Gospodarka w subskrypcji będzie coraz powszechniejsza

Nie musisz posiadać, możesz subskrybować. Ten model dotyczy dziś już nie tylko dostępu do mediów czy ubezpieczeń, ale coraz szerzej wchodzi na rynek. O tym, jak zmieniają się modele korzystania z produktów i usług rozmawiano podczas sesji "Gospodarka w abonamencie" na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

  • Około połowy dorosłych Polaków korzysta z modeli subskrypcyjnych w różnych obszarach.
  • Znane od lat typowe formy subskrypcji to ubezpieczenia, oglądanie filmów, zajęcia fitness, usługi zdrowotne czy oprogramowanie komputerowe. Nowe to np. subskrypcja na samochody. 
  • Subskrypcji sprzyja popularność ekonomii współdzielenia, a także pandemia, która spopularyzowała usługi on-line. 

Obejrzyj zapis sesji sesji "Gospodarka w abonamencie". 



Ekonomia subskrypcji, czy też "gospodarka abonamentowa" to zjawisko polegające na sprzedawaniu usług lub towarów w oparciu o umowy subskrypcji. W tej chwili korzysta z nich 78 proc. dorosłych na całym świecie, w Unii Europejskiej jest to 80 proc. , a w Polsce 50 proc.

Znane od lat typowe formy subskrypcji to ubezpieczenia, oglądanie filmów, zajęcia fitness, usługi zdrowotne czy oprogramowanie komputerowe. Są jednak nisze w tym biznesie.

Udowodnił to założyciel i prezes start-upu PsiBufet, Piotr Wawrysiuk. PsiBufet oferuje karmę dla psów z mięsa, warzyw i owoców w formie subskrypcji. - Poszliśmy w model subskrypcji, ponieważ żywienie psów idealnie się do tego nadaje. Pies powinien jeść podobne rzeczy na co dzień, o stałych porach, podobną ilość jedzenia. Jesteśmy więc w stanie przewidzieć, kiedy jedzenie się skończy. To, co różni nas od cateringów dietetycznych to fakt, że nie prowadzimy dostaw codziennie, ale na okres od 2 do 4 tygodni. Powodem są znaczące koszty logistyki, mówił Piotr Wawrysiuk. 

Legimi dostarcza użytkownikom e-booki i audiobooki. Jest na rynku wiele lat, ale ma sporą konkurencję. Od dwóch lat, by przyciągnąć i zatrzymać  klientów oferuje im nowy produkt. To synchrobooki - czyli połączenie audiobooka z e-bookiem - w dowolnym czasie można zmieniać ich formę, w zależności od potrzeb. 

COVID-19 pomógł w rozwoju rynku

Aion Bank to bank wymyślony właśnie w formie subskrypcji. Karol Sadaj - jego założyciel i prezes mówi: -  Polacy są bardzo otwarci na nowości technologiczne. Pytany, jak określiłby  użytkownika swojego banku mówi: musi mieć smartfona, ale to nie znaczy, że ma 25 lat. - Pomógł nam COVID-19, przyznaje i tłumaczy: - Jeszcze dwa lata temu uważano, że kontakt fizyczny z człowiekiem w bankowości jest najważniejszy i buduje zaufanie. To okazało się nieprawdą. Ważny jest kontakt ludzki, ale jego wirtualne formy mają rację bytu także w finansach.

- Przez pierwszy miesiąc działania zebraliśmy pół mln złotych depozytów, więc zaufanie do nas jest, dowodzi.  Z czego wynika to zaufanie? - Subskrypcja i cyfrowy model sprawiają, że jesteśmy tańsi i dajemy użytkownikom lepszą ofertę. Oplata subskrypcyjna jest jedyną opłatą - chcemy, by ludzie czuli, że skoro płacą mogą korzystać z oferty banku częściej - bo nie ma tu ukrytych opłat. Subskrypcja to dla nas zobowiązanie, że usługa, jaką chcemy dostarczyć musi być wysoka i adekwatna do opłaty, zaznacza Sadaj. 

 

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Gospodarka w subskrypcji będzie coraz powszechniejsza

  • zanim w ogóle zabrano się do dyskusji w tej materii 2021-09-21 19:49:00
    "lifehacking. pl/witajcie-w-roku-2030/" - poczytajcie no sobie i dopiero się zastanówcie nad czym wy tam dyskutujecie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.72.180
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!