PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Google, Amazon, Alibaba i Microsoft umocnią się w chmurze

Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-12-2018 10:49
Google, Amazon, Alibaba i Microsoft umocnią się w chmurze

W 2021 r. wydatki na technologie cloud computing mogą stanowić 15 proc. światowych budżetów IT.

Fot. Shutterstock.

Globalne wydatki firm na technologie cloud computing (chmurowe) podwoją się do 2021 r. w stosunku do wartości z 2017 r. Za trzy lata będą one stanowiły już 15 proc. budżetów IT (w 2017 r. – 8 proc.), a sprzedaż tego segmentu rynku będzie sięgać 116 mld dolarów.

Takie szacunki przedstawia amerykański bank Goldman Sachs.
Z jego raportu wynika też, że coraz większy udział w rynku chmury będą mieli czterej najwięksi gracze: Google, Amazon, Alibaba i Microsoft. W 2017 r. mieli oni 54 proc. udziału w rynku, a w 2019 r. wzrośnie on aż do 84 proc.

Między nimi trwa walka konkurencyjna o prymat. W segmencie usług dla dużych firm o pozycję nr 1 walczy Oracle. Grupa ta w listopadzie przedstawiła wizję chmury drugiej generacji – znacznie tańszej i bezpieczniejszej od rozwiązania swojego głównego konkurenta, Amazona. 

Chmura drugiej generacji zachęci duże firmy?

- Do tej pory ze względu na współdzielenie infrastruktury klientów i kontroli chmury, jej operator miał dostęp do danych i oprogramowania klientów, a kod użytkownika mógł próbować ingerować w kody oprogramowania kontroli chmury – tłumaczy Piotr Witczyński, p.o. dyrektora generalnego Oracle Polska. - To istotna luka i wada współdzielonego modelu chmury, której pozbawiona jest chmura drugiej generacji.

Atutem Oracle ma być też pierwsza i jedyna na rynku autonomiczna baza danych, lepiej zapobiegająca cyberatakom i kradzieży danych.

Jeżeli prognozy Goldman Sachs się sprawdzą, to do pozostałych uczestników będzie należało zaledwie 16 proc. rynku.

 - Teoretycznie to niewiele, natomiast w praktyce wciąż pozostanie do podziału ponad 18 mld dolarów – zwraca uwagę Maciej Krzyżanowski, prezes firmy CloudFerro. - Jest więc się o co bić, zwłaszcza, że wiele firm nie chce współpracować z różnych powodów z Amazonem czy Microsoftem, w tym nie chcąc się uzależnić od jednego dostawcy.

Opinię tę podzielają analitycy banku, ale podkreślają, że warunkiem pozyskania kawałka tortu jest oferta niszowych lub bardziej specjalistycznych rozwiązań, niż oferują to giganci.

Według analiz firmy IDC, w roku 2017 polski rynek usług cloud computingu miał wartość 200 mln dolarów, natomiast w 2021 roku ta kwota ma zbliżyć się do 300 mln dolarów. GUS informuje, że z płatnych usług chmury obliczeniowej korzysta w Polsce zaledwie 11,5 proc. przedsiębiorstw.

Od Windowsa 95 do chmury. Jaka przyszłość Microsoftu?
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.236.14
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

28 105 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 187 ofert w bazie

397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.