PARTNERZY PORTALU

Firmy zyskały istotny powód do inwestycji w robotyzację i automatyzację

Firmy zyskały istotny powód do inwestycji w robotyzację i automatyzację
Robotyzacja zyskała w wyniku pandemii COVID-19 mocny impuls. Fot. Shutterstock.com

Biznes na długo zapamięta te dwa miesiące lockdownu i zrobi wszystko, by już nigdy nie powtórzyła się sytuacja, w której firma zmuszona jest nagle zatrzymać działalność. To w sposób naturalny napędzi inwestycje w automatyzację, robotyzację i cyfryzację przedsiębiorstw - twierdzi w rozmowie dla WNP.PL Wiesław Kotecki, partner w dziale konsultingu w firmie doradczej Deloitte.

  • Wiesław Kotecki zwraca uwagę, że transformacje cyfrowe nieraz nie udają się, bo w strategiach firmy nie ma przyzwolenia na eksperyment.
  • - Dochodzi wręcz do tego, że firmy ukrywają porażki, nie analizują ich szeroko, nie wyciągają wniosków, bo taka jest ich kultura organizacyjna - twierdzi.
  • Kotecki zaznacza też, że pandemia zmieniła zachowania konsumentów.
Rok 2020 sporo zmienił w wielu obszarach życia, także gospodarczego. Czy w przyszłości będziemy go też wspominać jako przełomowy w dziedzinie transformacji cyfrowej?

- Rok 2020 niewątpliwie przejdzie do annałów pod wieloma względami. Jeśli idzie o transformację cyfrową przedsiębiorstw, to dotychczas była ona co prawda hasłem na sztandarach wielu firm w Polsce, tyle że bardziej chodziło tu o strategie i plany, powoływanie inicjatyw, które miały ją przeprowadzić w perspektywie kilku lat, niż o w pełni przeprowadzone wdrożenia. Nagle w marcu tego roku okazało się jednak, że coś co miało być rozłożone na lata, trzeba było zrobić w tydzień, jak choćby umożliwienie pracownikom pracy zdalnej w pełnym wymiarze.

Firmy musiały to zrobić, żeby przetrwać. W błyskawicznym trybie dostosowano się od strony sprzętu i oprogramowania i okazało się, że to działa. I to nie tylko do strony sprzętu, bo transformacja cyfrowa to nie tyle sama technologia, co kompetencje, kapitał intelektualny, kapitał ludzki, procesy. Liderzy musieli nauczyć się zarządzać zdalnie i zaufać ludziom, że rzeczywiście będą w domu pracować. Zespoły musiały się nauczyć komunikacji, a pracownicy indywidualnie musieli nauczyć się pracy z domu i dzielenia obowiązków domowych z zawodowymi.

Czytaj także: Robotyzacja ma zmodernizować polską gospodarkę. Będzie nowa ulga

Tak naprawdę transformacja cyfrowa jest inwestycją w umiejętność szybkiego dostosowywania się organizacji. Cały zespół powinien być nastawiony na zmianę, żeby nadążać za zmieniającym się rynkiem i potrzebami klientów.
Z mojego doświadczenia wynika, że transformacje cyfrowe nieraz nie udają się, bo w strategiach firmy nie ma przyzwolenia na eksperyment. Tymczasem bez nich zmiana i osiągniecie sukcesu mogą być trudne. Dochodzi wręcz do tego, że firmy ukrywają porażki, nie analizują ich szeroko, nie wyciągają wniosków, bo taka jest ich kultura organizacyjna. Na to nie można sobie dziś pozwolić. Trzeba także umieć rozszerzać przestrzeń decyzyjną na niższe szczeble, bo dzięki temu firma jest w stanie właśnie szybko reagować na to, co się wokół niej dzieje.

Transformacja cyfrowa odbywa się więc przede wszystkim w planie mentalnym. Ten rok sporo już tu zmienił, bo przymus chwili sprawił, że dziś inaczej patrzymy na sprawę pracy zdalnej, stała się ona czymś dużo bardziej naturalnym, a wraz z nią wszystkie technologie i procesy jej towarzyszące.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Firmy zyskały istotny powód do inwestycji w robotyzację i automatyzację

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.202.194
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!