PARTNERZY PORTALU

Grupa TP SA: mniejsze przychody z telefonii komórkowej

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w pierwszym półroczu 2009 roku 3,952 mld zł przychodów z telefonii komórkowej, czyli o 6,5 proc. mniej niż 4,225 mld zł w takim samym okresie 2008 roku - podała TP SA w komunikacie.

Marża EBITDA spadła o 11,1 pkt proc. do 27,7 proc. na koniec pierwszego półrocza 2009 roku, na co złożyły się niższe przychody oraz utrzymujące się osłabienie złotego, które z kolei przyczyniło się do wzrostu kosztów opartych na cenach wyrażonych w euro.

TP podała, że spadek przychodów telefonii komórkowej o 6,5 proc. w pierwszym półroczu 2009 roku był wynikiem spadku przychodów z usług hurtowych o 18,3 proc. z powodu obniżek stawek MTR, spadku wskaźnika ARPU w usługach detalicznych o 1,7 proc. (pomimo wzrostu AUPU o 22 proc.) w wyniku konkurencyjnej presji cenowej oraz optymalizacji wydatków przez klientów.

"W drugim kwartale 2009 roku, po raz pierwszy w historii nastąpił spadek wartości rynku komórkowego jako całości (-1,5 proc.) W efekcie, wartość rynku w całym pierwszym półroczu zmniejszyła się o 0,5 proc. Zasadniczym czynnikiem, który przyczynił się do tego spadku były dwie obniżki stawek MTR: o 15 proc. (w maju 2008 roku) oraz o 36 proc. (wprowadzona efektywnie w marcu 2009 roku)" - podała TP SA w raporcie.

"Ponadto, wojna cenowa w usługach przedpłaconych w połączeniu ze spowolnieniem gospodarczym, które zmieniło zachowania konsumentów, spowodowały dodatkową presję, która wpłynęła na kierunek zmian na rynku telefonii komórkowej. W tych warunkach rynkowych przychody Orange zmniejszyły się o 6,5 proc. Przychody ze sprzedaży detalicznej spadły o 2,0 proc." - czytamy.

Spółka podkreśla, że po raz kolejny, niekorzystny wpływ powyższych czynników został częściowo skompensowany przez wzrost przychodów ze sprzedaży pod marką Orange usług stacjonarnych, głównie szerokopasmowego dostępu do Internetu w oparciu o hurtową odsprzedaż tych usług (ang. BitStream Access - BSA) i technologię CDMA. Liczba klientów tych usług wrosła na przestrzeni roku niemal czterokrotnie, do 151 tys. abonentów.

Spółka podała też, że dynamika spadku przychodów z usług hurtowych zwiększyła się do 18,3 proc. z powodu obniżek stawek MTR, co zostało częściowo zrównoważone przez wzrost ruchu.

Łączna liczba klientów Centertela zmniejszyła się na koniec pierwszego półrocza 2009 roku w ujęciu rocznym o 0,9 proc. do 13,768 mln. Na koniec pierwszego kwartału 2009 roku Centertel miał 13,681 mln klientów.

Spółka podała, że w pierwszym półroczu 2009 roku wzrosła liczba klientów abonamentowych o 10,9 proc. do 6,450 mln oraz ich udział w ogólnej liczbie klientów do 46,8 proc. Liczba klientów w segmencie usług przedpłaconych zmniejszyła się o 9,5 proc. do 7,318 mln.

Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowego internetu wzrosła o 27,3 proc. do 378.000.

TP podała też, że zagregowane ARPU dla usług telefonii komórkowej wyniosło w pierwszym półroczu 2009 roku 44,9 zł wobec 44,8 zł w pierwszym kwartale oraz 48,8 zł na koniec czerwca 2008 roku.

Zagregowane ARPU z usług głosowych wyniosło w pierwszym półroczu 2009 roku 33,8 zł wobec 38,9 zł rok wcześniej i wobec 34,2 zł w I kw. 2009 roku. ARPU z usług niegłosowych wyniosło odpowiednio 11,1 zł wobec 9,8 zł rok wcześniej i wobec 10,6 zł w I kw. 2009 r.

Udział Orange w rynku pod względem liczby klientów wyniósł na koniec czerwca 2009 roku 31,0 proc. wobec 33,3 proc. rok wcześniej i wobec 31,1 proc. na koniec marca 2009 roku.

Pod względem przychodów udział Orange w rynku wyniósł 30,6 proc. wobec 33,3 proc. rok wcześniej i wobec 31,8 proc. na koniec I kw. 2009 roku.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Grupa TP SA: mniejsze przychody z telefonii komórkowej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.143.26
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!