodzi np. o wchodzenie na podejrzane strony czy instalowanie programów (co często proponują strony internetowe) bez zastanowienia.

- Nie mają dodatkowo systemów antywirusowych czy firewalli - tłumaczy Andrzej Koweszko.

Trzecią grupą są użytkownicy świadomi, którzy znają zagrożenia czyhające w internecie, a dodatkowo zabezpieczają swoje komputery.

- Słabym ogniwem nie jest najczęściej technologia, ale właśnie klient e-bankingu. Najważniejsza jest wiedza użytkownika i ograniczone zaufanie do tego, co widzi na stronach internetowych lub w swojej koresponencji elektronicznej - mówi Krzysztof Radziwon odpowiedzialny za usługi w zakresie bezpieczeństwa systemów informatycznych w firmie doradczej KPMG. W przypadku tzw. phishingu wystarczy drobna operacja sprawdzenia certyfikatu strony banku. Opis, jak to zrobić, znajdziemy na stronie prawie każdego banku.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: E-bank: najsłabszym ogniwem klient

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!