PARTNERZY PORTALU

Gra nie tylko o graczy

Gra nie tylko o graczy
Fot. Shutterstock
  • Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • Dodano: 17-08-2020 15:08

Poziom projektów był tak wysoki, że Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zwiększyło budżet czwartego konkursu GameINN o ponad 54 mln zł. W efekcie ponad 150 mln zł dofinansowania z Funduszy Europejskich trafi do 43 firm z polskiej branży gier wideo. Na co je przeznaczą?

Imponujące sukcesy polskich twórców gier wideo, nierzadko na skalę światową, zawdzięczamy ich innowacyjnemu podejściu, wiedzy i pracowitości. To właśnie z myślą o nich powstał program sektorowy GameINN, zainicjowany przez Porozumienie Polskie Gry. Celem tego instrumentu, realizowanego w ramach Programu Inteligentny Rozwój (POIR), jest zwiększenie konkurencyjności naszego gamedevu na rynku globalnym w perspektywie roku 2023. Zgłaszaniu ambitnych propozycji sprzyja agenda badawcza programu, otwarta na projekty z obszarów takich jak: projektowanie i wzornictwo w zakresie gier wideo, zastosowania sztucznej inteligencji, nowe narzędzia i mechanizmy interakcji czy rozszerzenie zastosowań technologii i narzędzi na inne dziedziny.

150 nowatorskich projektów

W czterech konkursach GameINN dofinansowanie w łącznej wysokości 474,3 mln zł Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przyznało 150 projektom. – To dobrze zainwestowane pieniądze i nasz wspólny wkład w budowanie marki Polski jako kraju ludzi kreatywnych i  przedsiębiorczych – nie ma wątpliwości minister nauki i szkolnictwa wyższego Wojciech Murdzek.
Wśród beneficjentów dominują przedsiębiorcy z sektora MŚP. – Program GameINN to doskonały przykład wykorzystania potencjału rodzimych twórców, który pozwolił branży gamedev dynamicznie się rozwijać w ostatnich latach. Efekty prac B+R są i będą wykorzystywane dla zwiększenia konkurencyjności całego sektora i poszczególnych, często małych  firm, podnosząc jakość oferowanych produktów i usług – zaznacza szef resortu.
Ta jakość znajduje odzwierciedlenie również w projektach składanych do NCBR, które jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ich wysoki poziom przesądził o zwiększeniu budżetu ostatniego konkursu GameINN o ponad 54 mln zł i przyznaniu 154,3 mln zł dofinansowania 43  wnioskodawcom. Nie jest to zresztą odosobniony przypadek.

Fundusze Europejskie wyzwalają kreatywność

Historia programu GameINN sięga 2016 roku. Już od pierwszej edycji projekty były tak ciekawe i obiecujące, że niejako wymuszały wzrost budżetu. Alokacja przeznaczona na pierwszy konkurs została zwiększona o 37 mln zł w chwili jego rozstrzygnięcia, a w przypadku trzeciego konkursu – o 20 mln zł.
Konkurs, w którym obecnie zawierane są umowy, to pod tym względem absolutny rekord.  – Już po raz czwarty producenci gier wideo mogli skorzystać ze wsparcia Programu Inteligentny Rozwój. Także tym razem zainteresowanie konkursem było bardzo duże, a jakość projektów wysoka. Dlatego Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zdecydowało o zwiększeniu budżetu konkursu o  prawie 55 mln zł, dzięki czemu środki będą mogły trafić do wszystkich firm, których projekty zostały pozytywnie ocenione przez niezależnych ekspertów – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Z kolei Wojciech Kamieniecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, dostrzega w dużej puli dobrych projektów potwierdzenie trendu rozwojowego polskiego sektora gamedev. W jego przekonaniu trwałe wpisanie prac B+R w strategie biznesowe firm to warunek rozwoju przedsiębiorstw i całych branż w dłuższym horyzoncie czasowym.
– Zwiększanie innowacyjności polskich firm i jednostek naukowych tworzących i rozwijających technologie dla tej i innych branż jest możliwe dzięki wsparciu z programu GameINN, jak i innych programów realizowanych przez NCBR – podkreśla dyrektor NCBR.

Gry przyszłości z walkami dronów

W czwartym konkursie GameINN o wsparcie sięgające nawet ponad 15 mln zł mogli się ubiegać przedsiębiorcy, konsorcja przedsiębiorców oraz konsorcja naukowo-przemysłowe. Wpłynęły w sumie 93 wnioski o dofinansowanie, w 90% składane przez firmy z sektora MŚP. To największa w historii programu liczba wniosków!
Na jakie projekty przełoży się ten doskonały wynik? Pomysły, którym przyznano dofinansowanie, wpisują się we wszystkie obszary badawcze programu. Są to m.in.:

  • „Opracowanie platformy do prowadzenia gier szkoleniowych w wirtualnej rzeczywistości i rzeczywistości rozszerzonej oraz z możliwością stosowania jej do grup szkoleniowych składających się z wielu uczestników i wykładowcy”,
  • „Innowacyjna technologia tworzenia wydarzeń multimedialnych opartych o walki dronów z synergią między poziomami: wirtualnym, rozszerzonym i fizycznym”,
  • „Uniwersalna, mutiplatformowa aplikacja do testowania gier komputerowych z udziałem graczy”,
  • „AIVRUX  intuicyjny i innowacyjny kreator interfejsów dla gier VR, opartych o komunikację z wykorzystaniem języka naturalnego”,
  • „Opracowanie silnika balansującego rozgrywkę na poziomie core i meta  gry w mobilnych grach casual i midcore”.
 
W pierwszych dwóch konkursach GameINN o dofinansowanie mogły się ubiegać przedsiębiorstwa lub ich konsorcja, a od trzeciego konkursu o wsparcie mogły się starać również konsorcja z udziałem jednostek naukowych. 

Nowe technologie, nowe możliwości

GameINN jest skierowany do całej branży gier wideo, nie tylko do twórców gier. Znajduje to odzwierciedlenie w projektach, które otrzymały dofinansowanie w programie. Do pierwszej grupy innowacji należą takie pomysły, jak np. „City Creation – kompleksowa technologia służąca do kreacji ‘żywego’, grywalnego w czasie rzeczywistym miasta o wielkiej skali”, „Dostosowanie sposobu użytkowania i funkcjonowania gry ‘Car Mechanic Simulator’ do możliwości rzeczywistości wirtualnej (VR)” czy „Skonstruowanie nowych i rozbudowa już istniejących narzędzi i technik służących do tworzenia fotorealistycznej grafiki 3D na potrzeby najnowszych aplikacji interaktywnych i wirtualnej rzeczywistości w ramach rozwijanej technologii Reality 51”. Druga grupa projektów zmierza chociażby do opracowania platformy sprzętowej wspierającej gry dla niewidomych i słabowidzących ze szczególnym uwzględnieniem gier wieloosobowych i integrujących czy gry VR wspierającej terapię i rehabilitację osób po udarach. W efekcie konkursu ma też powstać system symulacji strzeleckiej o wysokim poziomie realności czy platforma testowo-szkoleniowa do weryfikacji praktycznych umiejętności na stanowisku pracy i doskonalenia zawodowego z zastosowaniem technologii VR i AI.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gra nie tylko o graczy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.237.183.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!