PARTNERZY PORTALU

IDC: kryzys uderza w rynek telefonów komórkowych

W IV kwartale 2008 r. na świecie sprzedano 289 mln telefonów komórkowych. Rynek odczuł skutki kryzysu, bo to o 12,6 proc. mniej niż w IV kw. 2007 r. (330,8 mln) - uważają analitycy firmy IDC.

Mimo słabszych wyników w ostatnim kwartale ub.r., w całym 2008 roku rynek zanotował 3,5 proc. wzrost - sprzedano 1,18 mld telefonów w porównaniu do 1,14 mld w 2007 r.

Zdaniem analityka IDC Ramona Llamasa, na słabe wyniki sektora pod koniec roku wpływ miał przede wszystkim niski popyt, a także niestabilność rynku i ograniczone możliwości kredytowe producentów. "Pierwsza połowa 2009 r. będzie wyzwaniem dla producentów i dystrybutorów telefonów komórkowych. Rynek telefonów komórkowych może nie wyjść na prostą aż do końca 2009 r." - ocenił.

Rynek rozwijał się jednak nierówno, a najlepiej radziły sobie na nim telefony typu smartphone. Ten segment wzrósł o 22,5 proc., w porównaniu do 2007 r. W USA i regionie EMEA (Europa, Afryka, Środkowych Wschód) wzrósł odpowiednio o 70,1 proc. i 25 proc.

Wśród producentów najwięcej telefonów komórkowych w IV kw. sprzedała Nokia - 113,1 mln sztuk, jednak to o 15 proc. mniej, niż w IV kw. 2007 r. Jak podało IDC, by zmniejszyć straty Nokia zdecydowała się na zwolnienia, a w trudnych czasach nie zaprzestała inwestować w badania - w rozwój internetu w "komórkach" i inne usługi - mapy, muzykę, informacje i gry.

Na drugim miejscu znalazł się Samsung. Firma sprzedała 52,8 mln sztuk i zanotowała wzrost sprzedaży o 14,1 proc. Pomimo światowego kryzysu, popyt na produkty firmy był duży, a Samsung inwestował m.in. w rozwój urządzeń wyposażonych w dotykowe ekrany i aparaty fotograficzne.

Na trzecim miejscu w IV kw. znalazł się LG Electronics. Pomimo dobrych wyników - 25,7 mln sprzedanych sztuk i wzrost o 8,4 proc. w porównaniu do IV kw. 2007 r. - firma gorzej radziła sobie na rynkach państw rozwiniętych. W 2009 r. planuje jednak wprowadzić na rynek 10 nowych modeli.

Kolejny producent - Sony Ericsson - sprzedał 24,2 mln sztuk. Zanotował 21,4 proc. spadek w porównaniu do IV kw. 2007 r. i spadł na czwarte miejsce. Zdaniem ekspertów, wpłynęła na to niższa rentowność firmy z powodu trwającej restrukturyzacji. Mimo słabych wyników, firma inwestuje w rozwój swoich produktów, m.in. w usługi muzyczne i graficzne.

Pierwszą piątkę producentów zamknęła Motorola - 19,2 mln sztuk i 53 proc. spadek udziału w rynku. Na słabe wyniki firmy wpływ miał nie tylko światowy kryzys, ale także restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Motorola zamierza skoncentrować swoje wysiłki na średniej i wysokiej klasy urządzeniach i oferować je na rynkach obu Amerykach oraz Chin.

W całym 2008 r. Nokia sprzedała 468,4 mln telefonów komórkowych, Samsung - 196,7 mln, LG Electronics - 100,7 mln, Motorola - 100,1 mln, Sony Ericsson - 96,6 mln, a inni producenci 218,5 mln.

IDC jest jedną z największych firm zajmujących się badaniem rynku teleinformatycznego. Firma działa w 90 krajach i zatrudnia 900 analityków, którzy dostarczają informacji i analiz nt. rozwoju poszczególnych sektorów rynku
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: IDC: kryzys uderza w rynek telefonów komórkowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.3.228.47
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!