PARTNERZY PORTALU

Firmy walczą o obsługę płatności w sklepach internetowych

Firmy walczą o obsługę płatności w sklepach internetowych

Czterech na dziesięciu polskich internautów robi zakupy w internecie, ale 70 proc. kupujących płaci przy odbiorze towaru. Ponieważ rynek sprzedaży internetowej będzie rósł, firmy rozliczające transakcje starają się zachęcić klientów do własnych rozwiązań.

Podczas piątkowej konferencji analityk Bankier.pl Michał Macierzyński podkreślił, że w Polsce wiele osób płaci gotówką, przy odbiorze towaru, ponieważ nie chcą, by dane o ich koncie czy karcie były dostępne dla sklepu internetowego.

Tymczasem coraz częściej dostępne są rozwiązania, w których sklep nie ma w ogóle dostępu do danych o kliencie, otrzymuje tylko rozliczenie od agenta obsługującego transakcję kartą.

Dostępne są też inne formy rozliczeń przez pośredników, którymi jednak są niekiedy firmy zagraniczne. Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR), która rozlicza wszystkie transakcje międzybankowe, wprowadza obecnie rozwiązanie PayByNet umożliwiające płacenie przelewem, z powiadomieniem odbiorcy o przesłaniu kwoty.

Dyrektor departamentu rozliczeń KIR Tomasz Jończyk podkreślił, że słabym punktem handlu internetowego jest obecnie tempo rozliczeń.

Chodzi o to, że zanim sprzedawca otrzyma pieniądze, (co przy rozliczeniu przelewem może nastąpić jeszcze tego samego dnia lub w dniu następnym, w zależności od godziny przelewu), nie rozpoczyna przygotowywać towaru do wysyłki. Z kolei np. przy rezerwacjach biletów ważny jest czas realizacji transakcji, ponieważ bilet może trafić ponownie do sprzedaży, jeśli nie został opłacony.

Jak podał Jończyk, wg danych firmy SMG/KRC 41,5 proc. Polaków powyżej 15 roku życia korzysta z internetu, co oznacza, że jest to grupa ok. 12,5 mln osób. Z kolei banki podają, że jest już ok. 11 mln kont internetowych, z czego tylko połowa jest wykorzystywana aktywnie.

Zdaniem Jończyka, nowe rozwiązania, upraszczające i przyspieszające rozliczenia klienta ze sklepem będą mogły być wykorzystane także do obsługi np. płatności podatkowych czy administracyjnych.

Macierzyński zwrócił też uwagę, że w krajach takich jak USA, gdzie system bankowy rozlicza transakcje powoli, pojawił się problem zaufania do płatności internetowych. Co prawda w USA 49 proc. ludzi kupuje w Internecie (w Polsce 16 proc.), to jednak w ostatnich latach wiele osób przestało korzystać z płatności internetowych.

Wg Macierzyńskiego, w Polsce rozwijać się raczej będą płatności internetowe z użyciem przelewu z konta osobistego. M.in. z tego powodu, że niektóre formy płatności, z wykorzystaniem firm trzecich, dla znacznej części użytkowników mogą być niezrozumiałe lub zbyt skomplikowane. Wielu klientów rezygnuje też z transakcji, gdy musi podać zbyt wiele informacji o sobie (np. PESEL), do zrealizowania płatności.

Zdaniem analityka Bankier.pl systemy takie jak PayPal, który ma na świecie 150 mln użytkowników, w Polsce nie będą zbyt popularne, ponieważ mają one zwolenników głównie w tych krajach, gdzie rozliczenia między kontami są powolne i drogie.

Istotnym elementem konkurowania o klienta stają się ceny usług. Niektóre sklepy internetowe przerzucają na klienta swoje koszty przyjmowania płatności kartą, doliczając ok. 3 proc. do ceny. Alternatywne do bankowych systemy rozliczeniowe również kształtują ceny na poziomie prawie 3 proc. wartości transakcji. KIR twierdzi, że przy wykorzystaniu przelewów między kontami można obniżyć koszty (dla sklepu) do 1,4 - 1,8 proc. wartości transakcji.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy walczą o obsługę płatności w sklepach internetowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.71.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!