PARTNERZY PORTALU

Firmy poradzą sobie z kryzysem dzięki technologii

Firmy poradzą sobie z kryzysem dzięki technologii
Fot. Shutterstock, Inc.

Robotyzacja i automatyzacja procesów biznesowych staje się nieodzowna w kryzysowych warunkach, gdy firmy muszą szukać oszczędności i zwiększać efektywność. Dodatkowo pozwala też podnieść bezpieczeństwo działania, także w trybie zdalnym. Nasz kraj staje się w tym względzie istotnym dostawcą technologii, o czym świadczy przykład ING w Polsce który umacnia swoją pozycję na rynku RPA.

  • Robotyzacja procesów biznesowych wyraźnie przybiera na sile.
  • W warunkach pracy biurowej oszczędności czasu pracy mogą przekraczać nawet 70 proc.
  • Grupa ING w Polsce już dawno przeprowadziła robotyzację własnych procesów i dziś sama oferuje odpowiednie narzędzia dla biznesu.

Pandemia COVID-19 stanowi wyzwanie dla firm. Dotychczasowe sposoby działania trzeba było niejednokrotnie w szybkim czasie przeformatować. Liczne obostrzenia dotykające gospodarkę stanowią z kolei wyzwanie od strony generowanych przychodów i koniecznych do poniesienia kosztów.

W tym drugim aspekcie sporą przestrzeń do zwiększania efektywności przedsiębiorstwa dają technologie cyfrowe. Przejście na pracę zdalną jest tu tylko namiastką. Wchodząc głębiej w rozwiązania cyfrowe dla biznesu możemy ograniczyć liczbę pracowników niezbędnych do wykonania danego zadania oraz zwiększyć efektywność działania wszystkich zatrudnionych. To z kolei przekłada się wprost na niższe koszty działalności.

Robotic Process Automation - o co chodzi?



Chodzi tu o zrobotyzowaną automatyzację procesów biznesowych, czyli Robotic Process Automation, która popularnie określana jest skrótem RPA. Zakłada ona stosowanie, w miejsce pracownika, specjalnego oprogramowania do obsługi powtarzalnych, wieloseryjnych działań. A tych zazwyczaj w działalności firm nie brakuje.

Zobacz także: Szybko rośnie tempo i powszechność automatyzacji

O RPA mówi się nie od dziś, ale pandemia COVID-19 dodatkowo zwiększyła zainteresowanie tym zagadnieniem. Dzieje się tak z jednej strony dlatego, że firmy próbują w większym stopniu uniezależnić się od czynnika ludzkiego w sytuacji powszechnego zagrożenia dla zdrowia, a z drugiej szukają sposobów na zwiększenie efektywności i redukcję działania. Chodzi tu oczywiście o narzędzia i rozwiązania, które z powodzeniem mogą być stosowane w warunkach pracy zdalnej.

Z pomocą przychodzi tu właśnie RPA, którym interesuje się coraz więcej przedsiębiorców. Według wyliczeń firmy analitycznej Gartner z września 2020 roku 90 proc. dużych organizacji na świecie wdroży rozwiązania robotyczne do 2022 roku. W ten sposób ich menedżerowie chcą doprowadzić do wzmocnienia kluczowych procesów biznesowych poprzez odporność i skalowalność, przy jednoczesnym zaoszczędzeniu pracy ludzkiej i towarzyszącego jej wysiłku fizycznego.

Skala korzyści, które można osiągnąć dzięki RPA jest naprawdę spora. Firma doradcza McKinsey & Company w raporcie „Ramię w ramię z robotem” obliczyła, że nawet 49 proc. czasu pracy w Polsce zajmują czynności, które mogą zostać zautomatyzowane do 2030 roku z zastosowaniem już istniejących technologii. Taki czas odpowiada aż około 7,3 mln miejsc pracy.

W przypadku pracy biurowej można spodziewać się jeszcze większego efektu. McKinsey szacuje, że dla czynności związanych ze zbieraniem danych można zaoszczędzić 65 proc. czasu pracy, zaś w przy ich przetwarzaniu nawet 71 proc. czasu pracy.

Z kolei Gartner pokusił się o zaprezentowanie skutków wdrożenia RPA na przykładzie działu księgowości, który zatrudnia 40 osób w pełnym wymiarze pracy. Rocznie przekłada się to na oszczędność około 25 tysięcy godzin czasu pracy.

Czytaj również: Automatyzacja nie zagraża miejscom pracy. Wręcz przeciwnie

To pokazuje, że w robotyzacja procesów w firmie prowadzi wprost do zmniejszenia kosztów. Zarazem poprawia też komfort pracy (mniej monotonnych, powtarzalnych czynności, dzięki czemu rośnie zadowolenie pracowników, a co za tym idzie ich kreatywność i wydajność).

Dodatkowo dzięki RPA ograniczamy ryzyko popełniania błędów przy wprowadzaniu danych i podnosimy ich jakość. Lepiej zabezpieczone są też ciągłość procesu i jego bezpieczeństwo.

Przemysław Lewicki i Jacek Tochowicz o Robotic Process Automation



- To wszystko razem wzięte przekłada się na lepszy biznes, wydajność i efektywność firmy – mówi Przemysław Lewicki, Dyrektor Centrum Operacyjnej Transformacji Cyfrowej w ING Banku Śląskim, który sam z powodzeniem zrobotyzował swoje wewnętrzne procesy.

Polska część grupy ING robotyzację procesów rozpoczęła już w 2008 roku. Rozwiązania RPA wdrażała stopniowo w poszczególnych obszarach swej działalności, aż w końcu w 2016 roku stworzyła platformę do robotyzacji procesów. Od tego momentu rozwiązanie z Polski było wdrażane już w Grupie ING na całym świecie. Efekty okazały się być na tyle obiecujące, że firma postanowiła wyjść ze swoimi rozwiązaniami na zewnątrz i od 2018 roku z powodzeniem robotyzuje procesy u swoich klientów.

- Mamy ambicję stać się liderem robotyzacji, łącząc doświadczenie z technologia sztucznej inteligencji - opowiada Jacek Tochowicz, Manager zespołu Robotics z ING Usługi dla Biznesu, spółki promującej nowoczesne technologie.

Bo też algorytmy sztucznej inteligencji odgrywają kluczową rolę w rozwiązaniu ING. To dzięki nim pracowników można odciążyć z wykonywania wielu czynności, zwłaszcza o powtarzalnym charakterze i skierować do bardziej kreatywnych zadań. Zarazem gwarantują one niezawodność i bezbłędność realizacji zadań.

W ramach rozwiązania od ING działa już ponad 2 tysiąca robotów w ponad 10 krajach na dwóch kontynentach. Nie mówimy tu oczywiście o robotach jako fizycznych urządzeniach, tylko właśnie o naśladujących ludzką pracę aplikacjach.

Takie roboty z powodzeniem funkcjonują na istniejącej infrastrukturze IT, bez konieczności dokonywania kosztownych modyfikacji systemów. Cały interfejs jest z kolei tak zaprogramowany, by był przejrzysty dla użytkowników biznesowych, bez konieczności dodatkowego angażowania informatyków.

Od ponad 10 lat działa w Polsce centrum eksperckie, które stworzyło i nadal rozwija swoją platformę do robotyzacji procesów.  Jako, że rozwiązanie powstało w banku, zagadnienia związane z bezpieczeństwem danych od razu miały bardzo wysoki priorytet. Z czasem ING zebrało także doświadczenia z wdrożeń w innych branżach i obecnie oferuje swoją platformę właściwie dla każdego rodzaju działalności biznesowej.

Arkadiusz Kuczera: robotyzacja może odmienić oblicze polskich firm


- Nasze rozwiązanie jest adresowane do wszystkich firm, które posiadają procesy realizowane w aplikacjach komputerowych np. w obszarach takich jak księgowość, finanse, zakupy, obsługa klienta czyli do zdecydowanej większości przedsiębiorstw - zaznacza Arkadiusz Kuczera, Wiceprezes Zarządu ING Usługi dla Biznesu.

Jak dodaje, robotyzacja może zupełnie odmienić oblicze polskich firm. Z jednej strony uwolnione zostaną zasoby ludzkie, z drugiej mniej zadań trzeba będzie zlecać podmiotom zewnętrznym

- Polskie firmy mają ogromny potencjał do usprawniania procesów i ograniczania kosztów dzięki automatyzacji procesów. Jest to szczególnie istotne w czasach turbulencji gospodarczych, jakie dziś przeżywamy. Wdrożenie RPA lepiej zabezpiecza firmę na trudne chwile, pozwala ograniczyć koszty i zarazem zwiększa konkurencyjność - podsumowuje.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy poradzą sobie z kryzysem dzięki technologii

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.247.75
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!