Europejski Kongres Gospodarczy - na żywo

KATOWICE • MCK
20-22 WRZEŚNIA 2021

Korea Południowa reguluje recenzje konsumenckie w sieci

Korea Południowa reguluje recenzje konsumenckie w sieci
Siła internetowych recenzji prowadzi także do nadużyć ze strony konsumentów Fot. archiwum

W lipcu tego roku rządowa agencja medialna Korei Południowej KCC (Korea Communications Commission) ogłosiła plan wdrożenia pakietu regulacji, które mają zapewnić większą ochronę właścicieli restauracji przed skrajnie negatywnymi i nieuzasadnionymi recenzjami w sieci. Nowe prawo ma przede wszystkim dawać przedsiębiorcom możliwość odwoływania się do odpowiednich instytucji, gdy Ci mieliby paść ofiarą nadużyć i wymuszeń ze strony konsumentów. Inicjatywa ta jest odpowiedzią na rosnące protesty południowokoreańskich przedsiębiorców, którzy czują się zakładnikami wirtualnych komentarzy i recenzji.

Wybuch globalnej pandemii i związane z nim ograniczania przebywania w zamkniętych pomieszczeniach stanowiły ogromne wyzwanie dla właścicieli restauracji na całym świecie. Dla wielu z nich sprzedaż swoich produktów na dowóz okazała się jedyną deską ratunku. Nie inaczej było w Korei Południowej, kraju, w którym dla ogromnej części społeczeństwa jedzenie w restauracji jest częścią codziennej rutyny. Wraz ze wzrostem popularności aplikacji pozwalających na zamawianie posiłków, rosła także ilość komentarzy zostawianych przez konsumentów. Opinie innych użytkowników stanowią dla wielu niezwykle ważne kryterium wyboru, a dla restauratorów mogą decydować o ich pozostaniu na rynku.

Siła internetowych recenzji prowadzi także do nadużyć ze strony konsumentów. Jak podaje portal The Korea Times zgodnie z badaniami instytutu związanego z południowokoreańską Partią Sprawiedliwości, 63,3 proc. właścicieli 183 restauracji przebadanych od kwietnia do maja b.r. padło ofiarą uzasadnionych negatywnych ocen w sieci. Wielu konsumentów wykorzystuje wirtualne recenzje jako narzędzie  do wymuszenia rabatów bądź zwrotu pieniędzy. Negatywne komentarze mogą także stanowić sposób na uderzenie w konkurentów biznesowych. Szczególnie dużym echem odbił się przypadek z czerwca tego roku, kiedy pod wpływem roszczeń jednego z konsumentów, ponad 50-letnia właścicielka restauracji straciła przytomność, a trzy tygodnie później zmarła z powodu krwotoku mózgu. Przypadek ten doprowadził do protestów przed siedzibą krajowego giganta e-commerce, Coupanga, właściciela aplikacji Coupang Eats.

Zobacz także: Singapurski robot przyspiesza dostawę jedzenia do domów

Portal The Korea Herald wymienia kluczowe założenia pakietu regulacji agencji KCC. Po pierwsze, wiodące platformy do zamawiania jedzenia mają (wstępnie dobrowolnie) stosować się do rządowych wytycznych w obszarze budowy systemów recenzji konsumenckich. Następnie KCC wraz z prywatnymi podmiotami ma zamiar utworzyć specjalną linię telefoniczną, pod którą zarówno przedsiębiorcy, jak i użytkownicy aplikacji mogą uzyskać pomoc w przypadku konfliktów pomiędzy sobą. Co więcej, projekt ten zakłada także zmiany prawne, pozwalające właścicielom restauracji na łatwiejsze podjęcie kroków w kierunku usunięcia komentarzy. Ma być to możliwe w przypadku spełnienia określonych warunków, jak np. wyraźnie przesadna krytyka czy ryzyko poważnych strat biznesowych. Finalnie powstać ma także specjalna komisja zajmująca się dalszym rozwiązywaniem sporów związanych z platformami e-commerce.

Rozwój wirtualnej rzeczywistości, dodatkowo przyspieszony w dobie pandemii, wiążę się z niezwykle dynamicznym wzrostem wagi nowych kanałów komunikacji. Internet zmienia sposób w jaki dzielimy się informacjami, a także zwiększa ich dostępność i wagę. Jednocześnie przestrzeń ta wciąż pozostaje stosunkowo wolna do rządowych regulacji. Choć dla wielu oznacza ona ostatni filar prawdziwej wolności, w przypadku handlu i rynku e-commerce swoboda ta może stanowić zagrożenie, prowadzące nawet do zrujnowania biznesu. Warto zatem obserwować przykład Korei Południowej, która przystępuje do regulacji nowych obszarów przestrzeni handlowej. Być może w ciągu najbliższych lat do podobnych rozwiązań będą musiały przystąpić państwa Unii Europejskiej, w tym Polska.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Korea Południowa reguluje recenzje konsumenckie w sieci

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.254.246
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!