PARTNERZY PORTALU

E-mail i komunikator to za mało. Biznes w Chinach trzeba robić osobiście

Solution4Labs rozwija działalność w Guangzhou Fot. mat. pras.
  • Autor: Paweł Szygulski
  • Dodano: 02-12-2019 12:35

Polska notuje duży deficyt w wymianie handlowej z Chinami. Wartość eksportu do Państwa Środka w 2018 roku wyniosła 2,5 mld dolarów, natomiast import stanowił przeszło 30 mld dolarów. Jedną z polskich firm, która odważyła się bezpośrednio wejść na tamtejszy rynek z usługami IT jest Solution4Labs należąca do grupy TenderHut. O tym od czego zacząć ekspansję usług informatycznych opowiada jej prezes Robert Strzelecki.

  • Robert Strzelecki podkreśla, że na każdym kroku warto mieć ze sobą w Chinach tłumacza i wizytówki.
  • Prezes Solution4Labs twierdzi, że e-mail i internetowy komunikator nie są w stanie zastąpić w Chinach bezpośrednich kontaktów.
  • Strzelecki przestrzega przed rozrośniętą biurokracją w Państwie Środka.

Jak rozpocząć działalność w Chinach?

- Przygodę z Państwem Środka najlepiej rozpocząć od udziału w misji gospodarczej. Szereg takich wydarzeń organizuje Polska Agencja Inwestycji i Handlu lub regionalne samorządy. To cenne doświadczenie, dzięki któremu możemy poznać partnerów biznesowych i nauczyć się specyfiki współpracy z przedsiębiorcami z Chin.

Czytaj także: Niemieckie firmy wycofują się z Chin

Ważnym zasobem jest także posiadanie partnerskiej firmy, która już działa na tamtym rynku. Tak było w przypadku Solution4Labs. Specjalizujemy się we wdrażaniu systemów LIMS (z ang. Laboratory Information Management System - red.) do laboratoriów i dzięki współpracy z naszym globalnym partnerem, który realizuje zlecenia na tym rynku, zaczęliśmy rozważać możliwość ekspansji na Daleki Wschód. To jednak dopiero początek drogi.

Co trzeba zrozumieć, zanim podejmie się próbę rozwoju biznesu w Chinach?

- Przede wszystkim trzeba tam być, zobaczyć, jak funkcjonuje ich świat biznesu, porozmawiać z ludźmi. Chiny to nie jest miejsce, w którym zrobimy biznes za "miskę ryżu". To bardzo zaawansowany przemysłowo kraj.


Guangzhou - region, który wybraliśmy jako punkt startu - to główny ośrodek chińskiego przemysłu elektronicznego. Bycie z biznesem właśnie w tym miejscu wiąże się z dużym potencjałem, ale i konkurencją.

Czytaj również: Polska straciła 1/3 firm w prestiżowym rankingu. Sukces TenderHut

Myśląc o rozpoczęciu działalności w tym rejonie świata, warto przeanalizować dokładnie swoje cele i formę współpracy, ponieważ do wyboru mamy wiele rodzajów spółek, a każda z pewnymi zaletami i ograniczeniami. Rynek pracowników jest także zupełnie inny. Występują tam na przykład lepsze oraz gorsze okresy na zatrudnianie.

Bez czego europejski biznesmen nie może się obejść w Chinach?

- Bez Internetu! Internet w Chinach nie funkcjonuje na takich samych zasadach jak w innych krajach - część usług jest niedostępna. Jeżeli chcemy się samodzielnie poruszać po mieście, dobrym pomysłem jest zaopatrzenie się w tłumacza i mapy offline.
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,549 złoty (PLN)

    0,128 EUR, 0,142 USD
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,233 EUR, 0,259 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: E-mail i komunikator to za mało. Biznes w Chinach trzeba robić osobiście

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.255.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!