PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak daleko polskim firmom do Przemysłu 4.0?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
27-09-2018 15:24 |  aktualizacja: 27-09-2018 15:47
Jak daleko polskim firmom do Przemysłu 4.0?

Koniunktura rozleniwia i nie wymusza inwestycji w automatyzację procesów produkcyjnych

Fot. Shutterstock

Wiele polskich firm już stosuje różne narzędzia i systemy, które składają się na pojęcie Przemysłu 4.0. Jednak aktualna sytuacja rynkowa, z rosnącymi jeszcze zamówieniami na dostawy produktów i usług, nie wymusza kompleksowych wdrożeń takich rozwiązań oraz ich większego upowszechnienia, szczególnie przez sektor MŚP.

  • Koniunktura rozleniwia i na ogół nie wymusza inwestycji w automatyzację procesów produkcyjnych i rozwiązania cyfrowe.
  • Obecnie dodatkowym wyzwaniem dla przemysłu są oczekiwania klientów, aby indywidualizować produkty.
  • Zdaniem Roberta Duszkiewicza brak rąk do pracy, na który powszechnie się narzeka, to mit. Stopa bezrobocia 5,8 proc. (według danych GUS) jest przecież nadal wysoka.
To niektóre wnioski z debaty "Made in Poland” – technologie, jakość, ekspansja", konferencji Nowy Przemysł Expo 2018.

- Jesteśmy beneficjentem dobrej koniunktury gospodarczej, czego przykładem są przychody po pierwszym półroczu wynoszące 180 mln zł, w porównaniu do 280 mln zł uzyskanych w całym 2017 r. oraz wynik operacyjny, który już przekroczył poziom całego ub. roku – mówił Robert Duszkiewicz, wiceprezes zarządu ds. finansowych Zakładów Magnezytowych Ropczyce.

Zobacz też: Przemysł 4.0 w Polsce. Brak specjalistów i pieniędzy na innowacje? Nieprawda. Groźne jest coś innego

Ta sytuacja rozleniwia i na ogół nie wymusza inwestycji w automatyzację procesów produkcyjnych i rozwiązania cyfrowe, wynikało z dyskusji. Sytuacja może się jednak zmienić, bowiem oprócz takich zagrożeń jak nasilający się protekcjonizm w handlu zagranicznym na świecie i wojny celne, coraz powszechniejszym ograniczeniem jest brak rąk do pracy.

- Każda wcześniejsza rewolucja przemysłowa także miała odpowiedzieć na problem pozyskiwania nowych pracowników – mówił Sławomir Kuźniak, dyrektor ds. zarządzania produktem w Biurze Projektowania Systemów Cyfrowych. – Obecnie dodatkowym wyzwaniem dla przemysłu są oczekiwania klientów, aby indywidualizować produkty.

Zobacz też: Specjalnie na Nowy Przemysł Expo. Raport o nowym polskim przemyśle

Odchodzi się zatem od produkcji w długich seriach, która zapewniała niski koszt wytworzenia (w czym celują Chiny). Konkurencyjne nadal ceny pozwalają zachować, a zarazem wyjść naprzeciw indywidualnym zamówieniom, m.in. poprzez stosowanie robotów i automatów w połączeniu z rozwiązaniami cyfrowymi.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.156.39.245
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 731 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

594 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.