Gospodarka w subskrypcji będzie coraz powszechniejsza

Nie musisz posiadać, możesz subskrybować. Ten model dotyczy dziś już nie tylko dostępu do mediów czy ubezpieczeń, ale coraz szerzej wchodzi na rynek. O tym, jak zmieniają się modele korzystania z produktów i usług rozmawiano podczas sesji "Gospodarka w abonamencie" na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

  • Około połowy dorosłych Polaków korzysta z modeli subskrypcyjnych w różnych obszarach.
  • Znane od lat typowe formy subskrypcji to ubezpieczenia, oglądanie filmów, zajęcia fitness, usługi zdrowotne czy oprogramowanie komputerowe. Nowe to np. subskrypcja na samochody. 
  • Subskrypcji sprzyja popularność ekonomii współdzielenia, a także pandemia, która spopularyzowała usługi on-line. 

Obejrzyj zapis sesji sesji "Gospodarka w abonamencie". 



Ekonomia subskrypcji, czy też "gospodarka abonamentowa" to zjawisko polegające na sprzedawaniu usług lub towarów w oparciu o umowy subskrypcji. W tej chwili korzysta z nich 78 proc. dorosłych na całym świecie, w Unii Europejskiej jest to 80 proc. , a w Polsce 50 proc.

Znane od lat typowe formy subskrypcji to ubezpieczenia, oglądanie filmów, zajęcia fitness, usługi zdrowotne czy oprogramowanie komputerowe. Są jednak nisze w tym biznesie.

Udowodnił to założyciel i prezes start-upu PsiBufet, Piotr Wawrysiuk. PsiBufet oferuje karmę dla psów z mięsa, warzyw i owoców w formie subskrypcji. - Poszliśmy w model subskrypcji, ponieważ żywienie psów idealnie się do tego nadaje. Pies powinien jeść podobne rzeczy na co dzień, o stałych porach, podobną ilość jedzenia. Jesteśmy więc w stanie przewidzieć, kiedy jedzenie się skończy. To, co różni nas od cateringów dietetycznych to fakt, że nie prowadzimy dostaw codziennie, ale na okres od 2 do 4 tygodni. Powodem są znaczące koszty logistyki, mówił Piotr Wawrysiuk. 

Legimi dostarcza użytkownikom e-booki i audiobooki. Jest na rynku wiele lat, ale ma sporą konkurencję. Od dwóch lat, by przyciągnąć i zatrzymać  klientów oferuje im nowy produkt. To synchrobooki - czyli połączenie audiobooka z e-bookiem - w dowolnym czasie można zmieniać ich formę, w zależności od potrzeb. 

COVID-19 pomógł w rozwoju rynku

Aion Bank to bank wymyślony właśnie w formie subskrypcji. Karol Sadaj - jego założyciel i prezes mówi: -  Polacy są bardzo otwarci na nowości technologiczne. Pytany, jak określiłby  użytkownika swojego banku mówi: musi mieć smartfona, ale to nie znaczy, że ma 25 lat. - Pomógł nam COVID-19, przyznaje i tłumaczy: - Jeszcze dwa lata temu uważano, że kontakt fizyczny z człowiekiem w bankowości jest najważniejszy i buduje zaufanie. To okazało się nieprawdą. Ważny jest kontakt ludzki, ale jego wirtualne formy mają rację bytu także w finansach.

- Przez pierwszy miesiąc działania zebraliśmy pół mln złotych depozytów, więc zaufanie do nas jest, dowodzi.  Z czego wynika to zaufanie? - Subskrypcja i cyfrowy model sprawiają, że jesteśmy tańsi i dajemy użytkownikom lepszą ofertę. Oplata subskrypcyjna jest jedyną opłatą - chcemy, by ludzie czuli, że skoro płacą mogą korzystać z oferty banku częściej - bo nie ma tu ukrytych opłat. Subskrypcja to dla nas zobowiązanie, że usługa, jaką chcemy dostarczyć musi być wysoka i adekwatna do opłaty, zaznacza Sadaj. 

 

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Gospodarka w subskrypcji będzie coraz powszechniejsza

  • zanim w ogóle zabrano się do dyskusji w tej materii 2021-09-21 19:49:00
    "lifehacking. pl/witajcie-w-roku-2030/" - poczytajcie no sobie i dopiero się zastanówcie nad czym wy tam dyskutujecie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.217.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!