PARTNERZY PORTALU

Firmy przechodzą na umowy online. Wystarczą 72 godziny, by wdrożyć system

Firmy przechodzą na umowy online. Wystarczą 72 godziny, by wdrożyć system
Zawieranie umów przez internet stało się bardzo proste. Fot. Shutterstock, Inc.

Pandemia COVID-19 uświadomiła wielu firmom i instytucjom, że mimo istniejących już możliwości technologicznych i prawnych ich działanie niepotrzebnie oparte jest o zawieranie umów na piśmie i obrót dokumentami papierowymi. Tracą na tym pieniądze, czas i możliwości dotarcia do klienta. Procesy te można jednak szybko zdigitalizować, co właśnie obserwujemy w wielu sektorach gospodarki.

Koronawirus ma znaczący wpływ na wiele branż, w tym np. na podmioty z sektora usług e-commerce, finansowych i telekomunikacyjnych. Znalazły się one przed koniecznością ograniczania bezpośredniego kontaktu z klientami.

Tymczasem procedury zawierania umów a także obiegu i archiwizowania dokumentów w wielu przedsiębiorstwach opierały się dotychczas o papier. Jest to jednak zwykle nieefektywne kosztowo i organizacyjnie, tym bardziej, że korzystanie z elektronicznej formy podpisywania umów jest od blisko 4 lat dopuszczalne przez prawo polskie i unijne.

Sytuacja jednak właśnie szybko się zmienia. - Digitalizacja gwałtownie postępuje w wielu branżach, które obserwujemy. Nie ma już pytań, czy to robimy, tylko kiedy to robimy - mówi Bartłomiej Majchrzak, członek zarządu LawBiz Technology, który w aplikacji Umownik dostarcza rozwiązania do podpisu elektronicznego i zawierania umów na odległość, bez używania papieru.

Czytaj także: Umownik w nowej odsłonie. Jest łatwiej i szybciej

W obliczu epidemii wiele podmiotów dochodzi do przekonania, że odejście od formy papierowej jest nieuniknione. Tym bardziej, że obserwują działania przedsiębiorców konkurencyjnych, którzy dzięki decyzji o digitalizacji umów przed wybuchem zarazy lepiej poradzili sobie w czasie największego lockdownu i mają szansę suchą stopą przejść przed nadciągający kryzys.

Przykładem jest choćby największy dostawca gazu na polskim rynku - Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo - które od dłuższego czasu oferuje już możliwość zawierania umów przez internet bez pośrednictwa kuriera i formy papierowej.

By podpisać umowę, wystarczy założyć konto w eBOK PGNiG. Potwierdzenie tożsamości stanowi przesłany przy tej okazji skan albo zdjęcie dowodu osobistego lub innego dokumentu, który zawiera imię, nazwisko i PESEL. Firma zapewnia przy tym, że obraz zostanie zniszczony zaraz po identyfikacji danych posiadacza konta.

Innym przykładem może być Collegium da Vinci w Poznaniu - jedna z najstarszych niepublicznych uczelni w Wielkopolsce. - Dzięki aplikacji do zawierania umów online prowadziliśmy rekrutację przez cały okres kwarantanny. Zachowaliśmy pełną gotowość do przyjmowania Kandydatów - mówi Iwona Jackowiak, doradca ds. Sprzedaży usług edukacyjnych w Collegium Da Vinci.

Część firm wdrożyła zawieranie umów na odległość poprzez wykorzystanie profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. To rozwiązanie pozwala z jednej strony na bezproblemową weryfikację tożsamości, ale z drugiej stanowi też barierę. Klienci, którzy nie dysponują takimi narzędziami, nie będą mogli bowiem szybko skorzystać z możliwości podpisania umowy. Sporym ograniczeniem będzie również brak możliwości podpisania umowy z osobą, która nie posiada obywatelstwa polskiego za pomocą profilu zaufanego.

Aby uprościć taki proces, firma może skorzystać z dostawcy gotowych rozwiązań do zawierania umów przez internet. Dobrym przykładem jest tu Umownik - aplikacja udostępniana przez polski start-up LawBiz Technology. Pozawala ona na zawieranie umów na odległość bez używania kwalifikowanego podpisu elektronicznego czy profilu zaufanego.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy przechodzą na umowy online. Wystarczą 72 godziny, by wdrożyć system

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.97.49
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!